سنگ یشم چیست؟

سنگ یشم چیست؟

سنگ یشم یکی از سنگ های بسیار گران بها می باشد که این گوهر در میان اقوام مختلف جایگاه ویژه ای داشته به دلیل این که بعد از صیقل و جلای آن سنگی با درخشندگی فوق العاده به دست می آمده که در ساخت مجسمه ها بسیار کاربرد داشته است.

سنگ یشم در بسیاری از کشورها نماد معنویت و سلامت بوده و اعتقاد بر اثرگذاری این سنگ بر احوالات زندگی مردم به بیش از 8000 سال  می رسد. برای مثال سنگ یشم در فرهنگ کشور چین جایگاه و ارزش بسیار بالایی داشته و مردم برای آن اهمیت ویژه ای قائل می شوند. زمان آشنایی و شیفتگی انسان به این سنگ را می توان به درازای طول تاریخ بشر در نظر گرفت به طوری که انسان همواره برای دریافت خلوص، معنویت، زیبایی و بیشتر از همه به خاطر قدرت به آن ایمان داشته است.

کشف یشم از کجا آغاز شد:

سابقه استخراج این سنگ در چین به عصر حجر بر میگردد طوری که چینی های باستان بر ای تهیه آن مجموعه گسترده ای از برنامه ریزی های دقیق و عملیات پیچیده را به کار می بردند. آن ها از این سنگ و مهره های آن درتزئین سلاح های خود استفاده می کردند و باور داشتند که یشم به آن ها نیروی جاودانه خواهد بخشید.

همچنین از این جواهر برای زینت بخشیدن به آثار هنری، ادوات موسیقیایی و ابزارآلات پزشکی و درمانی نیز بهره می بردند. نقل شده است که مردمان این کشور اعتقاد داشته اند که اگر انسان پس از مرگ سنگ یشم را به همراه خود داشته باشد می تواند به دنیای زنده ها برگردد  و به همین دلیل ثروتمندان به همراه پوششی از یشم دفن می‌شدند.

منابع سنگ یشم در کجای جهان قرار دارد ؟

باید بیان کرد که مهم ترین منابع یشم بر اثر فشار کوه های هیمالیا و متامورفیزه شدن آن در کشور برمه به دست می آید. علاوه بر برمه در کشور های در ایران، ترکیه، کوبا، کانادا، آمریکا، چین، ژاپن نیز این سنگ بسیار گران بها یافت می شود.

انواع سنگ یشم کدام است ؟

بطور کلی می توان بیان کرد که یشم به دو گروه زیر تقسیم بندی می شود :

  • یشم جادئیت (Jadeite)
  • یشم نفریت (Nephrite)

که یشم نفریت نوع ارزان یشم و از گروه هورنبلند است.  لازم به ذکر می باشد که کاربرد سنگ یشم بسیار متفاوت می باشد و یکی از مهم ترین کاربرد های آن در ساخت زیور آلات و جواهرات است. ترکیب طلا و یشم می تواند یک ترکیب استثنایی و فوق العاده باشد و یک زیبایی منحصر به فردی را رقم بزند، به همین دلیل است که از این سنگ در ساخت زیور آلات استفاده می شود.

رنگ های یشم:

این سنگ بیشتر به خاطر نوع سبز رنگش که رنگی بسیار گیرا و جذاب دارد شهرت پیدا کرده است اما باید بدانیم که انواع دیگری از آن نیز با رنگ های زیر در طبیعت یافت می شود :

  • آبی
  • زرد و قرمز
  • سبز
  • سیاه
  • بنفش و سرخ
  • اسطوخودوسی

نکته بسیار مهم این است که محل اکتشاف و نوع کانی های موجود در منطقه کشف سنگ، فاکتورهایی اثرگذار در تعیین رنگ آن محسوب می ‌شوند. نمونه سبز رنگ آن که در میانمار کشف شده است را می‌توان از با ارزش ترین انواع آن دانست. ترکیب رنگ سبز سنگ یشم با طلا می تواند جزء زیبا ترین و استثنایی ترین رنگ ها باشد.

دسته بندی ارزشی:

سنگ یشم در دسته سنگ های نیمه قیمتی قرار می‌گیرد و نمی توان آن را جزء سنگ های گران قیمت بازار قرار داد  اما به دلیل باورهای بسیاری که حول خواص آن شکل گرفته است بسیار محبوب و پرطرفدار است و برای بسیاری از مردم ارزش بالای اعتقادی دارد و گرانبها تلقی می‌شود.

موارد استفاده از سنگ یشم

موارد استفاده از سنگ یشم:

سنگ یشم با توجه یه عقایدی که حول اثربخشی آن وجود دارد کاربردهای فراوانی داشته است که در این بخش به تعدادی از آن ها اشاره می‌کنیم.

  • نصب آن در ابزارها و اجسام برای زیبایی
  • استفاده از آن در زیورآلات و انگشترها برای زیبایی و درخشندگی خاصی که دارد
  • استفاده در آثار هنری. بسیاری از مجسمه ها نیز مزین به قطعاتی از آن شده اند
  • زینت بخشی به اسلحه ها برای دریافت قدرت

انگشتر یشم :

یکی از زیور آلات بسیار پر طرف دار در میان افراد انگشتر می باشد که هم آقایان و هم چنین بانوان به علاقه بسیاری دارند ،یکی از پر طرف دار ترین زیور الات انگشتر یشم کره ای است که زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد. با استفاده از انگشتر یشم می توانید علاوه بر آن که از خواص سنگ یشم استفاده کنید، هم چنین ظاهری زیبا و خاص را داشته باشید.

قیمت گردنبند سنگ یشم :

گردنبند سنگ یشم یکی از زیبا ترین اکسسوری ها و جواهراتی است که می توانید آن را به همراه داشته باشید. قیمت گردنبند سنگ یشم به موارد بسیار مختلفی بستگی دارد و اگر از جنس طلا باشد یا نقره ، قیمت آن بسیار متفاوت خواهد بود.

می توان بیان کرد که وزن گردنبند نیز در قیمت آن تأثیر گذار است و هم چنین اصل بودن یا تقلبی بودن سنگ نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت گردنبند سنگ یشم به وب سایت کافه طلا مراجعه فرمایید.

کاربرد سنگ یشم در درمان:

سنگ یشم برای صدها سال به عنوان زیبایی بخش پوست شناخته می شد و کاربردهای فراوانی برای آن در این حوزه یاد کرده اند. انسان های باستان عقیده داشتند که این سنگ اثر زیادی بر شادابی و زیبایی پوست دارد. از دیگر خواصی که برای آن یاد شده است دفع سموم بدن از طریق پوست و کاهش دردها و امراض از این طریق بوده است. این گونه که این سنگ با تنظیم دریچه ها و منافذ پوستی سبب جلوگیری از ورود مواد مضر به بدن شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. و علاوه بر آن موجب استحکام بیشتر پوست و مقامت آن در برابر آسیب های احتمالی خواهد شد.

انرژی‌های یشم:

سنگ یشم از لحاظ ساختار فیزیکی از جنس بلوری است که رشد پیدا کرده است. همین سبب شده است که اعتقاد بر این باشد که آن را دروازه ای به دنیایی از نیرو های لازم برای تداوم حیات بشر در زمین بدانیم. علاوه بر این باور کلی، برای هر نوع و رنگ آن نیز اعتقادی جدا وجود دارد.

مثلاً گفته شده است که انواع سبز روشن این سنگ پلی به عالم معنا بوده و رشد معنوی انسان را سبب می‌شوند اما رنگ های تیره تر آن به عالم ماده توجه بیشتری داشته و برای رشد و ارتقاء در زمینه فیزیکی و قدرت جسمانی بشر اثربخشی بیشتری دارند. مخصوصاً توصیه شده است که هنگام سفر یشم سبز تیره را همراه داشته باشید تا با دریافت نیرو از آن از گزند حوادث دور بمانید.

نوع دیگری از یشم که می‌توان در مورد نیروهای آن صحبت کرد یشم زیتونی است. این یشم با الهامی که از نور خورشید که خود نماد قدرت، گرما و زندگی است می‌گیرد، سبب افزایش قوای تعقل و خرد شده و مسیر انسان را به سوی آگاهی و دانش هموار می کند. یشم زیتونی هرچقدر شفاف تر باشد اثر خردبخشی بیشتری داشته و برای یافتن اهداف عمیق ذهنی انسان به او یاری خواهد رساند.

کاربرد سنگ یشم در جواهر سازی

کاربرد سنگ یشم در جواهر سازی:

این سنگ که با نام جیدیت نیز شناخته می شود به اشکال ورقه‌ای و یا گرد برای نصب در انواع زیورآلات مانند گردنبند، گوشواره و سایر انواع آویز به کار می‌رود. ما از این سنگ در ساخت مهره های کروی برای استفاده در دستبند و سنجاق سینه نیز استفاده می کنیم. از آن جایی که کاربرد آن منحصر به بانوان نیست، بسیاری از آقایان نیز برای حلقه انگشتر خود از نگین زیبای یشم که به صورت نیم کره تراش خورده است و ظاهری صیقلی و روغنی دارد استفاده می کنند.از سایر گوهر هایی که بهترین همنشینی را با یشم دارند می توان از الماس یاد کرد. ضمن اینکه ترکیب رنگ سبز یشم در کنار طلا بسیار چشم نواز و زیبا خواهد بود

نگهداری و تمیز کردن سنگ یشم:

سنگ یشم نیز مانند هر جواهر دیگری نیاز به اصولی برای نگهداری دارد و اگر این اصول رعایت نشوند موجب آسیب به آن خواهد شد. علی رقم آنکه یشم سنگی بسیار سخت و مستحکم است، در صورت عدم نگهداری صحیح سطح صیقلی و شفاف خود را از دست خواهد داد. برای نظافت سطح آن بهتر است هر چند وقت یک بار آن را با آب و صابون شسته و سپس از یک پارچه نرم و تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید.

بدیهی است که مانند هر جواهر دیگری، لازم است قبل از انجام کارهای سخت مانند ورزش و البته حمام کردن، آن را در بیاورید. این سنگ با تمام سختی که دارد، در صورت برخورد با جسم سخت و یا حتی استفاده همراه با سایر جواهرات خراش پیدا خواهد کرد.

سنگ یشم قرن هاست که مورد اقبال بشر قرار گرفته است و همواره زیبایی بخش محیط اطراف خود بوده است. در این مقاله از کافه طلا سعی شد معرفی جامعی از این سنگ قیمتی را ارائه کنیم و شما را با بخشی از ویژگی های منحصر به فرد آن آشنا سازیم. اگر شما هم شیفته زیبایی و اثر بی نظیر این سنگ بر محیط شده اید، شاید وقت آن باشد که جواهری زیبا هرچند کوچک از این گوهر را به همراه خود داشته باشید.

برای خرید طلا قسطی آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*