از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟

از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟

کلمه "یاقوت" از کلمه لاتین"ruber"  گرفته شده است که به معنی قرمز است. سنگ یاقوت سرخ همیشه مورد علاقه افراد قدرتمند و همچنین عاشقان بوده و بنابراین سنگ قیمتی محسوب می شود که احساسات زیادی را درگیر می کند.

بعضی از فرهنگ ها حتی در مورد منبع سنگ، نیز افسانه ای دارند. گفته شده که یاقوت روی درختان رشد می کند، ابتدا از جوانه های سفید شروع می شود و سپس به صورت یاقوت قرمز رسیده و آماده چیدن می شود. یاقوت سرخ در کتاب مقدس ذکر شده است و در برخی از قدیمی ترین فرهنگ ها مورد استفاده و قدردانی قرار گرفته است.

ویژگی های فیزیکی سنگ یاقوت سرخ

سنگ یاقوت سرخ یک سنگ فوق العاده قوی است. دارای درجه 9.0 در مقیاس سختی معدنی Mohs است و آن را مستقیماً در زیر الماس و موسانیت قرار می دهند (یک الماس در مقیاس 10.0 قرار دارد و مویزانیت بین الماس و یاقوت قرار می گیرد). یاقوت طبیعی حاوی نقایصی از جمله ناخالصی های رنگی است.

نقص اضافی شامل سوزن های روتیل است که به آنها "ابریشم" گفته می شود. این نقص ها در تشخیص یاقوت مصنوعی نقش مهمی دارند. درمان های گرمایی امروزه در بین بیشتر یاقوت ها بسیار رایج است. تقریباً هر یاقوت به نوعی تحت درمان قرار می گیرد، عملیات حرارتی متداول ترین اقدام در آن است که قبل از تراش سنگ انجام می شود. چند سنگ یاقوت سرخ با کیفیت بالا وجود دارد که تحت درمان قرار نگرفته اند که البته قیمت های بسیار بالایی را می طلبند.

رنگ روبی

سنگ یاقوت سرخ که جزء سنگ های قیمتی به حساب می آید و هر سایه ای از رنگ قرمز یا صورتی را به نمایش می گذارد، نوعی سنگ ارزشمند محسوب می شود. برای اینکه سنگ ها در گروه یاقوت قرار گیرند باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشند، در غیر این صورت با عنوان یاقوت کبود یا صورتی برچسب گذاری می شود. تمایز بین دو نوع یاقوت، یاقوت کبود یا صورتی یک مفهوم نسبتاً جدیدی است که فقط در قرن بیستم عنوان شده است. به همین دلیل بحث و جدال زیادی پیرامون موضوع وجود دارد.

ارزش یاقوت سرخ

مانند الماس، سنگ یاقوت سرخ نیز بر اساس 4 عامل ارزیابی می شود. رنگ، وضوح، برش و عیار. مشابه الماس های رنگی، مهم ترین عامل تعیین کننده رنگ از نظر ارزش آن است. یاقوت های قرمز تیره و مشهود، بیشترین جستجو و گران ترین قیمت را دارند. وضوح نیز نقش مهمی دارد. سنگ های شفاف با قیمت های بسیار گران به فروش می رسند، اما یاقوت سرخ بدون هیچ گونه درج روتیل سوزنی مانند، می تواند نشان دهنده این باشد که سنگ، تحت درمان قرار گرفته است.

درجه بندی رنگ در سنگ یاقوت سرخ

رنگ روبی سه جنبه دارد که مورد توجه قرار می گیرد. اینها شامل رنگ، اشباع و نوع است. اشباع، مشخص بودن رنگ را تعیین می کند. سرانجام، تن، به ما خلوص رنگ را می گوید. اگر یک سنگ خالص باشد، هیچ رنگ ثانویه ای وجود نخواهد داشت. اگر خالص نباشد، ممکن است شامل یک یا چند رنگ ثانویه مانند صورتی، بنفش و نارنجی باشد.

 ویژگی های فیزیکی سنگ یاقوت سرخ

سنگ یاقوت سرخ کجا یافت می شود

برای قرن ها، اکثر یاقوت های جهان در موزامبیک و میانمار (برمه)، به ویژه دره موگوک در منطقه فوقانی کشور استخراج می شدند. اخیراً مقدار قابل توجهی استخراج معادن در مرکز میانمار، در منطقه Mong Hsu انجام شده است. منابع اضافی برای یاقوت تایلند، استرالیا، کامبوج، افغانستان، برزیل، نامیبیا، هند، ژاپن و کلمبیا بوده است.

مشهور است که میانمار برخی از یاقوت های ظریف موجود را تولید می کند، گرچه همیشه منبع قانونی در نظر گرفته نمی شد. اگر چه این امر دیگر وضعیت رسمی ندارد، اما سنگ های قیمتی زمانی به دو دسته گرانبها و نیمه قیمتی تقسیم می شدند.

الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود دسته اول را تشکیل می دهند و سایر سنگ های قیمتی دسته دوم را تشکیل می دهند. سنگ یاقوت سرخ به عنوان یکی از چهار سنگ قیمتی گرانبها، محکم تر و با دوام تر از اکثر سنگ های قیمتی دیگر است، به همین دلیل قیمت آنها معمولاً بیشتر است.

تشخیص سنگ یاقوت سرخ واقعی

یاقوت طبیعی:

سنگ یاقوت سرخ معدنی از خانواده کوراندوم است که طی میلیون ها سال در زیر سطح زمین تشکیل شده است. یاقوت کبود نیز از خانواده کروندوم است. در حقیقت، رنگ قرمز تنها جنبه ای است که این دو سنگ قیمتی را از یکدیگر جدا می کند.

یاقوت سرخ و یا یاقوت کبود دارای درجه 9 در مقیاس سختی Moh هستند به این معنی که یاقوت، سنگی کاملاً محکم است و با توجه به دوام آن، یک انتخاب افسانه ای برای جواهرات محسوب می شود. یاقوت طبیعی به مراتب از سنگ مصنوعی ارزش بیشتری دارد و همچنین بسیار منحصر به فرد است.

ممکن است بسیار دشوار باشد که با یک سطح و شفافیت بالا و با قیمت مقرون به صرفه روبرو شوید، اما آنچه شما می گیرید چیز قابل توجه و غیرقابل جایگزینی است. یاقوت پرورشی ممکن است از نظر شما یکسان باشد و یک گوهر کاملاً زیبا برای شما فراهم کند، اما این چیزی نیست که سنگ های قیمتی گرانبها داشته باشند.

یاقوت سرخ واقعی در آزمایشگاه:

یاقوتی که با آن روبرو شوید هرگز یک یاقوت اصل نیست. در حالی که اکثر سنگها به وضوح مشخص شده اند، اما مقدار زیادی هنوز به صورت طبیعی به بازار عرضه می شوند، در حقیقت آنها در آزمایشگاه تولید می شوند.

برای شناسایی تفاوت ها، باید چند نکته در مورد یاقوت طبیعی بدانید. یک متخصص می تواند به شما کمک کند که یاقوت شما بی عیب و نقص است یا خیر، یاقوت های آزمایشگاهی رشد کرده اند تا به اندازه ای که می توانند بی عیب و نقص باشند. بزرگترین نتیجه برای چنین موردی فروش یاقوت بی عیب و نقص با قیمت غیرمعمول پایین است. به طور کلی قیمت پایین نیز همین است.

یاقوت، سنگ های قیمتی گرانبها هستند و مانند الماس، زمرد و یاقوت کبود واقعی می توانند هزینه بر باشند. قیمت ارزان ممکن است به خوبی نشان دهنده یک قطعه آزمایشگاهی باشد. اندازه یاقوت نیز می تواند از اصالت سنگ شما مطلع شود. یاقوت بزرگ به سختی تهیه می شود و بسیار گران است. اگر با یک یا چند یاقوت روبرو شده اید که قیمت گزافی ندارند، به احتمال زیاد ساختگی هستند و واقعی نیستند.

سنگ یاقوت سرخ در آزمایشگاه ساخته شده اند تا با نوع روبی واقعی آن یکسان به نظر برسند، بنابراین افتراق بین این دو بسیار دشوار است. تنها راه دانستن به طور قطعی بررسی ساختار سنگ از طریق میکروسکوپ است. این کار باید توسط یک متخصص در این زمینه انجام شود.

مورد دیگری که می تواند شما را در برابر خرید جعلی محافظت کند، درخواست گواهینامه است. تنها یاقوت های طبیعی استخراج شده از این قبیل مدارک را دریافت می کنند و می توانند به اثبات وضعیت آنها کمک کنند.

مزایای استفاده از سنگ یاقوت سرخ

یاقوت طبیعی، به خصوص آنهایی که از کیفیت و اندازه بسیار خوبی برخوردار هستند، به هیچ وجه ارزان نیستند. با این حال، اگر مایل هستید به دنبال یک سنگ کوچکتر بروید، می توانید یک سنگ یاقوت سرخ باورنکردنی با رنگ غنی پیدا کنید.

آنها همچنین جایگزین بسیار خوبی برای الماس هستند، زیرا آنها رنگی گرم و خوب ارائه می دهند. سنگ قرمز به عنوان سنگ تولد ژوئیه، بسیار بیشتر از یک سنگ قیمتی باشکوه است. اعتقاد بر این است که یاقوت باعث آگاهی، تمرکز بیشتر و هوشیاری بیشتر در مصرف کننده خود می شود. همچنین افرادی وجود دارند که معتقدند این سنگها می توانند مشکلات بینایی و گردش خون را بهبود بخشند.

از دیگر مزایای احتمالی می توان به موفقیت در امتحانات و مشاغل خاص مانند پزشکی، کشاورزی، سیاست و حوزه دولت اشاره کرد. در طول تاریخ، یاقوت ها توسط پادشاهان و سلطنت استفاده شده و مورد ستایش قرار می گرفتند. آنها نشانه اقتدار و تجمل بودند.

امروزه اعتقاد بر این است که صاحب یاقوت می تواند سطح خاصی از تجمل را به دست آورد. سنگ یاقوت سرخ، با عشق و علاقه همراه است و اعتقاد بر این است که می تواند به شجاع شدن افراد ترسو کمک کند. آنها همچنین می توانند به تعادل فرد کمک کنند. افرادی که افسردگی و ناامنی را تجربه می کنند، با استفاده از این گوهر قرمز آرامش می یابند. همچنین می تواند به خودآگاهی و کشف سرنوشت و تماس واقعی فرد کمک کند.

عوامل قیمت در خرید سنگ یاقوت سرخ

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند در قیمت بالای یک سنگ یاقوت سرخ نقش داشته باشد. یکی اندازه است و دومی وضوح آن است که رنگ باورنکردنی سنگ است. این واقعیت را اضافه کنید که این سنگ طبیعی و دست نخورده است و از کیفیت قابل توجهی برخوردار است.

یاقوت سرخ از کانسار موگوک در برمه به دلیل رنگ قرمز زنده و اشباع شده بیشترین مبلغ را به دست می آورند. همه یاقوت ها نباید با سنگ های ذکر شده در این لیست مشابه باشند و همچنین نباید از چنین مکان های معتبر و پرمصرفی مانند موگوک باشند. با بودجه مشخص و مجموعه ای از اولویت ها، هر فرد می تواند یاقوت سرخ را پیدا کند که به بهترین وجه با نیازهای او متناسب باشد.

 مزایای استفاده از سنگ یاقوت سرخ

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*