تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

 تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

 

همان گونه که بارها در مقالات قبل اذعان داشته ایم، امروزه سرمایه گذاری در بازار طلا بسیار رایج است و سرمایه گذاری در این بازار، یکی از راه های کسب در آمد و سود و همچنین حفظ ارزش پول محسوب می گردد. برای مشاهده انواع طلا و خرید سرویس جذاب طلا و نقره روی لینک کلیک نمایید.

در این بازار مصنوعات بسیاری وجود دارد که شما عزیزان می توانید آن را خریداری کنید. یکی از این مصنوعات، سکه طلا است که خود این سکه انواع و اقسام مختلفی داشته و مشهور ترین آن ها سکه امامی و بهار آزادی است. به صورت کلی باید اشاره داشت که بیشتر مردم برای حفظ ارزش پول خود به سراغ خرید انواع سکه طلا می روند تا بتوانند ارزش پول خود را با این سطح تورم حفظ نمایند!

همان گونه که بیان کرده ایم سکه انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و می توان آن ها را خریداری کرد. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که خرید این نوع از سکه ها، تا چه حد شما را به سود دهی می رساند و تفاوت این سکه ها با یک دیگر چه می باشد. به عنوان مثال تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در چیست. برای بررسی جواهرات زیبا و خرید جواهر اصل روی لینک کلیک نمایید.

در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

سکه بهار آزادی چیست؟

 

اگر شما در بازار طلا فعالیت داشته باشید قاعدتا نام سکه بهار آزادی به گوشتان خورده است. حتی در برخی از کانال ها که قیمت روز طلا را اطلاع رسانی می کنند، قیمت سکه بهار آزادی را نیز مشخص خواهند کرد.

شایان ذکر است که به همه سکه هایی که از سال 1358 تا سال 1370 ضرب شده اند، سکه طرح قدیم یا سکه بهار آزادی می گویند! در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه ‌های طلا منقش به نام حضرت علی (ع) و عبارت «بانک ملی ایران» در یک ‌طرف و تصویر حرم امام رضا (ع) و عبارت «اولین بهار آزادی» در طرف دیگر ضرب شد که به ان سکه بهار آزادی می گویند. البته باید بیان کرد که در آن زمان سکه ۲.۵ بهار و ۵ بهار هم با همین طرح وجود داشت و مردم آن را خریداری می کردند.

 

تفاوت سکه امامی و سکه بهار آزادی

 

 

سکه امامی چیست؟

 

حال که در خصوص سکه بهار آزادی اطلاعاتی را به دست آوردید، باید تعریفی از سکه امامی نیز خدمت شما بیان کنیم که بتوانید تفاوت سکه امامی با بهار آزادی را درک کنید. باید اشاره داشت که پس از رحلت امام خمینی، سکه ‌های یاد بودی با تصویر امام خمینی ضرب شدند و عبارت «اولین بهار آزادی» نیز به عبارت «بهار آزادی» تغییر کرد.

در واقع کلمه اولین از این عبارت حذف شد! بعد از آن، به جای بانک ملی، بانک مرکزی متولی ضرب این سکه‌ ها شد. این سکه ‌ها به نام سکه امامی نیز در بازار مشهور شد. بنا به عبارتی دیگر باید اشاره داشت که پس از سال 1370 سکه هایی که ضرب شدند، به سکه طرح جدید و یا سکه امامی شهرت یافتند.  

 

 

تفاوت سکه بهار آزادی و سکه امامی چیست؟

 

حال که تعریفی از سکه امامی و سکه بهار آزادی خدمت شما عزیزان ارائه دادیم، باید تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟  را نیز خدمت شما شرح دهیم. به صورت کلی به همه سکه ‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ توسط بانک ضرب شدند، سکه طرح قدیم یا بهار آزادی می گویند و همچنین به تمامی سکه هایی که از سال 1370 تا کنون توسط بانک مرکزی ضرب شده اند، سکه طرح جدید یا امامی اطلاق می گردد.

نکته بسیار مهمی که درباره این دو سکه باید بدانید این است که سکه امامی و سکه بهار آزادی از لحاظ وزن و عیار طلا هیچ گونه تفاوتی با یک دیگر نداشته و تنها سال ضرب آن ها متفاوت است. هر دو سکه امامی و بهار آزادی عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی دارند.

 

 

عیار و وزن سکه امامی و بهار آزادی چقدر است؟

 

خوشبختانه سکه های امامی و سکه های بهار آزادی به لحاظ وزن و عیار هیچ گونه تفاوتی با یک دیگر ندارند و بدین ترتیب نیز نباید در قیمت آن ها عملا تفاوتی وجود داشته باشد.

قابل ذکر می باشد که مقدار عیار سکه بهار آزادی حال چه از نوع طرح قدیم و چه از نوع طرح جدید باشد، بر اساس استانداردهایی که بانک مرکزی تعیین کرده استبه مقدار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ خواهد بود. این موضوع بدان معناست که میزان عیار سکه بهار آزادی در هر نوعی که باشد، تقریبا 22 است.

در واقع به صورت دقیق عیار این سکه ها معادل 21.6 خواهد بود و نشان دهنده این است که عیار سکه ها کمی از عیار 24 کم تر می باشد! اگر بخواهیم در خصوص وزن سکه بهار آزادی نیز با شما صحبت کنیم، می توانیم به موارد مهم زیر اشاره نماییم:

 

  • وزن یک سکه بهار آزادی با یک سکه امامی طرح جدید برابر بوده و این میزان به اندازه 8.133 گرم می باشد.  
  • وزن نیم سکه بهار آزادی در طرح قدیم و در طرح جدید، به اندازه 4.066 سوت است.
  • وزن ربع سکه بهار آزادی در طرح قدیم و در طرح جدید به اندازه 2.033 سوت خواهد بود.

 

تفاوت سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید

 

 

تفاوت سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید:

 

همان گونه که توضیح داده ایم، منظور از سکه های طرح قدیم و طرح جدید، همان سکه های امامی و سکه های اولین بهار آزادی هستند! در واقع پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سکه بهاز آزادی به دو شکل کلی توسط بانک مرکزی ضرب شد و به بازار ارائه گشت! یکی سکه بهار آزادی که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده که به آن سکه طرح قدیم اطلاق می گردد که دارای ویژگی های ظاهری زیر است:

  • تصویر یک روی این سکه، سه بار نام حضرت علی در داخل یک شش ضلعی نوشته شده است.
  • در زیر آن هم عبارت «بانک ملی ایران» دیده می‌ شود.
  • تصویر پشت سکه هم بارگاه امام رضا (ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» است.

از سوی دیگر از سال 1370 به بعد، برای انکه یادبودی از امام خمینی بر روی سکه ها نیز وجود داشته باشد، بانک مرکزی ضرب سکه امامی یا همان سکه طرح جدید را شروع کرد. از جمله ویژگی های این سکه به عنوان سکه های تمام طرح جدید شناخته می شوند، به شرح زیر می باشد:

  • تصویر یک طرف آن بنیان‌ گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) است.
  • تصویر طرف دیگر آن هم بارگاه امام رضا (ع) است.

 

در این راستا نیز باید اشاره شود که بر خلاف تصور سایر عموم مردم:

  • سکه ‌های طرح قدیم و سکه ‌های طرح جدید هر دو متعلق به دوران پس از انقلاب هستند.
  • این دو نوع سکه از نظر وزن و عیار هیچ گونه تفاوتی نداشته و هر دو با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده ‌اند.

 

 

کاربرد سکه طلا

 

حال که در خصوص تفاوت سکه امامی و بهار آزادی اطلاعاتی را به دست آوردید، باید در خصوص کاربرد سکه طلا نیز با شما صحبت کنیم تا بدانید این نوع از مصنوع طلا آیا برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر؟ به صورت کلی از جمله کاربردهای بسیار رایج سکه طلا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • سرمایه ‌گذاری
  • هدیه دادن
  • استفاده در مهریه
  • پس ‌انداز کردن

 

در سال های اخیر، خرید و فروش سکه و سرمایه گذاری در این بازار بسیار رایج است و در واقع سکه به یکی از بهترین راهکارهای سرمایه گذاری تبدیل شده است که می تواند در حفظ ارزش پول شما بسیار کاربردی باشد! در واقع سکه به دلیل آن که به عنوان محصولی کم ‌ریسک و با سود بالا محسوب می ‌شود و خرید و فروش آن در هر زمانی امکان پذیر است، طرفداران خاص خود را برای سرمایه گذاری و کسب سود دارد.

 

از دیگر دلایل مناسب بودن سکه برای سرمایه گذاری می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • مهم ‌ترین دلیل محبوبیت انواع سکه طلا در میان ایرانیان، فروش آسان آن با سود بالا است.
  • سکه مانند طلای زینتی نبوده که هنگام فروش اجرت و سود و مالیات از آن کم شود.
  • قیمت سکه نیز با افزایش ارزش طلای جهانی افزایش خواهد یافت.
  • می توان اذعان داشت که خرید و فروش سکه از هر نوعی که باشد، در طول دراز مدت دارای سوددهی بوده و به کالایی ارزشمند برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت تبدیل شده است.

 

در این راستا نیز باید اشاره داشت که امروزه قیمت سکه با افزایش بسیاری مواجه شده است و شاید افراد در خرید ان کمی تعلل نمایند. اما در سال های گذشته خانواده ها و افراد برای پس از انداز کردن از خرید سکه گرفته تا خرید طلاهای مختلف، استفاده می کردند. حتی برخی از خانواده ‌ها هر سال به مناسبت تولد فرزند خود یک سکه کنار می ‌گذاشتند تا وقتی به سن ازدواج رسید، سرمایه ‌ای ارزشمند برای آغاز زندگی خود داشته باشد.

 

در واقع در سال های گذشته هریه دادن سکه به دلیل ان که هم ارزان بود و هم به عنوان وجه نقد محسوب میشد، بسیار رایج و مرسوم بود. اما به تدریج، با افزایش سرسام ‌آور قیمت سکه افراد دیگر برای سرمایه گذاری و یا هدیه دادن، کمتر به سراغ سکه می روند و به جای سکه تمام بهار آزادی یا طرح امامی، به سراغ سکه های بانکی و گرمی و یا سایر شمش های طلا که در وزن های مختلف وجود دارد می روند.  در حال حاضر، اصلی ‌ترین کاربرد سکه طلا در ایران، استفاده از آن به‌عنوان کالای سرمایه ‌ای با نقد شوندگی بالا است.

 

 

سکه امامی

 

انواع سکه طلا

 

برای خرید سکه طلا، انواع مختلفی از این مصنوع کاربردی و با نقد شوندگی بالا وجود دارد که شما بر اساس میزان بودجه خود می توانید آن را تهیه فرمایید. در واقع باید اذعان داشت که ضراب خانه بانک مرکزی ایران، هر سال انواع سکه طلا را ضرب و از طریق بانک ‌های عامل یا صرافی ‌های مجاز به بازار ارائه می دهد. این سکه ‌ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش خواهند شد و همان گونه که اشاره داشته ایم، یکی از راهکارهای مناسب برای سرمایه گذاری هستند. از جمله انواع سکه طلا که در بازار ایران رایج است، به شرح زیر می باشد:

تمام سکه بهار آزادی در طرح قدیم که سال ضرب آن از 1358 تا 1386 متغیر بوده و عیار آن 900 است و از وزن ۸.۱۳ گرمی برخوردار است.

 

  • سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یا امامی، که سال ضرب ان از 1386 به بعد بوده و عیار آن 900 است و از وزن 8.13 برخوردار می باشد.  
  • نیم سکه بهار آزادی در طرح قدیم که سال ضرب ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ بوده و دارای عیار ۹۰۰ و وزن ۴.۰۷ گرم است.
  • ربع سکه بهار آزادی در طرح قدیم که سال ضرب آن از ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ بوده و دارای عیار ۹۰۰ و وزن ۲.۰۳ گرم است
  • سکه یک گرمی بهار آزادی، دارای سال ضرب ۱۳۹۰ به بعد و همچنین با عیار ۹۰۰ و وزن ۱.۰۱ گرم

 

 

نکته بسیار مهم درباره انواع سکه طلا:

 

شایان ذکر می باشد که در میان تمامی انواع سکه های طلا، سکه های یک گرمی از سال 1390 به بعد ضرب شده و به همین دلیل است که در میان مردم از شهرت کمتری برخوردار می باشد. نکته حائز اهمیت این است که یکی از مهم ترین دلایلی که بانک مرکزی چنان سکه هایی را ضرب می کند، کاهش قدرت خرید مردم است. در سال‌های اخیر بیشتر مردم برای سرمایه گذاری و یا هدیه دادن می باشد.

در این راستا نیز بانک مرکزی سکه هایی خاص را به نام سکه های پارسیان به بازار ارائه داد تا افراد بتوانند به راحتی برای امور مختلف از این سکه ها استفاده کنند. در کل بانک مرکزی پس از مدتی تصمیم گرفت تا سکه ای را ضرب کند از عیار بیشتری نسبت به سکه پارسیان برخوردار است (عیار سکه یک گرمی ۲۲ است در حالی که عیار سکه‌ی پارسیان ۱۸ است.). تا به این ترتیب، پاسخگوی نیاز افرادی باشد که خواهان سکه یک گرمی با قیمت مناسب ‌تر و عیار بیشتر هستند.

 

 

فرق سکه‌ های بانکی و غیر بانکی در چیست؟

 

یک سوال بسیار مهمی که ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید، این است که فرق سکه های بانکی و سکه های غیر بانکی در چیست؟ سکه ‌های بانکی و غیر بانکی از نظر ظاهر و طراحی با هم متفاوت هستند. برای پاسخ به این سوال باید اشار ه داشت که:

  • سکه ‌های غیر بانکی اعتبار ندارند و بسیار ارزان ‌تر خرید و فروش می‌ شوند.
  • در سکه‌های غیر بانکی طرح بارگاه امام رضا (ع) نامنظم است و سکه تاب دارد.
  • وزن سکه بهار آزادی بانکی همیشه ثابت است.
  • وزن سکه‌ های غیربانکی ممکن است متفاوت و کمتر از حد استاندارد باشد.

 

 

چه عواملی بر روی قیمت سکه طلا تاثیر دارد!؟

 

به صورت کلی یک سری معیار و عوامل خاص هستند که بر روی قیمت سکه طلا تاثیر گذار است. در ادامه به بررسی همین عوامل و معیارهای تاثیر گذار پرداخته ایم:

 

  • قیمت جهانی طلا: این قیمت به صورت یک انس یعنی 31.103 گرم طلای خالص اعلام می شود و بر روی قیمت سکه و طلا تاثیر دارد.  
  • قیمت دلار: یکی دیگر از معیارهای مهم تعیین قیمت سکه و طلا، قیمت روز دلار می باشد.
  • حباب سکه: فاصله قیمت حقیقی سکه و قیمت بازاری آن که بر اثر عرضه و تقاضا ایجاد می‌ شود.
  • سال ضرب سکه: از سال ۸۶ به بعد، سکه ‌ها با تاریخ ۱۳۸۶ ضرب می ‌شوند و سکه ‌های ضرب سال ‌های قبل از ارزش کمتری برخوردار است
  • هزینه ضرب سکه توسط بانک مرکزی: تقریباً معادل هفت ‌هزار تومان، طبق برآورد سال ۱۳۸۶ دارد.
  • کارمزد عرضه سکه در بانک: این مقدار تقریبا معادل پانصد تومان، طبق برآورد سال ۱۳۸۷ است.

 

از بین معیار‌های تعیین‌ کننده قیمت سکه طلا، سه عامل قیمت جهانی طلا، قیمت دلار و حباب، به ‌طور روزانه و گاهی حتی به صورت لحظه ‌ای در حال تغییر هستند. این امر باعث نوسان قیمت سکه می ‌شوند.

 

 

سخن پایانی:

 

در این مقاله از وب سایت کافه طلا، سعی کردیم تا به بررسی سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟  بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.

ثبت نظرات
*