کاربرد چوب در طراحی جواهرات

کاربرد چوب در طراحی جواهرات

بومی بودن چوب در جواهرات :

شاید قدمت کاربرد چوب در جواهرات مشخص نباشد اما بومیان در استفاده از طلا و چوب ماهر بودند و این دلیلی بر بومی بودن این ترکیب است.جواهرسازان هنگامی که قصد ایجاد تضادی بین طلا و نقره دارند که اصطلاحا کنتراست نام دارد، از چوب استفاده می‌کنند.این ماده باعث زیبایی و همچنین ترکیب مناسب خواهد شد که از ایجاد واکنش‌های شیمیایی نیز جلوگیری می ‌کند.

جواهرسازانی که کاربرد چوب در طراحی جواهرات را بر عهده دارند، ویژگی‌های چوب، رنگ و طرح چوب را تایید می‌کنند و با در نظر گرفتن مشخصه‌های چوب نظیر پیوستگی، کار خود را شروع می‌کنند. سهولت ایجاد طرح و نقش بر روی چوب باعث شده تا بسیاری از جواهرسازان، در کاربرد آن تردید نکنند. در ادامه قصد داریم تا شما را با چوب‌های مناسب جواهرسازی و ذات فلزات سازگار با چوب آشنا کنیم و سپس به جزئیات آن بپردازیم.

چه فلزاتی با ذات چوب سازگار هستند؟

طلا، نقره مس و برنج از آن دسته از فلزاتی هستند که با قرار گیری در ترکیبی از چوب می توانند زیبایی و جلوه خاصی را به فرد بدهند. در هند باستان جواهرات زیادی با چوب بکار برده می شد و درواقع خواستگاه این اکسسوری زیبا در کاربرد چوب در طراحی جواهرات از آسیای جنوب شرق و آفریقا نشأت گرفته است.

چوب درختانی که امروزه در صنعت کاربرد چوب در طراحی جواهرات بکار می‌روند، عبارت‌اند از چوب درخت:

  • بایونگ
  • گریوود
  • پالوود
  • پتیکان
  • Robles

  • چوب درخت بایونگ یا Bayong

بایونگ یکی از چوب‌های سخت با رنگی گرم و غنی است که در جواهر سازی بکار می‌رود. تنوع رنگ در این چوب، مانند قرمز و قهوه‌ای تیره باعث شده تا در مهره‌ها و انگشترسازی بسیار زیاد کاربرد داشته باشد.

  • چوب گری وود

این چوب از وزن سبکی برخوردار است و برای همین در بسیاری از گردنبندهای مهره‌ای یافت می‌شود. در هنر کاربرد چوب در طراحی جواهرات، این چوب یکی از محبوب‌ترین ترکیبات لازم را دارد زیرا رنگ متمایل به خاکستری آن در کنار دو فلز طلا و نقره به زیبایی نمایان می‌شود.

  • جکفروت

این درخت که بومی کشور هند است، یکی از پایه ای ترین چوب های موجود برای بکار بردن در انواع آلات موسیقی و همچنین جواهرات است. رنگ این چوب متمایل به رنگ نارنجی و زرد است و در ترکیب طلا بسیار کاربرد دارد.

  • چوب پالوود

این چوب در کاربرد چوب در طراحی جواهرات به دلیل طیف رنگی وسیعی که دارد، در انواع فلزات به خصوص نقره بکار می رود. استحکام این چوب به اندازه هسته خرما است و این باعث شده تا محبوبیت زیادی بین جواهرسازان داشته باشد.

  • نخل پتیکان

این چوب نیز بدلیل تیره بودن اغلب بصورت ترکیبی با چوب های دیگر بکار می رود که باعث می شود ارزش جواهر بیشتر شود.

  • Robles

چوب Robles در جواهرسازی سبک به نظر می رسد. اما واقعیت این است که بدلیل سختی بالای این چوب، کاربرد آن در طراحی جواهرات یکی از جذابترین ترکیب ها است.این چوب طیف وسیعی از رنگ ها را پوشش داده و همچنین متمایل بودن رنگ آن به صورتی یکی دیگر از دلایلی است که این چوب در صنعت جواهرسازی محبوب و عامه پسند باشد.

استفاده از چوب در جواهرات

استحکام در ظاهر چوب نمایان است :

خب تا اینجا چوب های مهمی که در جواهرسازی بکار می روند را بطور خلاصه توضیح دادیم. همانطور که گفتیم استفاده از این ترکیب، شاید به نوعی معنای خاصی از اقوام و ملت یک سرزمین و ناحیه را بیان می کند.در ابتدای این مقاله به استحکام، رنگ و پیوستگی چوب اشاره کردیم، کاربرد چوب در طراحی جواهرات به این صورت است که حلقه های عرضی که در برش عرضی چوب قرار دارند، مربوط به رشد سریع در بهار است که سطوح روشنی دارد و اگر به رنگ تیره باشد دلیلی بر رشد کند آن در زمستان است.

ظاهر چوب را در جواهرسازی بی تاثیر ندانید زیرا چوب هایی که دارای رگه های افقی هستند استحکام به مراتب بالاتری از رگه های عمودی دارند. البته انتخاب چوب را با یک مشاور در این زمینه بررسی کنید و یا از جواهرساز درخواست کنید تا شما را در این جهت یاری کند.کاربرد چوب در طراحی جواهرات چوب هایی برای بکاربردن در طلا و نقره مناسب هستند که دارای بافت های ریز باشد، قیمت بالای چوب نیز دلیلی بر انتخاب مناسبی است که برای کاربرد چوب در طراحی جواهرات در نظر گرفته اید.

جواهرات ترکیب شده با چوب، الهامی از طبیعت :

در ابتدا اشاره ای به چوب های موجود در جواهرسازی کردیم اما بهترین و مرغوب ترین آنها، انوع متفاوتی از آبنوس می باشد که در آسیا و آفریقا یافت می شود. این ماده بسیار سخت است بطوری که جایگاه سنگ در جواهرسازی را از آن خود کرده است. بدلیل گرانبها بودن آبنوس و ترکیبات آن، تضاد (کنتراست) بین طلا و نقره و این چوب گرانبها ترکیبی بسیار جذاب و البته ارزشمندی است.

شاید بسیاری با خواندن این مقاله از خودشان بپرسید که چرا باید جواهرات پر زرق و برق را کنار بگذاریم و چوب را به عنوان ترکیبی در آنها استفاده کنیم؟ پاسخی که برای آن در نظر گرفته ایم این است که جواهراتی که از چوب تهیه می شوند برای کسانی که به هر دلیل بر انواع فلزات آلرژی دارند بسیار مناسب است. از طرف دیگر انرژی که در چوب وجود دارد در کمتر ماده ای پیدا می شود.

از چوب های سرزمین خودمان که در کاربرد چوب در طراحی جواهرات وجود دارد می توان به :

  • درخت سرخدار
  • زبان گنجشک
  • درخت افرا
  • درخت توس
  • درخت گردو
  • درخت زیتون
  • درخت نارون

یکی دیگر از دلایلی که چوب را نزد جواهرسازان محبوب می کند، ناهنجاری در رشد ریشه های آن است. ناهنجاری در رشد ریشه ها و همچنین کوتاه بودن تنه ها موجب خواهد شد تا رگه های کوتاه و بلندی در تنه درخت پدید آید و این باعث زیبایی هرچه بیشتر چوب مورد نظر خواهد شد. چوب زبان گنجشک سبک است و از این رو سهولت در حکاکی بیشتر خواهد شد. ترکیب چوب با صمغ و همچنین سنگ نیز یکی دیگر از مواردی است که در کاربرد چوب در طراحی جواهرات اشاره به آن خالی از لطف نیست.

یکی از طراحان معروف در این حوزه خانم بریتابوکمن، با استفاده از صمغ درختان و شکل طبیعی چوب به آنها جلا می دهد و باعث ایجاد نقش رویایی و بینظیری در جواهر خواهد شد. یکی از کارهای جالبی که این بانوی هنرمند انجام داده است جمع آوری تکه های چوب در جنگل است، از نظر او بریدن چوب درختان به جای تولید جواهر انتخاب درستی به نظر نمی آید.

سخن پایانی :

بطور کلی استفاده از چوب، سنگ و هر عنصر و ماده ای که برگرفته از دل زمین باشد، برای انسان خطر آفرین نیست. کاربرد چوب در طراحی جواهرات نیز یکی دیگر از نکات مثبتی است که علاوه بر زیبایی خواص روان درمانی نیز دارد. در دنیای امروز هستند بسیاری که برای حلقه های نامزدی و ازدواج خود از این ماده غنی استفاده می کنند. نکته ای باید به آن توجه شود این است که حواسمان به طبیعت باشد تا این میراث ارزشمند برای آیندگان نیز باقی بماند. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک زیادی کرده باشد.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*