دشمن طلا چه فلزی است؟

 دشمن طلا چه فلزی است؟

به صورت کلی فلز طلا یکی از پایدارترین و درخشان ترین فلزات در طبیعت است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. این فلز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از دلایل ارزش آن نیز همین مقاومت بسیار عالی می باشد!

با این وجود طلا یک عنصر طبیعی است و می تواند در برابر سایر عناصر و یا فلزات دیگر نیز از خود ضعف نشان داده و دچار کاهش درخشندگی، خرابی و حتی از بین رفتن نیز بشود.

در واقع در دنیای فلزات، به عناصر و یا فلزاتی که باعث تیرگی و کدر شدن طلا می ‌شوند، دشمن طلا می گویند. این عناصر یا فلزات می ‌توانند بر روی سطح طلا رسوب کرده و ظاهر آن را خراب کنند و درخشندگی و زیبایی را از طلا بگیرند.

اگر شما نیز از طلا نگهداری می کنید و می خواهید که همیشه زیور آلات و یا طلاهایی که سرمایه گذاری کرده اید، سالم بماند باید بدانید که چه چیزهایی می تواند طلا را خراب کند.

در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی دشمن طلا چه فلزی است؟ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا طلا نیز درخشندگی خود را از دست می دهد؟

بله! شاید تعجب کنید اما فلز طلا که به پایداری و مقاومت بسیار بالا شهرت دارد نیز در برابر یک سری عناصر و فلزات ضعف داشته و درخشندگی خود را از دست می دهد.

طلایی که درخشندگی و جلای خود را از دست بدهد به اصطلاح خراب شده و دیگر ارزشی ندارد. به همین دلیل است که شما عزیزان باید در هر شرایطی از طلای خود مراقبت کرده و بدانید که چگونه این فلز گران بها را نگهداری کنید.

همان گونه که می دانید، زیبایی طلا به رنگ و درخشندگی و جلای آن می باشد و این درخشندگی چشم هر کس را به خود خیره می نماید! هرچه درخشندگی طلا بیشتر باشد، خالص تر خواهد بود و یا اینکه از عیار بالاتری برخوردار است!

با این اگر به خوبی از این زیورآلات مراقبت نشود، جلای خود را از دست داده و این وضوع به معنای از بین رفتن طلاست! در این راستا حتی ممکن است عیار خلوص طلا نیز تحت الشعاع قرار بگیرد و بدین ترتیب از یک فلز با ارزش به یک فلز معمولی تبدیل گردد.

به صورت کلی طلا هنگامی که در معرض برخورد با اجسام تیز قرار بگیرد، یا توسط مواد شیمیایی و شوینده زیاد شست و شو شوند و در مجاور برخی فلزات و مواد بسیار مضر دیگر قرار گیرد، سطح آن به راحتی کدر یا ساییده می شود و بدین ترتیب زیبایی و جلای خود را از دست می دهد!

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که یکی از مشهورترین مواد و عناصری که می تواند طلا را از بین ببرد، گوگرد است. شایان ذکر است که گوگرد می‌ تواند به صورت گاز یا بخار در هوا وجود داشته باشد و طلا را به نابودی بکشاند!

زمانی که طلا در معرض گوگرد قرار می ‌گیرد و با آن ترکیب می‌ شود و ماده ‌ای به نام سولفید طلا تشکیل خواهد شد. سولفید طلا، ماده ‌ای سیاه رنگ بوده که باعث تیرگی و کدر شدن طلا می ‌شود. البته گوگرد یکی از موادی است که با طلا ترکیب می شود و به غیر از گوگرد مواد دیگری وجود دارد که طلا را نابود خواهد کرد!

دشمن طلا چه فلزی است؟!

حال که درباره آسیب پذیر بودن طلا در برابر برخی از مواد شیمیایی اطلاعاتی را به دست آوردید، باید درباره دشمن شماره یک طلا یعنی یک فلزی که می تواند طلا را نابود کند، با شماصحبت کنیم.

طلا خود یک فلز است و شاید متعجب شوید که یک فلز بسیار مقاوم و پایدار، چگونه در برابر یک فلز دیگر، مقاومت کمی داشته و از بین می رود! علاوه بر مواد شیمایی که قاتل طلا هستند و آن را نابود می نمایند، فلز جیوه نیز می تواند به عنوان دشمن شماره یک طلا به شمار بیاید!

بدون شک فلز جیوه که به صورت مایع می باشد و از آن به عنوان تنها فلز مایع در جدول تناوبی یاد می شود، مهم ‌ترین دشمن طلا خواهد بود. جیوه می تواند با طلا واکنش داده و آن را خراب کند و این فلز مایع برای طلا به عنوان یک سم مهلک محسوب می گردد.

بنابراین به شما توصیه می کنیم که به هیچ عنوان طلای خود را در کنار این ماده سمی و یا وسایل و تجهیزاتی که در آن ها جیوه وجود دارد، نگهداری نکنید!

اگر به طلای خود علاقه دارید و نمی خواهید که نابود گردد، قطعا جیوه را به عنوان دشمن شماره یک طلا به خاطر بسپارید! جیوه به دلیل خاصیتی که دارد، نه تنها رنگ و جلا و درخشندگی طلا را تحت تاثیر قرار می دهد، بکه خاصیت طلا و عیار آن را نیز دست خوش تغییر قرار داده و به عبارتی آن را به ویرانی و نابودی می کشاند!

تاثیر الکل بر روی طلا:

یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که برای شما عزیزان ممکن است به وجود بیاید، این است که آیا الکل طلا را خراب می کند یا آن را درخشان خواهد کرد؟!

 

تاثیر الکل بر روی طلا

 

به صورت کلی در همه جای دنیا الکل یک ماده پاک کننده و تمیز کننده محسوب می شود که می تواند برای ضد عفونی و تمیز کردن هر سطحی مورد استفاده قرار بگیرد. اما برای پاکسازی طلا  و براق کردن آن تاثیری ندارد!

در واقع الکل نه تنها خاصیت تمیز کنندگی و ضد عفونی کنندگی را بر روی طلا ندارد، بلکه به دلیل ساختار شیمیایی خود می تواند با طلا واکنش دهد. بنا به عبارتی دیگر، اگر طلا در معرض الکل قرار بگیرد و با آن شست و شو شود، لایه ‌ای کدر رنگ بر روی طلا و جواهرات باقی خواهد ماند که زیبایی زیور آلات و درخشندگی طلا را تحت تاثیر قرار می دهد!

همین موضوع نیز منجر به آسیب رساندن و خرابی زیور آلات طلا خواهد شد و آن ها را پس از مدتی رو به نابودی می کشاند. به همین دلیل بهتر است که اگر با موادی مانند الکل، انواع شوینده ها مانند وایتکس، جرم‌گیر و… سرو کار دارید، باید طلای خود را کنار بگذارید و این فلز گرانبها را در معرض این مواد نابودگر قرار ندهید.

به غیر از جیوه و الکل، چه مواد دیگری به طلا آسیب وارد می کنند؟

همان گونه که در ابتدای این مقاله اشاره کرده ایم، برخی از مواد و فلزات هستند که به عنوان دشمن و قاتل طلا محسوب می شوند!در واقع طلا یک فلز نسبتاً نرم و شکل پذیر است و حتی برای ساختن زیور آلات طلا، باید نرمی آن با استفاد کردن سایر فلزات به آن کاهش بیابد!

همین موضوع سبب شده است که طلا در برابر برخی عوامل به شدت آسیب پذیر بشود! از جمله مواردی که می تواند آسیب های جدی به طلا وارد کند، به شرح زیر است:  

1) اسیدها:

یکی از عوامل آسیب رسان به طلا اسیدها هستند و این فلز با ارزش در برابر اسید، بسیار حساس است. در واقع طلا با اسیدهای بسیار قوی مانند اسید نیتریک (HNO3) و اسید کلریدریک  (HCl) از خود واکنش نشان  می دهد و دچار آسیب و خرابی شود.

2) آب:

شاید تعجب کنید اما آب نیز در برخی از شرایط می تواند طلا را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع رسوبات موجود در آب می تواند سبب تشکیل رسوب نیز بر روی طلا بشود و رنگ آن را تغییر دهد.

3) فشار وارد کردن به طلا:

یکی دیگر از مواردی که می تواند به طلا آسیب برساند، فشار و ضربه به طلا می باشد. به صورت کلی به لحاظ شیمیایی و مکانیکی، طلا یک فلز بسیار نرم و شکل پذیر است. به همین دلیل نباید در برابر ضربه و فشار قرار بگیرد، زیرا به راحتی خم و شکسته می شود.  

4) آتش:

آتش نیز می تواند طلا را خراب کند! در واقع زمانی که حریق رخ می دهد، به دلیل دمای بسیار بالا و حضور اکسیژن  در محیط، می تواند به طلا آسیب برساند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که طلا در دماهای بالا قابل احتراق بوده و حتی ممکن است در حضور هوا و با دسترسی به اکسیژن به آتش بیافتد.

5) تماس داشتن با مواد شیمیایی:

اگر می خواهید که همیشه طلاهایی زیبا و درخشان داشته باشید، باید طلای خود را از مواد شیمایی دور کنید. برخی مواد شیمیایی مانند مواد شوینده قوی، آمونیاک و کلرین ممکن است با طلا واکنش داشته باشند و آسیب جدی به آن وارد کنند. نکته بسیار مهم این است که در بسیاری از رنگ موها آمونیاک وجود دارد، به همین دلیل بهتر است که به هنگام رنگ زدن موهای خود، زیور آلات را از خود دور کنید.

 

با توجه به مواردی که در فوق ذکر شده است، به منظور حفظ و مراقبت از طلا، توصیه می گردد که از تماس طلا با مواد شیمیایی قوی، ضربه ‌های قوی و دماهای بالا پرهیز نمایید و آن را در محیطی مناسب و دور از دسترس عوامل آسیب ‌زا نگه داری فرمایید. بدین ترتیب نه از درخشندگی و نه از جلا و عیار طلای شما کاسته می شود و نه حتی وزن آن کاهش می یابد.

دشمن درخشندگی و براق بودن طلا چه می باشد؟

یک سوال بسیار مهم دیگری که برای شما عزیزان به وجود آمده است و آن را از کارشناسان و مشاوران مجموعه کافه طلا پرسیده اید، به این صورت است که چه چیزی براقیت طلا را از بین می برد؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که چندین عوامل وجود دارد که می تواند براقیت و درخشندگی و جلای طلا را تحت الشعاع قرار دهد و به صورت زیر به آن ها اشاره می کنیم:

 

دشمن درخشندگی و براق بودن طلا

 

1) اکسیداسیون:

باید اشاره کنیم که فلز طلا به صورت معمول غیر قابل اکسیداسیون می باشد و می تواند در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم باشد. با این حال نیز بودن در شرایطی خاص مانند مانند تماس داشتن با مواد شیمیایی قوی می تواند براقیت طلا را از بین ببرد و به عبارتی آن را اکسید نماید! این مواد شیمایی شامل کلر، آمونیاک و مواد شوینده قوی و ... می باشد.

2) خراش ‌ها و سایش:

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که بر روی براقیت و جلای طلا اثر دارد، خراش و سایش بر روی طلاست! در واقع اگر طلا در معرض خراش ‌های ریز و سایش های مختلف قرار بگیرد و سطح آن خراش داده شود، براق بودن و درخشندگی طلا کاهش خواهد یافت.

نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که استفاده روزمره از طلا، به خصوص در مواردی که طلا با سایر جواهرات یا سنگ‌ های قیمتی در تماس است، ممکن است سطح آن را خراش داده و براق بودن و جلای این فلز گرابنها را به شدت کاهش دهد.

3) آلودگی و رسوبات:

به صورت کلی شما باید زیور آلات خود را از هر گونه آلودگی و رسوبات دور کنید! نکته ای که باید بدانید این است که با گذر زمان، طلا ممکن است به خاطر تماس با پودر، گرد و غبار، عرق، لوازم آرایشی و موارد دیگر آلوده شود و این آلودگی ها بر روی سطح طلا بنشینند. هر گونه آلودگی و رسوبات نیز می تواند سبب کاهش براق بودن و درخشندگی طلا شده و به عبارتی سطح آن را مات نماید.

4) در معرض نور زیاد بودن

اگر طلا در معرض نور زیاد و روشنایی زیاد قرار گیرد آسیب می بیند! به این صورت که فلز گرانبهای طلا ممکن است طلا در معرض نور مستقیم و روشنایی زیاد، مات شده و بدین ترتیب و براقیت خود را از دست بدهد. در این صورت، می‌توانید طلا را در جاهای تاریک ‌تر نگه دارید و از تماس طلا با نور مستقیم بپرهیزید تا بدین صورت از طلای خود مراقبت کرده و آن را براق و درخشان نگه دارید!

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا، سعی کردیم تا به بررسی سوال پر تکرار شما عزیزان، یعنی دشمن طلا چه فلزی است؟! بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران ما درباره نگهداری از طلا و خرید و فروش آن مشورت فرمایید.

ثبت نظرات
*