آیا می دانید فرق طلا و جواهر چیست؟

آیا می دانید فرق طلا و جواهر چیست؟

همه ما عادت داریم عبارت طلا و جواهر را با هم به کار ببریم اما شاید به درستی ندانیم این دو مورد چه تفاوتی با یکدیگر دارند.طلا و جواهر از جمله زیورآلات پرطرفدار در بین مردم مخصوصا خانم ها است. این زیور آلات به خاطر شکل ظاهری که دارند پرطرفدار هستند و افراد از این طلا و جواهرات برای هدیه دادن و نیز استفاده در مراسم های مهم  باشکوه استفاده می کنند. در واقع این طلا و جواهرات است که به عنوان حلقه و نشان نامزدی و زناشویی در مراسم ازدواج استفاده می شود.

 

 با این وجود خیلی از افراد در مورد تفاوت میان طلا و جواهر خبر ندارند و طلا و جواهر برایشان حکم یکی را دارند. ما در این مقاله قصد داریم تا از تفاوت بین طلا و جواهر و ویژگی های که باعث تفاوت این دو مورد از یکدیگر می شود صحبت کنیم پس لطفا با ما همراه باشید تا بدانید فرق طلا و جواهر چیست،طلا و جواهر در موارد بسیاری با هم تفاوت دارند، این تفاوت شامل تفاوت در نحوه ساخت، نوع مواد مورد استفاده، دستمزد و نوع خرید فروش و...می باشد. که در ادامه این تفاوت ها بررسی می شوند.

 

فرق بین طلا و جواهر در چیست؟

 

در واقع طلا به سازه هایی می گویند که ساخته دست انسان بوده که تماما از طلا و آلیاژ های طلا ساخته شده اند اما جواهر طلایی است که در طراحی و ساخت آن می توان از سنگ های قیمتی زیبا استفاده کرد. در بیشتر موارد هم وزن سنگ های استفاده شده در جواهرات از وزن طلایی که استفاده می شود، بیشتر است. سنگ مورد استفاده  در جواهرات معمولا یا اصل است یا اتمی. اگر در ساخت جواهرات از سنگ اتمی استفاده شود جواهرات را اتمی و اگر در ساخت جواهرات از سنگ زینتی اصل استفاده شود، جواهر را اصل می نامند.

 

طلای خالص به علت نرمی و انعطاف پذیری بیش از حدش، برای ساخت وسایل و زیورآلات مناسب نمی باشد از این رو برای ساخت جواهرات طلای ناخالص استفاده می شود که این ناخالصی ها همان مس و نقره است. این هم تفاوت دیگر بین طلا و جواهر بود.

 

طلا چیست؟

 

مفهوم طلا عبارت است  از تمام زیورآلاتی  که از این فلز ساخته شده‌اند. البته می بایست بدانید، طلای ۲۴ عیار که یک طلای خالص بوده و از هیچ فلز دیگری در ترکیب آن استفاده نشده، در ساخت زیورآلات کاربرد ندارد و فقط برای ساخت شمش و سکه کاربرد دارد . علت هم این است که طلا ذاتاً فلز نرمی بوده و بدون ترکیب آن با دیگر فلزها نمی ‌توان از آن زیورآلات ساخت. ولی در عوض، بیشتر طلاهای موجود در بازار، طلای ۱۸ عیار می باشند. این مصنوعات از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر (اغلب مس) تشکیل شده‌اند. یعنی طلای به‌کار رفته در آنها ۷۵ درصد است. در این رابطه هم خوب است بدانید که در ایران خرید و فروش طلای زیر ۱۸ عیار غیرقانونی است.

 

فرق طلا و جواهر از لحاظ ظاهری :

 

اولین تفاوت طلا و جواهر ظاهر این دو است که طلا با توجه به گفته های بالا می تواند از جنس طلا بوده و سنگ های قیمتی در آن استفاده نشده است  در صورتی که جواهرات ، شامل کهربا و مرجان، فلزات گرانبها، مهره‌ها و پوست‌ها بوده که از  رکاب طلا و یا نقره برخوردار است و اشکال متنوع تری نسی به طلا دارد .

 

تشخیص جواهر از طلا

به تمام زیورآلاتی که از فلز طلا یا آلیاژ های آن ساخته شده‌اند، در اصطلاح طلا گفته می شود. طلای ۲۴ عیار همان طلای خالص است و فلز دیگری در ترکیب آن وجود ندارد. البته از طلای ۲۴ عیار تنها برای ساخت شمش و سکه استفاده شده و در ساخت زیورآلات به دلیل نرم بودن ذاتی کاربردی ندارد. بیشتر طلاهای موجود در بازار های جهانی از طلای ۱۸ عیار ساخته شده اند. زیورآلات ساخته شده از طلای ۱۸ عیار واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر مانند مس تشکیل یافته اند. در ایران خرید و فروش طلای زیر ۱۸ عیار غیرقانونی بوده و طلای به ‌کار رفته در زیورآلات دارای خلوص ۷۵ درصد خواهد بود.

اگر در ساخت زیورآلات طلا از انواع سنگ ها استفاده شود، جواهر به دست آمده و تشخیص آن از طلا امری ساده خواهد بود. در واقع فرق بین طلا و جواهر را در داشتن یا نداشتن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می توان دانست که بر قیمت هم موثر خواهد بود.

 

طلا و جواهر| خرید و فروش طلا و جواهر| سنگ های قیمتی

 

تفاوت بین خرید، فروش و معامله طلا و جواهر

 

علاوه بر تفاوت قیمتی که در بین طلا و جواهر وجود دارد، نحوه خرید و فروش و معامله طلا و جواهر با یکدیگر فرق دارند. ما در زیر به فرمول های مربوط به تعرفه و خرید و فروش طلا و جواهرات اشاره کردیم؛

 

خرید طلا؛ قیمت روزانه هر گرم طلا+ مزد کار برای ساخت+ سود فروشنده ( معمولا ۷ تا ۸ درصد)

خرید جواهرات؛ قیمت روزانه هر گرم طلا+  مزد کار برای ساخت+ سود فروشنده ( معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد)

همانطور که مشاهده می کنید سودی که فروشنده برای فروش جواهر دارد تقریبا دو تا سه برابر فروش طلاست پس بهتر است اگر قصد خرید دارید طلا را  برای خرید خود انتخاب کنید.

در واقع مزد ساخت جواهرات  شامل بهای سنگ های بکار رفته در محصول بعلاوه اجرت ساخت پایه جواهر و نیز مخراجی و سایر هزینه ها ست.

 

راهنمای خرید و فروش جواهرات و طلا

 

دسته اول آن هایی هستند که علاقه زیادی به تزئینات ظاهری شان دارند و این اقلام جزو لاینفک زندگی روزمره، مهمانی ها و جشن های شان محسوب می شود.

دسته دوم را آن هایی تشکیل می دهند که خرید جواهرات ارزشمند را بهترین و مطمئن ترین پس انداز می دانند.

سومین دسته هم تلفیقی از این 2 گروه را تشکیل می دهند. اگر دوست دارید همیشه در یک جمع بدرخشید، یک سرمایه گذاری مطمئن را تجربه کنید و از همه مهم تر سرمایه تان هر روز بیشتر شود نکات مندرج در این مقاله بهترین راهنما برای یک انتخاب مناسب خواهد بود.

  

فروش طلا به چه صورت است؟

 

اگر شما بخواهید طلای خود را بفروشید به هنگام مراجعه به طلا فروشی، دستمزد ساخت و سود فروشنده کم شده و به قیمت روز طلای شما خریداری می شود.

 

فروش جواهر به چه صورت است؟

 

برای فروش جواهر هم به همین صورت است که سود فروشنده از قیمت کل کم می شود. افزایش و کاهش بهای جواهر در زمان خرید، ما به التفاوت آن محاسبه شده  و قیمت جواهر به فروشنده پرداخت می شود.به یاد داشته باشید که هنگام فروش طلا و جواهر خود، فاکتور خرید را به همراه داشته باشید، طلا فروشی های معتبر هنگام فروش تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کم می کند اما اگر شنا فاکتور طلای خود را نداشته باشید، هنگام فروش جواهر و طلای خود خیلی از ارزش و بهای طلا و جواهر شما کم می شود و شما ضرر زیادی را متحمل می شوید.

 

قیمت گذاری طلا و جواهر چگونه است؟

 

در واقع قیمت طلا و جواهر به موارد گوناگونی بستگی دارد از جمله این موارد دستمزد ساخت طلا و جواهر، میزان طلا و مواد مورد استفاده برای ساخت ، نوع سنگی که برای ساخت جواهر استفاده می شود، پیچیدگی و زیبایی طرح و نوع  قرار گیدی سنگ بر روی جواهر بستگی دارد که همه این ها باعث افزایش قیمت و گران شدن طلا و جواهر می شود.

 

 

 طلا و جواهر| خرید و فروش طلا و جواهر| سنگ های قیمتی

 

طلایی که طلایی نیست

 


درست است که نخستین تصویری که از طلا به ذهن مان می رسد زرد یا سفید است اما در واقع طلا با یک سری فرایندهای شیمیایی و ترکیب با سایر فلزها و عملیات آبکاری درهر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و… ) می تواند باشد.برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می آید.

 

در واقع تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است. بعضی از فروشندگان طلای سفید را هنگام فروش گران تر می فروشند اما ارزان تر از طلای زرد می خرند. هرچند طلای زرد موقع آب کردن مرغوب تر است اما این اختلاف بسیار ناچیز است و باید بدانید که چنین قانونی وجود ندارد.

 

بهترین راه حل برای خرید انواع جواهرات چیست؟!

 

به طور کلی چهار نوع سنگ قیمتی شامل الماس، زمرد یاقوت قرمز و یاقوت کبود وجود دارد و تعداد زیادی سنگ های نیمه قیمتی مثل سیترین و ... وجود دارد که با اضافه شدن این سنگ ها به طلا، جواهر ساخته می شود. اینکه در هنگام خرید چه نوع سنگی انتخاب شود، دغدغه بسیاری از افراد است. باید بگوییم که به سه دلیل سنگ جواهر ارزشمند است این سه دلیل شامل؛

 

  • زیبایی، درخشندگی و شفافیت سنگ
  • نادر بودن سنگ
  • دوام آن

 

سنگ برلیان، سنگی زیبا، درخشان و فراوان است، در عوض یاقوت سرخ و سنگ زمرد کمیاب تر بوده پس این دو سنگ نسبت به سنگ برلیان گران بها تر و با ارزش تر است. در واقع انتخاب نوع سنگ است که مازاد بر قیمت اصلی طلا، باعث افزایش قیمت جواهرات می شود.طلا دارای عیار و خالصی های گوناگون است، در واقع پایین ترین عیار یک طلا عیار یک و بالاترین عیار یک طلا ۲۴ عیار است اما بهترین طلا برای خرید ایرانیان طلای ۱۸عیار است.

  

مزد ساخت طلا و جواهر

 

مبنای مزد ساخت طلا و جواهر براساس طرح آن تعیین می شود. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می شوند مزد ساخت پایین تر و آن هایی که کار دست و محدود تر است، مزد ساخت بالاتری دارند اما به این معنی نیست که همه طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند بلکه پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ ها روی بالا بردن هزینه اجرت تاثیر می گذارد.معمولا افرادی که به طلا تنها به عنوان خرید سرمایه نگاه نمی کنند و جنبه تک بودن و زیبایی آن برای شان حائز اهمیت است، برای داشتن یک طرح منحصر به فرد، حاضرند برای ساخت آن هر هزینه ای را بپردازند .

 

نکاتی که قبل از خرید طلا باید بدانید

 

– قیمت طلا در ایران در نوسان بوده و روزانه و حتی ساعتی از طریق اتحادیه به طلا فروشان اعلام می گردد. لذا هنگام خرید می بایست به قیمت روز طلا توجه نمایید.

– به اجرت ساخت طلا توجه داشته باشید. اجرت ساخت در واقع قیمتی است که علاوه بر وزن طلا بابت ساخت آن پرداخت می‌شود. بعضی طلاها کم اجرت هستند و برخی دیگر اجرت بیشتری دارند. یکی از این دلایل این امر می‌تواند به خاطر جدید بودن طرح و تازه بودن کالکشن آن طرح خاص از طلا باشد. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می ‌شوند، مزد ساخت پایین‌تر و آنهایی که کار دست و محدود‌تر است، مزد ساخت بالاتری دارند.

– درصد سود طلافروشان ۱۲ درصد است که شامل ۵ درصد مالیات ارزش افزوده و ۷ درصد سود فروشنده است.

– حواستان باشد که طلای دست دوم را به جای طلای دست اول خریداری نکنید. در این رابطه بهتر است به قسمت قفل دستبند و گردنبند و خط و خش وارد شده به آن دقت کنید؛ چرا که بیشترین جایی که امکان تشخیص آن وجود دارد در همین قسمت‌ها است.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*