چگونه از سنگ های قیمتی مراقبت کنیم؟

چگونه از سنگ های قیمتی مراقبت کنیم؟

الماس، یاقوت کبود و زمرد و... از جمله سنگ های قیمتی هستند که با توجه به مشخصات ظاهری و ساختاری که دارند در مجموع به آنها سنگ های قیمتی می گویند.  در این بین سنگ های نیمه قیمتی هم هستند که ارزش بالایی دارند. اما هر دوی این سنگ ها از ارزش معنوی و مادی بالایی برخوردار هستند.

از هزاران سال پیش، مردم از سنگ های قیمتی عمدتاً برای اهداف زینتی استفاده می کردند با این حال، چه در دوران باستان و چه در دوران مدرن، فرهنگ های سراسر جهان نیز بر این باور بودند که گوهرها می توانند خواص درمانی نیز داشته باشند.

البته در اسلام نیز به این امر تاکید شده که سنگ های قیمتی نقش قابل توجهی در درمان و بهبود بیماریها دارند. اما شاید این سوال برای شما و سایر افراد پیش بیاید که چگونه باید از سنگ های قیمتی مراقبت کرد تا مثل همیشه زیبا و درخشان بمانند. ما دراین مقاله از کافه طلا به بررسی این موضوع می پردازیم پس پیشنهاد ما به شما این است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از اطلاعات موجود در این مقاله بهره مند شوید.

انواع سنگ های قیمتی :

سنگ های قیمتی زیادی هستند که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فردی دارند و به علاوه از درخشندگی فوق العاده ای نیز برخوردار هستند. ما در این قسمت از متن به برخی از سنگ های قیمتی اشاره خواهیم کرد.

الماس :

همان طور که می دانید الماس یکی از سنگ های گران بها است که قیمت بالایی دارد. از این سنگ گرانبها اغلب در تزئیین جوهرات و زیور آلات استفاده می شود. درخشندگی فوق العاده ای دارد و بی رنگ و شفاف است و همچنین کاربردهای مختلفی نیز دارد.
الماس ها از کربن ساخته شده اند و این پیوندهای سفت و سخت بین اتم های کربن است که به الماس ها کیفیت سختی می بخشد. الماس ها به غیر از جواهرات، کاربردهای زیادی دارند، زیرا سختی آنها باعث می شود که برای استفاده در ابزارهای برش عالی باشند.

چگونگی مراقبت از سنگ های قیمتی

یاقوت کبود :

یاقوت کبود نیز یکی دیگر از سنگ های قیمتی هستند که مشخصات ظاهری منحصر به فردی دارند.

یاقوت کبود معمولاً سنگ های قیمتی به رنگ آبی هستند که می توانند زرد، سبز، بنفش یا نارنجی نیز به نظر برسند. این سنگ‌های قیمتی از کوراندوم ساخته شده‌اند و در سراسر جهان در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، استرالیا، چین، ماداگاسکار و هند استخراج می‌شوند. یاقوت کبود معمولاً بر اساس کیفیت رنگ آبی آنها ارزش گذاری می شود، اما می توانند در رنگ های دیگر نیز دیده شوند و حتی می توانند کاملاً بی رنگ باشند.

زمرد :

زمردها سنگ های قیمتی سبز رنگی هستند که نام آنها در لغت به معنای جواهر سبز است که اغلب به شکل مربع یا مستطیلی بریده می شوند. زمرد به اندازه الماس سخت نیست و در درجه اول برای جواهرات استفاده می شود. البته در دوران مدرن، زمردها را می توان در آزمایشگاه نیز تولید کرد، اگرچه این زمردها به عنوان زمرد مصنوعی نامیده می شوند و ارزش کمتری نسبت به زمردهایی دارند که به طور طبیعی شکل می گیرند.

یاقوت سرخ :

یاقوت سرخ نیز مانند یاقوت کبود از کوراندوم به وجود می آید یاقوت ها به دلیل کروم، قرمز رنگ می شوند و اغلب بر اساس شدت رنگ قرمز آنها ارزش گذاری می شوند. این واقعیت که برخی از یاقوت‌های کبود به دلیل ناخالصی‌های موجود در کریستال قرمز به نظر می‌رسند و سنگ‌های قیمتی قرمز دیگری مانند اسپینل وجود دارند، به راحتی می‌توان سنگ‌های قرمز کم ارزش را با یاقوت سرخ اشتباه گرفت. یاقوت‌ها معمولاً به شکل بیضی بریده می‌شوند، برخلاف سایر سنگ‌های قیمتی که معمولاً شکل‌های زاویه‌دار هستند.

چگونه از جواهرات خود مراقبت کنیم؟

سنگ های قیمتی از دوران باستان تا به الان بشر را مجذوب خود کرده اند و مردم از آنها استفاده های زیادی به خصوص در تزئیین جواهرات و زیور آلات استفاده می کنند. این اقلام با ارزش، روشن، رنگارنگ و منحصر به فرد هستند در واقع نادر بودن و سختی، آنها را با ارزش می کند. اگر معتقدید که سنگ های قیمتی سخت در صورت محکم و سخت بودن  نیاز به نگهداری  صحیح ندارند، در واقع اشتباه می کنید.

این سنگ ها مقاوم هستند اما تخریب ناپذیر نیستند. در این قسمت از متن به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه از سنگ های قیمتی مراقبت کنیم؟

نکاتی که باید هنگام تمیز کردن سنگ های قیمتی خود به خاطر بسپارید عبارت اند از:

الماس، یاقوت، و زمرد را می توان با مواد شوینده ملایم و آب تمیز کرد. قبل از تمیز کردن سنگ های قیمتی، در مورد طبیعت آنها آگاهی کسب کنید
قبل از اینکه سنگ های قیمتی  را در خانه تمیز کنید، حتما باید نسبت به این امر اطلاعات لازم را دریافت کنید و از خصوصیات هر کدام از سنگ ها هم حداقل اطلاعاتی به دست آورید به عنوان مثال  سنگ های ظریف مانند فیروزه و کهربا ممکن است درخشندگی  خود را در زمان خیساندن در آب از دست بدهند.

پاک کننده اولتراسونیک :

اگر چه پاک کننده های اولتراسونیک  برای تمیز کردن جواهرات موثر هستند اما با این حال، آنها برای همه انواع سنگ های قیمتی مناسب نیستندبه عنوان مثال سنگ زمرد ممکن است با تمیز کردن اولتراسونیک آسیب ببیند.

جدا کردن سنگ های قیمتی از یکدیگر :

بهتر است سنگ های قیمتی را از یکدیگر جدا کنید و به صورت جداگانه از هر کدام نگهداری کنید. بهتر است از یک جعبه پارچه ای و جعبه جواهرات برای نگهداری از هر کدام از سنگ های قیمتی استفاده کنید. دقت داشته باشید که نگهداری از همه انواع سنگ های قیمتی در کنار یکدیگر احتمال خراش و ساییدگی هر کدام از سنگ ها وجود دارد به همین خاطر از این امر اجتناب کنید.

نور خورشید و گرما ممکن است به جواهرات آسیب برساند :

نور خورشید ممکن است به ساختار و رنگ سنگ های قیمتی شما آسیب برساند به عنوان مثال آمتیست ها و کوارتز دودی در زیر نور مستقیم خورشید کم رنگ تر خواهند شد از طرفی  نور خورشید ممکن است بر سنگ قیمتی مروارید نیز تاثیر منفی بگذارد . برخی از الماس ها در مجاورت گرما نیز رطوبت خود را از دست می دهند بهتر است سنگ های قیمتی را دور از نور خورشید و گرما نگه دارید.

مواد شیمیایی ممکن است به سنگ های قیمتی آسیب برساند :

مواد شیمیایی ممکن است به طلا، طلای سفید و جواهرات سنگ های قیمتی پلاتین آسیب برساند. عطرها، اسپری های مو، لوازم آرایشی، لوسیون ها، و غیره، حاوی ترکیبات مختلفی هستند.  به همین خاطر از نگهداری سنگ های قیمتی در جعبه لوازم آرایشی خود اجتناب کنید. همین اقدامات ساده ممکن است زیبایی سنگ های قیمتی شما را همچنان درخشان و براق تر کند.

نگهداری سنگ های قیمتی همیشه سنگ های قیمتی خود را جداگانه نگهداری کنید تا از خراش سنگ های سخت تر جلوگیری کنید در صورت امکان، هر قطعه را در یک جعبه جداگانه نگهداری کنید.
اطمینان حاصل کنید که سنگ های قیمتی دور از نور مستقیم خورشید نگهداری می شوند زیرا بسیاری از سنگ های قیمتی مانند آمتیست، سیترین و کوارتز دودی می توانند در برابر نور خورشید محو شونددر واقع عقیق ها نیز به مراقبت ویژه بیشتری نیاز دارد. 
عطر روی سنگ‌های قیمتی هنگام لباس پوشیدن، جواهرات باید همیشه آخرین موردی باشد که باید روی آن گذاشته شود و اولین چیزی باشد که باید برداشته شود. این برای جلوگیری از تماس جواهرات با عطر یا اسپری مو است.

شنا کردن :

شنا با سنگ های قیمتی همیشه باید از پوشیدن جواهرات در حین شنا اجتناب کرد کلر موجود در آب می تواند به جواهرات آسیب برساند. همیشه قبل از استفاده از هر محصولی که حاوی سفید کننده است، حلقه ها و جواهرات ظریف را بردارید. سفید کننده همچنین می تواند باعث خراب شدن طلا و سایر آلیاژهای فلزی شود و فلز را به طور جبران ناپذیری آسیب ببیند. ممکن است واضح به نظر برسد، اما هرگز از سفید کننده برای تمیز کردن جواهرات استفاده نکنید.

علاوه بر کلر، سفید کننده، الکل دناتوره شده، سقز، استون و آمونیاک نیز می تواند باعث آسیب شود این مواد شیمیایی می‌توانند سطح سنگ‌های قیمتی نرم‌تر را کدر یا حفره کنند. فرآورده‌های نفتی در صورت باقی ماندن روی سنگ می‌توانند کهربا را ذوب کنند و آسیب قابل توجهی به مروارید وارد کنند. این سنگ های قیمتی نرم و متخلخل هستند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی مانند اسپری مو، لوازم آرایشی و عطر ممکن است به چنین سنگ های قیمتی ارگانیک به ویژه مروارید آسیب برساند.

خمیر دندان :

هرگز از خمیر دندان یا سایر مواد ساینده برای تمیز کردن فلز یا سنگ استفاده نکنید اگرچه وب‌سایت‌های بی‌شماری وجود دارند که خمیردندان را به عنوان پاک‌کننده توصیه می‌کنند، اما این روشی نیست که توسط جواهراسازان قابل قبول باشد. اگرچه ساینده‌های موجود در خمیردندان برای دندان‌های شما عالی هستند، اما می‌توانند به سطح فلز و سنگ آسیب برسانند و به مهارت یک متخصص برای صاف کردن آن نیاز دارد.

باید ها و نباید ها در مورد نگهداری صحیح از سنگ های قیمتی

باید ها و نباید ها در مورد نگهداری صحیح از سنگ های قیمتی :

اگر می خواهید سنگ های قیمتی خود را به بهترین شکل حفظ کنید، چند کار وجود دارد که هرگز نباید انجام دهید.

  • هنگام مسافرت از قرار دادن تمام سنگ های قیمتی خود در یک جعبه یا کیف خودداری کنید.
  • همیشه آنها را جداگانه حمل کنید.
  • از دستمال جواهر برای محافظت از آنها استفاده کنید.
  • پوشیدن جواهرات از سنگ های قیمتی در حین کار ممنوع است.
  • از قرار دادن جواهرات سنگ قیمتی خود در بالای لباس یا در کشو خودداری کنید، زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.این سنگ های گرانبها ممکن است در موقعیت های کاری مختلف خراشیده شوند.
  • سنگ های قیمتی ارزش بالایی دارند به همین خاطر در صورت نگهداری صحیح از آنها شما می توانید در چندین دهه از آنها استفاده کنید.

راهنمای تمیز کردن سنگ های قیمتی :

تمیز کردن سنگ های قیمتی کار سخت و پیچیده ای نیست بلکه نیاز به رعایت کردن چندین نکته را دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

تمیز کردن جواهرات با سنگ های قیمتی  نیاز به لوازم جانبی یا خاصی ندارد در واقع با یک کاسه آب با چند قطره مایع ظرفشویی این کار را به راحتی انجام می شود. برای تمیز کردن پشت سنگ می توانید از یک مسواک نرم استفاده کنید اما خیلی محکم نکشید زیرا ممکن است سنگ را خراش دهد به آرامی مالش دهید و سپس بشویید و در آخر با استفاده از یک پارچه نرم به آرامی خشک کنید.

همیشه بعد از پوشیدن جواهرات خود، آرایش و چربی اضافی پوست را به آرامی پاک کنید و از یک پارچه 100% پنبه ای بدون زبری استفاده استفاده کنید و به آرامی جواهرات خود را تمیز کنید.

تمام جواهرات ارگانیک فقط باید با یک پارچه نرم پاک شوند در واقع مروارید، مرجان و کهربا نمونه هایی از جواهرات ارگانیک هستند. یک پاک کننده اولتراسونیک خانگی باید با احتیاط شدید و فقط توسط کسانی که می دانند چگونه و روی کدام سنگ های قیمتی قابل استفاده است باید انجام شود به عنوان مثال می توان از آن پاک کننده برای تمیز کردن  یاقوت، یاقوت کبود و آمتیست استفاده کرد، اما  همین پاک کننده ها می توانند به سنگ های قیمتی مانند زمرد، فیروزه و مروارید آسیب برساند.

دقت داشته باشید که هنگام استفاده از هر روش خیساندن برای تمیز کردن جواهراتی که دارای سنگ های نرمی مانند کهربا، لاجورد یا فیروزه هستند، بسیار مراقب باشید در واقع خیساندن طولانی مدت در هر محلولی ممکن است به جلا دادن سنگ قیمتی آسیب برساند.

سخن پایانی :

از دیر باز تا کنون سنگ های قیمتی از ارزش بالایی برخوردار هستند و از آنها اغلب در تزئیین زیورآلات مختلفی استفاده می شود. 
این اقلام با ارزش روشن، رنگارنگ و منحصر به فرد هستند در واقع نادری و سختی آنها را با ارزش می کند. اگر معتقدید که سنگ های قیمتی سخت در صورت محکم و سخت بودن  نیاز به نگهداری  صحیح ندارند، در واقع اشتباه می کنید. این سنگ ها مقاوم هستند اما تخریب ناپذیر نیستند و باید برای درخشان ماندن آنها در طول زمان از روش های مختلف از آنها نگهداری کرد.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*