درجه بندی الماس چگونه می باشد ؟

درجه بندی الماس چگونه می باشد ؟

الماس یک سنگ معدنی و باارزش می باشد که از معادن کشورهای مختلف کشف شده و در ساخت جواهرات و موارد مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. الماس در رنگ های مختلفی در طبیعت یافت می شود.در واقع سنگ قیمتی و گرانبهای الماس در کارگاه های جواهر سازی به اشکال و مدل های مختلف برش داده می شود و به دلیل همین برش ها نام های خاصی برای آن انتخاب می شود. بسیاری از مردم تصور می کنند سنگ الماس و برلیان با همدیگر فرق دارند. اما در واقع این تصور کاملا اشتباه است و برلیان نوعی از برش سنگ الماس می باشد.

درجه بندی رنگ الماس

لازم به ذکر است که سنگ های قیمتی پس از کشف شدن از معادن به صورت خام می باشند. الماس نیز جزو آن دسته از سنگ ها به شمار می رود که رنگ های آن در طیف های بسیار گسترده ای موجود می باشد. رنگ هایی همچون سبز،  آبی و قرمز از رنگ های الماس به شمار می روند که در طبیعت موجود می باشند.اما به طور کلی پس از کشف شدن از معادن دارای رنگ سفید می باشد که رگه هایی بسیار ناچیز از رنگ زرد در آن مشاهده می شود. همچنین الماس خالص می تواند بی رنگ باشد.

جواهر فروشان نیز با بررسی همین ویژگی یعنی بی رنگ بودن یا سفید بودن رنگ الماس، درجه بندی آن را تعیین می کنند.الماس هایی که به صورت رنگی در جواهرفروشی ها موجود هستند اغلب به روش مصنوعی و به وسیله دستگاه های مخصوص رنگ می شوند. اما به طور کلی بیشترین نوع الماسی که مورد استفاده قرار می گیرد الماس سفید یا کرم رنگ می باشد.

استاندارد های درجه بندی الماس

از رنگ و نوع برش این سنگ که بگذریم نوبت به نوع درجه بندی آن می رسد. در واقع این سنگ قیمتی و باارزش بر اساس استاندارد هایی که سازمان جواهرسازی آمریکا طراحی کرده است درجه بندی می شود.سنگ قیمتی الماس به هیچ عنوان با اعداد ۱،۲،۳،و ۴ درجه بندی نمی شود. همان طور که اشاره شد، برای درجه بندی الماس مقررات و قوانین خاصی وجود دارد که توسط انجمن گوهرشناسی دنیا تعیین شده است.

درجه بندی رنگ الماس

انستیتو گوهرشناسی آمریکا در اوایل قرن بیستم برای درجه بندی سنگ های قیمتی استانداردی را معرفی کرد که موارد زیر را شامل می شود:

  • طیف رنگ های الماس از Aشروع می شود و تا Zپایان می یابد. چرا که حروفی مانند ABCبه معنای سفید مطلق یا بی رنگ هستند. الماس سفید نیز بسیار کمیاب است. به همین دلیل انجمن گوهر شناسی آمریکا درجه بندی الماس را با این حروف مشخص کرده است.

  • تعیین درجه بندی سنگ قیمتی الماس نیز از  Aشروع شده و تا Nادامه دارد. البته بقیه حروف نیز به کار می روند که می توان رنگ های تیره را با آن مشخص نمود.

  • در واقع رنگ هایی که با حروفی همچون D,E,Fو G,H,Iو همچنین حروف JKLنشان داده می شوند، اغلب از قیمت بسیار پایینی برخوردار هستند و در جواهرسازی خیلی کم استفاده می شوند. اما رنگ هایی که در ساخت جواهرات بیشترین کاربرد را دارند چهار رنگ اصلی هستند که با حروفی مانند F,G,H,Iمشخص شده اند.

  • کلمه Four Cاغلب برای تعیین قیمت و ارزش گذاری سنگ الماس مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کلمه CUTنشان دهنده تراش الماس می باشد و کلمه CLARITYنیز میزان ناخالصی موجود در رنگ را تعیین می کند. همچنین کلمه COLOURبه معنی رنگ و کلمه CARATبه معنی وزن الماس می باشند.

  • CLARITYنشان دهنده میزان ناخالصی موجود در رنگ را نشان می دهد که خود داری درجه بندی های مختلفی می باشد. درجه بندی میزان ناخالصی موجود در رنگ توسط ذره بینی که قادر است اجسام را تا ۱۰ برابر بزرگتر نشان دهد انجام می گیرد و از IFشروع و به ITختم می شود. اگر از ذره بینی که میزان بزرگنمایی آن ۱۵ برابر باشد استفاده کنیم، نتیجه رضایت بخش نخواهد بود. چرا که این کار غیر استاندارد می باشد.

  • قیمت سنگ الماس با کلماتی مانند I3, VVS1, VVS2, VS1, VS2, SI1, SI2, SI3, I1, I2 نشان داده می شود. به این صورت که اگر هر چه به I3 نزدیک تر باشیم ناخالصی سنگ بیشتر معلوم می شود.

به طور معمول تعیین وزن سنگ الماس به روش تصاعد هندسی حساب می شود. چرا که در روش تعیین عددی، اعداد به طور منظم اضافه می شوند اما در روش تصاعد هندسی اضافه شدن عددها با جهش تند همراه می باشد. در ادامه شما را با نوع درجه بندی الماس آشنا می کنیم.

نحوه درجه بندی سنگ الماس

نحوه درجه بندی سنگ الماس

هر گونه سنگ الماسی که از معادن کشف می شود طبق درجه بندی و مقررات تعیین شده سازمان جواهرشناسی آمریکا ارزش و نوع آن تعیین شده و درجه بندی می شود. در ادامه ویژگی ها و موارد مهمی که در درجه بندی سنگ معدنی الماس نقش دارند را برای شما بازگو می کنیم.جنبه های کیفی مختلفی در درجه بندی الماس دخیل هستند اما به طور کلی می توان چهار عامل اصلی مانند وزن، برش،  رنگ و وضوح را از عوامل تاثیر گذار در تعیین درجه الماس برشمرد.

نوع برش الماس

در واقع نوع برش و کیفیت سنگ الماس تاثیر بسزایی در زیبایی و درخشش الماس دارد. به عبارتی دیگر مهمترین عامل نمایش الماس کیفیت آن می باشد. هر چه نوع تراش و مدل برش این سنگ قیمتی دقیق تر و ماهرانه تر انجام گیرد درجه درخشش آن نیز افزایش خواهد یافت.

رنگ الماس

همان طور که گفتیم  الماس در ابتدا سفید یا کرم رنگ است  که رگه هایی از رنگ زرد در آن مشاهده می شود. الماس خالص به صورت بی رنگ هم دیده می شود ، جواهر فروشان بر اساس رنگ اولیه الماس آن را درجه بندی می کنند.

اندازه شفافیت سنگ الماس

سنگ الماس با کیفیت، باید عاری از هر گونه لکه و رنگ اضافی باشد و از میزان درخشندگی بالایی برخوردار باشد. در واقع ایجاد صدمه یا مشاهده خراش روی سطح و همچنین شفافیت و درخشندگی پایین الماس، از عوامل تاثیر گذار در درجه بندی الماس به شمار می روند.

وزن قیراطی الماس

در زمان های گذشته برای وزن کردن مواد مختلف از نوعی دانه های گیاهی به نام کاروب بهره می بردند. در واقع واحد اندازه گیری قیراط نیز از همین کلمه سرچشمه می گیرد. امروزه نیز وزن الماس را طبق قیراط تعیین می کنند.

نکات مهمی که باید هنگام خرید الماس به آن توجه شود

اگر تصمیم به خرید الماس گرفته اید، توصیه می شود الماسی بخرید که بر روی جواهر کار نشده باشد. یا به عبارتی الماس سوار نشده باشد. چرا که خرید اینگونه از الماس با سهولت بیشتری همراه می باشد.جهت انتخاب الماس، تمام ویژگی های مورد نظرتان از جمله پاکی، رنگ، نوع تراش و وزن الماس را روی یک کاغذ نوشته و به فروشنده ارائه دهید تا فروشنده نیز الماسی شبیه به سلیقه مورد نظرتان را به شما معرفی کند. البته بودجه و هزینه ای که برای خرید الماس کنار گذاشته اید را در نظر بگیرید.

خرید الماس

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*