خرید و فروش گارنت یا دمانتوید

خرید و فروش گارنت یا دمانتوید

دنیای سنگ ها یک دنیای بسیار عظیم و رنگارنگ است که شما را به وجد می آورد. زیبایی سنگ ها به اندازه ای است که چشمان هر کس را مجذوب کرده و به دلیل خواصی که دارند، همه افراد در سرتاسر دنیا به آن ها علاقه مند هستند. یکی از انواع سنگ های بسیار گرانبها که در ساخت طلا و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ گارنت یا دمانتوید می باشد.

در واقع سنگ گارنت یا دمانتوئید یکی از انواع سنگ های کمیاب است که به دلیل رنگ سبز خاصی که دارد، در سرتاسر دنیا مشهور شده است. گارنت از لحاظ زیبایی مانند زمرد است و حتی بسیاری از جواهرسازان آن را رقیبی برای سنگ زمرد می دانند.

می توان اذعان داشت که کلکسیونرهای جواهرآلات و سنگ های قیمتی نیز این سنگ را ارزشمندتر از الماس دانسته و حتی بر این اعتقاد دارند که گارنت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است  و اعتقاد دارند این سنگ ارزش فراوانی دارد.

سنگ گارنت دمانتویید (Demantoid Garnet) یکی از نادرترین گونه های گارنت است. در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی خرید و فروش سنگ گارنت یا دمانتوید بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با کافه طلا همراه باشید.

تاریخچه سنگ گارنت یا دمانتوید

پیش از آنکه به بررسی خصوصیات و خرید و فروش سنگ گارنت یا دمانتوید بپردازیم، بهتر است که توضیحاتی درباره تاریخچه سنگ گارنت یا دمانتوید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به صورت کلی معدن این سنگ با ارزش در قرن 19 در کشور روسیه کشف شد.

نیل گوستاف نوردنسکیچگارنت دمانتوئیدلد در سال ۱۸۵۴ این سنگ قیمتی و ارزشمند را در دسته بندی گارنت آندرادیت قرار داد. این سنگ شگفت انگیز به اندازه ای زیبا و چشم نواز بود که نام آن را دمانتوید قرار داد، به دلیل شکلی الماس گونه و سبز رنگ!

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که سنگ گارنت یا دمانتوید مانند سایر سنگ های سبز زینتی زمرد و پریدوت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و درخشندگی و زیبایی این سنگ به اندازه ای است که هر کس را مجذوب خود خواهد کرد. نمونه ‌های سبز پر رنگ گارنت، پخش نور کمتری دارند.

قیمت و تشخیص سنگ گارنت یا دمانتوید

هر سنگ سبزی در طبیعت به طور قطع سنگ زمرد و یا گارنت نیست! این سنگ نیاز به تشخیص دارد. به صورت کلی باید اشاره شود که نا خالصی ‌های بیزولیت یا کریزولیت معمولا به رنگ طلایی بوده و به دلیل شکل مواج و طولانی که دارد، با نام دم اسبی مشهور شده است. این ویژگی مدت ‌های زیادی است به عنوان یکی از شاخصه ‌های گارنت دمانتوئید محسوب می شود و از این موضوع برای شناخت سنگ دمانتوید نیز استفاده می کنند.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که خرید و فروش سنگ گارنت یا دمانتوید، چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که این سنگ قیمتی را باید از فروشگاه ها و جواهرسازی های معتبر تهیه فرمایید تا به اصل بودن آن اطمینان داشته باشید.

بعلاوه نرخ قیمت هر گرم سنگ گارنت سبز بر اساس عوامل مختلفی تعیین خواهد شد. به عنوان مثال هر چقدر درجه شفافیت سنگ گارنت دمانتوئید بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود؛ اما سه عمل بسیار مهم وجود دارد که بر قیمت سنگ گارنت یا دمانتوید تاثیر گذار است. این سه عامل به صورت زیر می باشد:

  • محل استخراج سنگ گارنت‌ یا دمانتوید
  • میزان شفافیت گارنت یا دمانتوید
  • اصل یا مصنوعی بودن سنگ

قیمت و تشخیص سنگ گارنت

نکته حائز اهمیت این است که نوع محل استخراج سنگ گارنت یا دمانتوید، از این لحاظ بر قیمت سنگ تاثیر گذار است که این سنگ در اعماق زمین تحت تاثیر گرما و فشارهای مختلفی تولید می شود. حال تا هر میزان که فشار و حرارت محل تولید گارنت بیشتر باشد، سنگ گارنت یا دمانتوید مرغوب تری از لحاظ استحکام، شفافیت، رنگ و ترکیب به دست می آید و این موضوع مهم ترین عامل برای قیمت این سنگ با ارزش و گرانبهاست.

معادن سنگ گارنت دمانتوئید در ایران و جهان

به صورت کلی در ایران و جهان، معادن مختلفی برای استخراج سنگ دمانتوید وجود دارد؛ اما به لحاظ تاریخچه، کشور روسیه مهم ترین تولید کننده گارنت سبز در جهان است. از جمله منابع قابل توجه با کیفیت این گوهر ناب می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • منطقه کوه های اورال
  • فلات Koryakskoe
  • شبه جزیره کولا

امروزه معادن تاریخی روسیه دیگر دمانتوئید را تولید نمی کند و یا مقامات اجازه استخراج این سنگ را نمی دهند. البته مقادیر کمی از این سنگ در کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، پاکستان، ماداگاسکار، سوئیس، زئير، ایران، آمریکا نیز یافت شده است. به صورتی که از سال 1996 و 2009 به ترتیب، نامیبیا و ماداگاسکار به عنوان مهم ترین تولید کننده های گارنت سبز در جهان شناخته می شوند.

حتی با کشف منابع جدید، دمانتوئید بسیار کمیاب است. هر قیراط سنگ پاک و قابل تراش جواهری از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. البته رنگ دمانتوید که از معادن مختلف به دست می آید، ممکن است با یک دیگر کمی متفاوت باشد و این تفاوت به دلیل میزان عناصر مختلف در این سنگ گرانبهاست، به صورتی که:

  • به دلیل غلظت بیشتر آهن، دمانتوئید منشأ آفریقایی متمایل به سبز مایل به زرد، سبز زیتونی یا قهوه ای است.
  • ذخایر روسی رنگ خود را مدیون کروم می دانند و تمایل به سبز روشن دارند.

در ایران نیز معدن سنگ های گارنت سبز و دمانتوید وجود دارد که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سنگ های گارنت سبز شاهین دژ
  • سنگ های گارنت سبز تکاب
  • سنگ های گارنت سبز کردستان
  • دمانتوید کرمان و زاهدان

قابل ذکر می باشد که نوع گارنت دمانتوئید کرمان شهرت جهانی داشته و حتی در بازار جهانی این گونه بعد از گارنت سبز نیجریه به عنوان یکی از گرانبهاترین گونه های گارنت شناخته می شود. نوع درشت بلورهای آن در جنوب سیرجان و دیگر نقاط در شمال غرب ارومیه با وزن بیش از 20 قیراط نیز  استخراج شده است؛ اما متاسفانه به دلیل شرایط زمین ‌شناسی و تکتونیکی، بیشتر گارنت ‌های دمانتویید در ایران از ترک داخلی برخوردار بوده و به همین دلیل ارزش آن سنگ بعد از تراش کاسته خواهد شد. نمونه های پاک و درشت آنها که همزمان پاک باشند بسیار کمیاب و نادر می باشد. با این حال اگر شرایط صادرات آن وجود داشته باشد می توان واردات ارزی بسیار مناسبی از این سنگ به دست آورد.

درخشش خاص و بالای سنگ گارنت یا دمانتوید

یکی از خواص بسیار مهم سنگ گارنت سبز، درخشش و جلای بسیار عالی آن است. رنگ سبز سیر در این سنگ از دیگر گوهر سنگ های معروف مانند زمرد، پریدوت، یاقوت، سافیر و حتی از الماس های با کیفیت مناسب، بسیار بالاتر و حتی قوی تر است. البته باید اشاره شود که رنگ سبز دمانتوئید هرگز با بهترین زمرد یکسان نخواهد بود اما نوع رنگ سبز آن یکی از ایده آل ترین ها و زیبا ترین ها می باشد.

درخشش خاص و بالای سنگ گارنت یا دمانتوید

رنگ سبز دمانتوید باید کاملاً پر رنگ باشد و رنگ آن مایل به زرد یا سبز تیره نیز نباشد. از جمله نکاتی که باید در خصوص درخشش سنگ گارنت بدانید، به شرح زیر می باشد:

  • بر این است که رنگ دمانتوئید به دلیل وجود عنصر جزئی کروم است.
  • اثر آتش  به بهترین وجه در نوع کمرنگ تر و رنگ کمتر اشباع ‌تر دمانتوئید دیده می شود.
  • ترجیح رنگ سلیقه فردی است. بعضی از افراد رنگ بدنه شدید و آتش کمتری را انتخاب می کنند، در حالی که دیگران رنگ بدن روشن و آتش بیشتری را ترجیح می دهند.

خواص سنگ گارنت یا دمانتوید

تمامی سنگ ها علاوه بر زیبایی خاصی که دارند، از خواص مطلوبی برای انسان ها نیز برخوردار می باشند. به صورت کلی سنگ گارنت یا دماتونید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از خواص زیر برخوردار است:

  • سنگ گارنت بهترین گزینه برای رفع پریشانی و اضطراب محسوب می شود.
  • یکی از خواص مهم سنگ گارنت سبز این است که باعث ثبات عاطفی در افراد خواهد شد.
  • سنگ گارنت انرژی بسیاری دارد و برای افرادی که افسرده هستند و می خواهند روحیه خود را تغییر دهند، بهترین گزینه به شمار می آیند.
  • اگر شما نیز به دنبال یک منبع انرژی بسیار بالا هستید و می خواهید  تغییری در زندگی خود به وجود آورید یا زندگی مفیدی داشته باشید؛ بهتر است از این سنگ استفاده نمایید.
  • این سنگ احساس شما را قوی تر خواهد کرد. اگر می‌خواهید خود یا دیگران را مورد بخشش قرار دهید، می‌توانید به خواص سنگ گارنت اعتماد کرده و زندگی خود را پر از آرامش نمایید.
  • درباره خواص گارنت در روایات مردمی، در مواردی خاص از بهبود مشکلات روانی مثل التیام زخم‌های عاطفی و بخشیدن خود و دیگران اشاره شده است.
  • این سنگ برای آرامش آوردن به محیط خانه و پرورش بهتر کودکان گزینه ای عالی محسوب می شود.
  • این سنگ برای کسانی که تازه از یک رابطه عاطفی ناموفق بیرون آمده ‌اند یا دچار خود سرزنشی هستند توصیه می شود.
  • این سنگ برای کسانی که مدیتیشن می کنند و به دنبال آرامش خاطر و دوری از احساس گناه هستند، گزینه ای مناسب محسوب می شود.
  • اگر شما نیز به یوگا علاقه مند هستید، از این سنگ برای بهبود روحیه خود استفاده کنید.
  • سنگ گارنت سبز را یک سنگ محافظ می‌دانند که مناسب کسانی است که قرار است موقعیت‌های استرس زا را تجربه کنند.
  • ساختن یک وضعیت متعادل برای دارنده گارنت سبز یکی دیگر از چندین خواص گارنت سبز است، این را هم باید اضافه کرد که مهم‌ترین چیز برای عبور موقعیت‌های استرس‌زا این است که شخص بتواند بر خودش مسلط باشد و افسار امور را به دست گیرد.
  • اگر مدیتیشن می‌کنید یا پیگیر مراقبه‌ های معنوی هستید هم می‌توانید از خواص سنگ گارنت کمک بگیرید.
  • این سنگ در جمع آوری انرژی‌های مفید به شدت مفید است پس قبل از شروع مراقبه‌های روزانه می‌توانید از فواید گارنت سبز بهره مند شوید تا تأثیر تمرین‌های معنوی خویش را وارد زندگی کنید.
  • دستیابی به کامیابی از دیگر خواص گارنت دمانتوئید است و اگر بر روی یک پروژه کار می‌کنید یا قصد ازدواج یا مستقل شدن را دارید این سنگ کمک می‌کند تا به هدفتان دست یابید.
  • اگر یک سفر دریایی در پیش دارید و یا دریانورد هم هستید فراموش نکنید که جواهر گارنت سبز را با خود ببرید چون گارنت دمانتوئید سنگ محافظ مخصوص شماست.
  • گارنت سبز یک سنگ عالی برای افرادی است که به خواص متافیزیکی کریستال‌ها علاقه دارند.
  • گارنت دمانتوید ارتعاش بالایی دارد و به پاکسازی ذهن کمک شایانی خواهد کرد و فضای فکری شما را برای افکار بزرگتر و سطح بالاتر باز می نماید.

موارد ذکر شده در فوق نمونه‌ هایی از خواص گارنت در روایات و باورهای عمومی هستند.

خرید و فروش سنگ گارنت یا دمانتوید

از آنجا که مدل های تقلبی سنگ گارنت یا دمانتوید در بازار بسیار است، بنابراین اگر شما نیز به دنبال نوع اصلی این سنگ زیبا و دوست داشتنی هستید، بهتر است که به جواهرسازی های معتبر و فروشگاه هایی که این سنگ را با شناسنامه تحویل می دهند، مراجعه فرمایید.

خواص سنگ گارنت

 سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی خرید و فروش سنگ گارنت یا دمانتوید بپردازیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

ثبت نظرات
*