نکاتی مهم درباره فروش طلا و جواهرات خود

نکاتی مهم درباره فروش طلا و جواهرات خود

اولین انتخاب شما برای فروختن طلا و جواهرات خود مراجعه به گالری های معتبر طلا و جواهر فروشی است. بهترین گزینه از بین آنها همان گالری است که از آن طلا و جواهر خود را خریداری نموده اید. این نوع گالری ها کمتر بر روی خرید طلا و جواهر شما سرمایه گذاری می کنند چراکه راه اصلی کسب درآمدشان از راه دیگری است و ما در این مقاله سعی داریم شما را برای فروش طلا و جواهرات خود راهنمایی کنیم

 

خیلی از مردم معتقد اند که فروش طلا و جواهر انتخاب مناسبی نیست اما گاهی و با توجه به شرایط اقتصادی حاضر گاهی به دلیل نیازهای مالی مجبور به انجام این کار می شویم. حالا در اینجا سوال این است که طلا و جواهر خود را به چه کسی بفروشیم ؟ در میان گالری های طلا و جواهرات موجود، مغازه هایی هستند که طلا را حتی به صورت اقساط هم می فروشند ، اصولا صاحبان این نوع گالری ها کمترین مقدار پول را بابت کالاهایی که برای آنها قابل فروش باشد می پردازند بنابراین برای شما به صرفه تر است که از مراجعه به این نوع مغازه ها پرهیز کنید.

 

برای فروش طلا و جواهر نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که  از فروش طلا و جواهر خود به اشخاصی که توانایی تشخیص کیفیت طلا و جواهر شما را ندارند، بپرهیزید. این اشخاص توانایی زیادی در دست بردن به کیفیت طلا و جواهر شما را دارند. نکته قابل توجه برای فروش طلا و جواهر این است که پیش از فروش طلا سعی کنید به گالری های مختلف طلا فروشی مراجعه کنید و قیمتهای پیشنهادی را بررسی کنید. معمولا مغازه های مختلف قیمتهای مختلفی را ارائه می دهند که بستگی به میزان درک آنها از ارزش واقعی قطعات طلای شما دارد. برخی ممکن است چیز خاصی را در جواهرات شما کشف کنند و در نتیجه قیمت بالاتری را پیشنهاد بدهند.

 

برای فروش طلا و جواهر خود حتما فاکتور طلای خود را به دقت بررسی کنید  و از وزن طلای 18 عیار خود و همچنین وزن سنگ جواهرات خود  مطلع شوید همچنین از طریق منابع معتبر از قیمت روز طلای مطلع شوید. حتما به این نکته توجه کنید که قیمت طلا را بدانید تا با توجه به قیمت زنده طلا بتوانید، طلا و جواهر خود را به قیمت بالاتری بفروشید.

 

شما باید بدانید که طلا و جواهری که از شما خریداری میشود ذوب می شود پس این انتظار که از  قیمت طلا شما اجرتی کسر نشود، انتظار اشتباهی است،  بنابراین انتظار نداشته باشید طلا و جواهر شما به خاطر اینکه یک حلقه ازدواج یا غیره است با قیمت خیلی بالاتری خریداری بشود، شما باید بدانید که در صورت فروش طلا و جواهر، اجرت و همچنین درصد و مالیات از کار شما کسر خواهد شد پس بهتر است که سریع اقدام به فروش طلا و جواهر خود نکنید.

 

یكی از شگردها و راه های سوء استفاده طلافروشان این است كه هیچ گاه قیمت واحد هر گرم طلا را در فاكتور نمی‌نویسند و فقط به نوشتن وزن كل، عیار و قیمت كل بسنده می‌كنند. این موضوع باعث می‌شود كه شما در همان لحظه متوجه نمی‌شوید بالاخره آیا قیمت را همان گونه كه به شما گفته بودند حساب كرده‌اند یا نه.

  

اگر شما ماشین حساب همراه داشته باشید، به راحتی با تقسیم قیمت كل به وزن كل می‌توانید این را بفهمید و در صورت مغایرت به فروشنده بگویید. سعی كنید وزن را خودتان از روی ترازو بخوانید، چون این بارها دیده‌ شده كه در موقع خرید طلا، وزن آن را روند به پایین و برای فروش طلا وزن آن را روند به بالا می‌كنند.

 

 

فروش طلای خود

 

 

قیمت نهایی یك قطعه طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

 

قیمت نهایی یك قطعه طلا برابر است با وزن طلا ضربدر قیمت واحد كه قیمت واحد شامل قیمت طلای خام (مثلاً 18 عیار) به اضافه‌ی اجرت ساخت به اضافه‌ی 7 درصد سود است. دقت كنید اجرت ساخت قطعات مختلف طلا با هم یكسان نیست. مثلاً پلاك یا مدال كمترین اجرت ساخت و پس از آن النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه‌ریز به ترتیب مقام‌های بعدی در اجرت ساخت بالا را دارند.

 

هر چقدر طلای ساخته شده، بتواند توسط دستگاه و به راحتی قالب‌گیری و تولید شود، نظیر النگو و زنجیر، اجرت ساخت كمتری دارد. هر قدر ظرافت ساخت یك قطعه طلا مثل سینه‌ریز بیشتر باشد اجرت آن بیشتر است. همچنین كشور سازنده‌ی طلا نیز بر اجرت ساخت آن تأثیرگذار است، طلای ساخت ایتالیا از طلای ایرانی به مراتب گران‌تر و ظریف‌تر است.

 

برخی طلاسازان اصفهانی دستگاه‌های ساخت طلا را از ایتالیا وارد كرده‌اند كه اگر چه تولیدات‌شان به كیفیت طلای ایتالیایی نیست ولی از طلای داخلی بهتر است. دقت كنید طلای اصفهان را به اسم طلای ایتالیا به شما نفروشند. (این مورد كاملاً تجربی و شهودی است و آن قدر باید طلا ببینید تا بتوانید فرق آنها را متوجه شوید)

 

 

عیار طلا

 

 

عیار طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

 

معمولی ‌ترین عیار طلا در ایران عیار 18 است كه منظور از 18 نسبت 18 به 24 است كه حاصل تقسیم عدد 75 صدم یا 750 هزارم می‌شود. از همین جهت است كه پشت طلاهای 18 عیار عدد 750 نقش بسته است. این عدد به معنی آن است كه 75 درصد این قطعه، از طلای خالص است و بقیه ی آن از مس یا نیكل است. البته به ندرت طلاهای با عیار كمتر از 18 در بازار موجود است.

 

رتبه بعدی طلای عیار 21 است كه در پشت این گونه طلاها عدد 900 به معنای 90 درصد طلای خالص نقش بسته است. طلای خالص یا 24 عیار نیز به اصطلاح شمش نامیده می‌شود كه معمولاً با این عیار برای ساخت جواهرآلات استفاده نمی‌شود و صرفاً ارزش تجاری دارد نه ارزش تزئینی.

منبع1

منبع

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*