کاربرد نقره در پزشکی و سلامت

 کاربرد نقره در پزشکی و سلامت

 

نقره یکی از گرانبهاترین فلزات در طبیعت است که خواص بسیاری دارد و از آن در صنایع مختلف بهره می برند. کاربرد نقره در پزشکی و سلامت در جهان به اثبات رسیده و به همین دلیل در بسیاری از وسایل جراحی و پزشکی، از آن استفاده می کنند. به صورت کلی از سال های بسیار دور یعنی در زمان باستان نیز خواص آنتی باکتریال نقره شناخته شده و تا کنون نیز از این فلز ارزشمند در قالب های گوناگون و ترکیبات مختلفی برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می کنند.برای مشاهده و اطلاعات بیشتر و خرید انواع طلا روی لینک کلیک نمایید.

در سال های اخیر نیز نقره را با استفاده از فناوری و تکنولوژی نانو ذرات، به ماده ای ضد میکروبی تبدیل کرده اند و در واقع این خاصیت ضد میکروبی نقره را با استفاده از این تکنولوژی افزایش داده اند. شایان ذکر است که  نانو ذرات نقره و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، برای درمان باکتری های بیماری زا انسانی استفاده می شود و به همین دلیل است که این ماده گرانبها، در سلامت انسان ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. برای مشاهده و اطلاعات بیشتر و خرید انواع جواهرات روی لینک کلیک نمایید.

در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی کاربرد نقره در پزشکی و سلامت  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با کافه طلا همراه باشید.

 

 

کاربرد نقره در علم پزشکی

همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اذعان داشته ایم، نقره در علم پزشکی کاربردهای بسیاری دارد و به یکی از مواد بسیار مهم برای درمان عفونت ها و زخم ها تبدیل شده است. در واقع در گذشته از پودر نقره بررای جلوگیری از شیوع عفونت و باکتری استفاده می کردند و آن را بر روی زخم قرار می دادند.

اما امروزه به دلیل آن که سطح دیگری از خواص فلز نقره شناخته شده است، از آن برای نگهداری غذا و حتی دارو و ضد عفونی کردن سطوح نیز در مراکز مختلف (مانند بیمارستان ها و مراکز درمانی) مورد استفاده قرار می گیرد.  باید اشاره داشت که با توجه به کاربردهای بسیار زیاد نقره در علم پزشکی،  در میان کاربردهای بسیار زیاد نقره، استفاده از خاصیت ضد عفونی کنندگی آن برای مقاصد بهداشتی و پزشکی بسیار رایج است و حتی برای سوختگی های شدید از آن استفاده می کنند.

از جمله نکاتی که باید درباره کاربرد نانو ذرات نقره در علم پزشکی بدانید، به شرح زیر است:

  • نانو ذرات نقره با قطر ۵ تا ۲۰ نانومتر می توانند تکثیر ویروس کرونا، ویروس ایدز و ویروس آنفلوانزا را نیز مهار کند و پاندمی های ویروسی را از بین ببرد.

 

  • ضد عفونی کردن سطوح یک راه اصلی در کاهش یا قطع انتقال ویروس ها ار راه های مختلف مانند، ابزار و دست ها می باشد که خوشبختانه با نانو ذرات نقره می توان به این هدف رسید.

 

کاربرد نقره در پزشکی و دندانپزشکی

 

 

سایر کاربردهای نقره در پزشکی

در ادامه به بررسی برخی دیگر از کابردهای نقره در علم پزشکی می پردازیم:

  • نقره به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی خود در داروهای ضد عفونی کننده استفاده می شود.

 

  • از خصوصيات اصلي نقره مقاومت بسیار بالای آن در مقابل حلال هاي شيميايي می باشد و در بخش های دیگر و در صنایع دارویی نیز از نقره به صورت فلز یا ترکیب با سایر عناصر استفاده می کنند. برای مشاهده عوامل تاثیرگذار در قیمت انگشتر نقره روی لینک کلیک نمایید.

 

  • برای معالجه بسیاری از بیماری ها، از ترکیبات خاص نقره بهره گرفته می شود. همچنین برای از بین بردن باکتری های حاصل از بیماری های خاص از نقره استفاده می کنند.

 

  • در دندان پزشکي براي پر کردن دندان یا آمالگام از فلز نقره استفاده می شود که حدود 35 درصد از ترکيب آمالگام را فلز نقره تشکيل مي دهد.

 

  • نيترات نقره به عنوان سوزاننده، قابض در زخم هاي غير فعال و ورم هاي چرکي نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • استفاده از محلول نیترات نقره نیز در درمان زرد زخم، خارش، ميخچه، زگيل و همچنين درمان سوختگي ها بسیار رایج و کاربردی است.

 

 

استفاده از نقره در ابزارهای پزشکی و جراحی

باید اشاره داشت که یکی از کاربردهای بسیار مهم فلز نقره، استفاده از این فلز در ابزارهای پزشکی و جراحی است. در واقع مزیت هایی که فلز نقره برای بدن انسان دارد، سبب شده است تا امروزه انسان ها تجهیزات و وسایل پزشکی خود را با این فلز طراحی کرده و بسازند!

این فلز به دلیل خواصی که دارد، به بهبود زندگی انسان ها کمک بسیاری کرده است. در واقع، می توان اذعان داشت که خاصیت ضد عفونی‌کنندگی زیورآلات نقره به صورت مستقیم و ملموس سبب می گردد که از مواد بالقوه سمی بر روی شما اثری نداشته باشد! این فلز هنگام تماس با مواد شیمیایی خطرناک واکنش نشان می‌دهد و رنگ آن تغییر می کند. برای آگاهی بیشتر از فرمول قیمت گذاری نقره روی لینک کلیک نمایید.

قدمت استفاده از نقره در ابزارهای جراحی نیز مربوط به سالیان گذشته است اما امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، از نقره در وسایل جراحی بسیار نوین استفاده می کنند. شایان ذکر است که از جمله کاربردهای نقره در ابزارهای پزشکی و جراحی، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پروتز استخوان

 

  • جراحی بازسازی ارتوپدی

 

  • دستگاه های قلبی و عروقی

 

  • وسایل دندان پزشکی و ...

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در گذشته از نقره به همراه جیوه برای پر کردن دندان استفاده میشد. اما پس از آن که سمی بودن جیوه به اثبات رسید، دیگر این موضوع رایج نبوده و از مخلوط جیوه و نقره استفاده نمی کنند. امروزه برای پر کردن دندان ها از خود فلز نقره استفاده می شود که امن بوده و سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد.

 

کاربرد نقره در ابزارهای پزکشی و جراحی

 

 

خواص ضد عفونی ‌کننده نقره و کاربردهای آن در درمان زخم ‌ها و عفونت‌ ها

در بخش های قبل در خصوص خاصیت ضد عفونی کنندگی نقره و استفاده از آن در درمان زخم ها و عفونت ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. به صورت کلی مواد ضد عفونی کننده بسیاری در بازار وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. اما در شرایط خاص مواد ممکن است خود باعث خوردگی سطوح و یا از بین بردن وسایل و ... شود.

مانند کلر! کلر با اینکه ماده ای ضد عفونی کننده است، اما برای برخی از سطوح به خصوص سطوح فلزی مناسب نبوده و می تواند آن را از بین ببرد. به همین دلیل فلز نقره به عنوان یک فلز یا ماده ای کاملا بی خطر، برای ضد عفونی کردن محیط و سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و خطرات سایر مواد ضد عفونی کننده را ندارد. از سوی دیگر باید اشاره داشت که فلز نقره به دلیل خواص استریل کننده‌ خود می ‌تواند ویروس ‌ها  و باکتری ها را از سطوح پاک کرده و در نتیجه افراد را از بیماری دور نگه دارد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته و تحقیقات انجام شده؛ باید اشاره داشت که از جمله فواید بسیار مهم نقره برای بدن، خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی آن می باشد. این موضوع بدان معناست که نقره می تواند در موارد زیر، کاربردهای بسیار فراوانی داشته باشد:

  • نقره می ‌تواند باکتری ‌ها، قارچ ‌ها و ویروس ‌های خاصی را از بین ببرد

 

  • از نقره در پانسمان ‌های زخم، لوسیون ‌های مختلف و تجهیزات پزشکی استفاده های بی شماری می شود.

 

  • عفونت‌ های پوستی ممکن است با پانسمان ‌های زخم حاوی سولفادیازین نقره یا نانو ذرات نقره درمان شوند.

 

نکته بسیار مهم:

با توجه به خواص ضد میکروبی و باکتریایی فلز نقره، باید اشاره داشت که استفاده از ظروف نقره و همچنین زیور آلات آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد! اگر نمی توانید ظروف نقره را برای استفاده تهیه کنید (به دلیل قیمت بالا) می توانید از زیور آلات نقره مانند انگشتر، گردن‌بند، پلاک و… استفاده کرده و بدین صورت از مزیت ها و فواید نقره بهره مند شوید. برای تهیه زیور
آلات نقره می توانید به وب سایت کافه طلا مراجعه فرمایید.

 

 

مزیت های مهم نقره برای بدن انسان

اگر به فرهنگ و وسایل هایی که در گذشته استفاده میشد، دقت فرمایید به این نتیجه خواهید رسید که در زمان های دور از فلز نقره استفاده های زیادی میشد و به یک فلز جدا نشدنی در زندگی انسان ها تبدیل شده بود.

 

به همین دلیل است که در زمان های دور حجم پاندمی ها و ویروس ها نیز در جهان کمتر بود و مردم به استفاده از نقره  (از هر نوعی که باشد)  عادت بیشتری داشتند. همان گونه که می دانید، رنگ فلز نقره بسیار زیبا و خاص است و می تواند بر آرامش افراد نیز تاثیر بسزایی داشته باشد و خصوصیت هایی مانند قدرت تفکر، آرام بودن و صلح و آرامش را در افراد بیدار کند!

 

به همین دلیل است که استفاده از فلز نقره و حتی ترکیب آن با سایر سنگ های گرانبها، می تواند برای شما مفید بوده و مزیت هایی را به همراه خواهد داشت که پس از استفاده به آن پی می برید. وب سایت کافه طلا، زیور آلات بسیار متعددی از فلز نقره را به شما عزیزان معرفی می کند که به لحاظ زیبایی بسیار منحصر به فرد می باشد.

 

در کل نقره به ‌عنوان یک فلز، مزیت ها و فواید قابل ‌توجهی برای بدن انسان ها دارد و همین موضوع  سبب شده است که  در تمامی فرهنگ ‌ها از نقره استفاده شود. قدرت آن را در درمان بیماری های جسمی و روحی  بسیار است و می تواند از هر نظر برای بدن انسان ها مفید باشد. به خصوص برای مردان!

 

از جمله مزیت های فلز نقره برای بدن انسان به شرح زیر ذکر شده است:

 

1) درمان بیماری های عفونی  

به دلیل آن که فلز نقره از خاصیت ضد ویروس و آنتی باکتریال برخوردار است، می تواند در درمان بیماری های عفونی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این فلز برای افرادی که دچار بیماری های عفونی هستند مفید بوده و می تواند از گسترش عفونت به نقاط مختلف بدن و آسیب رسیدن به اندام های داخلی، جلوگیری نماید! همچنین، باید اشاره داشت که فلز نقره برای درمان بیماری های زیر مورد استفاده قرار می گیرد و از سابقه بسیار طولانی برخوردار است:

  • مبارزه با عفونت

 

  • کمک به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

 

  • ترمیم

 

  • کمک به درمان سرطان

 

  • بهبود بیماری آرتریت و ...

نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، این است که فلز نقره، برای تمامی بیماری ‌ها اثر گذار نبوده اما ابزار مهمی در پیشگیری و درمان انواع عفونت به شمار می آید.

 

2) استفاده از فلز نقره برای کاهش اضطراب

یکی دیگر از مزیت هایی که فلز نقره برای بدن انسان دارد، استفاده از این فلز در کاهش اضطراب می باشد. در واقع فلز نقره می تواند در درمان بیماری های روحی مانند افسردگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل آن که رنگ فلز نقره با درخشندگی بسیاری که دارد، تمرکز ذهنی انسان را بالا برده و سبب ایجاد آرامش و آسودگی خاطر می‌ شود. البته نکته حائز اهمیت این است که خاصیت ضد اضطرابی فلز نقره از لحاظ علمی ثابت نشده است اما سالیان سال است که اجداد ما از فلز نقره برای درمان بیماری های روحی استفاده می کردند. برای اطلاعات بیشتر از آموزش نقره سازی روی لینک کلیک نمایید.

حتی برای آن که استرس و اضطراب را از خود دور کنند، یک فلز نقره را در لیوانی آب می انداختند و سپس آب را می نوشیدند و بر این اعتقاد داشتند که کمی از فلز در آب حل می شود و می تواند در درمان بیماری ها موثر بوده و به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب نیز استفاده شود.

 

3) کمک به تشخیص اسیدیته‌ بدن

یکی دیگر از مزیت های فلز نقره برای بدن انسان، تشخیص اسیدیته بودن بدن است. ممکن است تعجب کنید که نقره چگونه اسیدیته بودن بدن را مشخص می کند؟!

برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که اگر فلز نقره در معرض مواد سمی و مضر قرار بگیرد، رنگ طبیعی آن تغییر خواهد کرد و تیره تر می شود.  حال اگر از زیور آلات نقره استفاده کنید و نقره تغییر رنگ بدهد، به نتایج مختلفی درباره بدن خود خواهید رسید. در واقع یکی از فواید و مزیت های استفاده از زیورآلات نقره برای بدن بدین صورت است که اگر سطح سدیم بدن بالا برود، رنگ آن آبی یا تیره می ‌شود!

زیرا به دلیل وجود سولفور یا سولفید و اسیدهای آمینه در عرق بدن، بالا رفتن میزان اسیدیته‌ پوست ممکن است جواهرات و زیور آلات نقره را تحت تاثیر قرار داده و رنگ آن ها را از بین ببرد. بدین ترتیب اگر پس از استفاده از زیورآلات خود متوجه تغییر رنگ آن شده اید، می ‌توانید به اسیدی بودن بدن خود پی ببرید و برای اصطلاح آن اقدام کنید.  

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی کاربرد نقره در پزشکی و سلامت  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کافه طلا مراجعه کرده و با کارشناسان در خصوص خرید انواع زیور آلات نقره و سایر وسایل مانند ظروف نقره مشورت فرمایید.

ثبت نظرات
*