فناوری slm در دنیای طلا و جواهرسازی

فناوری slm در دنیای طلا و جواهرسازی

تکنیک ذوب طلا و جواهرات با کمک لیزر slm شناخته می شود که می تواند دنیای طلا و جواهرات را به عصر جدیدی وارد کند. فناوری slm در دنیای طلا و جواهر سازی نقش مهمی را ایفا نموده است؛ شما حتماً انواع طلاها را با پیچ و تاب های ظریف و تمیز دیده اید و می دانید که طراحی انواع متعدد طلاها با چنین ظرافت و پیچیدگی و در طرح های متفاوت کار آسانی نیست و طراحان و جواهر سازان برای اینکه بتوانند تمام آنچه که شما به عنوان طلا می بینید و از پیچیدگی و طرح و زیبایی آن شگفت زده می شوید را طراحی کنند با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

فناوری slm در دنیای طلا و جواهر سازی با امکاناتی که در اختیار طراحان و جواهرسازان گذاشته است توانسته است برخی از این چالش ها را بردارد.  به عنوان مثال یکی از مهم ترین چالش ها فرم دهی زیورآلات با پایه پلاتین است که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی می باشد زیرا نقطه ی ذوب این فلز بسیار بالا است و با سایر فلزات مجاور خود واکنش نشان می دهد و با دردسرها و مشکلاتی که ایجاد می کند علاوه بر محدودیت هایی که در تولید انواع زیورآلات پیچیده برای طراحان و جواهرسازان به وجود آورده است باعث افزایش هزینه ی تولید جواهرآلات و زیورآلات می شود.

اما فناوری slm بسیاری از این مشکلات را ندارد و با روش ذوب از طریق لیزر می تواند جایگزین ریخته گری نسل دوم  شود. در ادامه به این فناوری و امکانات آن بیشتر اشاره می شود و آنچه که باید درباره ی slm بدانید  تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تکنیک  slm  چیست؟

تکنیک slm مخفف Selective Laser Melting است که به معنی ذوب انتخابی لیزر است که تأثیر مهمی در دنیای تکنولوژی محور امروزه دارد و در حوزه های مختلف از آن استفاده می شود. این تکنیک یک روش تولید لایه ی افزایشی است که به طور ویژه به منظور چاپ سه بعدی انواع آلیاژهای فلزی توسعه یافته است که با متریال Powder Polymers Metal می باشد که  در یک فرآیند ذوب کامل ترکیب نموده پودر فلزات قطعه را تولید می کند به عبارتی قطعه ای که حاصل ترکیب پودر فلزات مختلف می باشد را می سازد.

در این روش پودر فلزات به طور کامل ذوب می شوند بنابراین به درجه ی حرارت بالایی نیاز است، و همین ذوب کامل و درجه ی حرارت بالا در slm است که استفاده از آن، تحولی را در دنیای طلا و جواهر سازی به وجود آورده است زیرا شکل دهی به آن راحت تر است و طراحان و جواهرسازان می توانند زیورآلات را در طرح های ظریف، زیبا و پیچیده تولید کنند.

فناوری slm به دنیای طلا و جواهرسازی چه امکاناتی را عرضه داشته است؟

در این قسمت از مقاله می خواهیم بیان کنیم که فناوری slm چه امکاناتی را به عرصه ی طلا و جواهرسازی وارد کرده است.

به کمک این فناوری طراحان و جواهرسازان می توانند انواع زیورآلات را در طرح های متنوع و شکل های هندسی پیچیده خلق کنند‌. فناوری slm به طراحان این امکان را می دهد که از حداقل امکانات بیشترین استفاده را نمایند و انواع طلا و جواهرات را تولید کنند؛  طلا و جواهراتی که دارای وزنی سبک هستند و در پیچیده ترین طرح و با زیبایی چشم نوازی در بازار عرضه می شوند.  با کمک این فناوری مقاومت زیورآلات بالا رفته و زیورآلات خلق شده دارای وزن سبک و مقاومت بالا هستند.

یکی دیگر از مزایا و امکانات slm که بسیار شایان توجه است و نظر بسیاری از کارکنان این عرصه را به خود جلب نموده است، آسیب کمتر به محیط زیست می باشد. دلیل این امر آن است که در فناوری slm برای ذوب و فرم دهی از انواع فلزات و برخی آلیاژ های خاص مثل پلاتین انرژی کمتری نسبت به آنچه در سایر روش ها وجود دارد صرف می شود در نتیجه محیط کمتر آلوده می شود.

تکنیک  slm  چیست؟

از پرینتر سه بعدی فناوری  slm  در دنیای طلا و جواهر چگونه استفاده می شود؟

  • قبل از آنکه به استفاده ی  slm در جواهرسازی بپردازیم لازم است کمی درباره انواع  پرینترهای سه بعدی و تفاوت آن ها صحبت کنیم.
  • Slm /dmls  دو نمونه از پرینترهای سه بعدی هستند که شباهت های زیادی دارد.  slm همان طور که قبل گفته شد ذوب انتخابی لیزری است و  dmls فناوری ذوب مستقیم لیزری است.
  • این دو تکنولوژی شباهت های زیادی دارند و هر دو برای اسکن و ذوب انتخابی پودر فلز از یک نوع لیزر استفاده می کنند و ماده ی اولیه ی هر دو تکنولوژی پودر فلز و در قالب گرانول می باشد.
  • تفاوت تکنولوژی های slm/dmls در نحوه ی متصل کردن ذرات به یکدیگر است: در حالی که  پرینتر سه بعدی slm پودر فلز را به دمای ذوب می رساند و ذرات را به طور کامل ذوب کرده و به هم متصل می کند؛ پرینتر سه بعدی dmls  انواع متریال ها را که با دمای ذوب متفاوت تشکیل شده اند در مواجهه با یک دمای بالا و در سطح مولکولی به یکدیگر متصل می کند.

حالا که با شباهت ها و تفاوت های این دو فناوری آشنا شدید به نحوه ی استفاده ی slm در دنیای طلا و جواهرسازی می پردازیم:

  1. ابتدا محفظه ای که برای ساختن زیور آلات مورد استفاده قرار می گیرد را با یک گاز نجیب مثل آرگون پر می کنند تا زنگ زدگی پودر فلز مورد استفاده به حداقل رسیده و یا از بین برود سپس آن را برای رسیدن به یک دمای ساخت مطلوب گرم می کنند و تحت حرارت قرار می دهند.
  2. در مرحله ی بعدی لایه ی نازک از پودر فلز روی پلتفرم ساخت پخش می شود و یک لیزر قوی روی مقطع قطعه حرکت می کند و ذرات فلز ذوب شده را به هم متصل می کنند و لایه ی بعدی را می سازند.
  3. پس از آنکه پروسه اسکن و لیزر لایه به اتمام رسید پلتفرم ساخت به اندازه ی ضخامت یک لایه پایین می رود و سپس تیغه پخش کننده  مجدد یک لایه ی نازک از پودر فلز را روی پلتفرم ساخت پخش می کنند. این پروسه را ادامه می دهند تا زمانی که قطعه ی طلای مطلوب شکل بگیرد و انعطاف پذیر شود و بتوان آن را به انواع شکل های متنوع در آورد.

فناوری slm در دنیای طلا و جواهرسازی چه تفاوتی با روش های سنتی دارد؟

فناوری slm در دنیای طلا و جواهرسازی در مقایسه با روش های سنتی مزایای متعددی دارد و باعث پیشرفت این صنعت عظیم در جهان شده است.فناوری slm در دنیای طلا و جواهر سازی امکان ایجاد خط تولیدهای دقیق و هم چنین استاندارد نمودن مراحل مختلف تولید جواهر و زیورآلات فراهم آمده است و به طراحان و جواهرسازان این امکان را می دهد که انواع طرح های پیچیده و مشکلی که مد نظر خود دارند را به اجرا در بیاورند طرح هایی که به دلیل ظرافت و پیچیدگی بیش از حد با استفاده از روش های سنتی امکان خلق آن ها ممکن نبوده است اما استفاده از فناوری slm در دنیای طلا و جواهر این امکان را به طراحان داده است تا از تمام نبوغ و استعداد خود استفاده کنند.

بسیاری از افراد در سراسر جهان فناوری slm را به ویژه در دنیای طلا و جواهر یک انقلاب عظیم می دانند زیرا هم کنش لیزر با بسیاری از آلیاژها در فرآیند ساخت طلا و جواهر از این روش در مقایسه با روش های سنتی ساخت طلا و جواهر استحکام و مقاومت زیورآلات را بالا برده است، بنابراین امکان خلق طلاهایی با وزن سبک و استحکام بالا از طریق فناوری slm در دنیای طلا و جواهر ممکن می باشد‌.

در فناوری slm  هزینه ی تمام شده ی تولید جواهرات و زیورآلات  نسبت به روش سنتی کمتر است چرا که در روش های سنتی بالا بردن استحکام جواهرات نیازمند صرف انرژی و هزینه ی فراوان است که این امر در کاهش آلودگی محیط زیست هم به صرفه می باشد.

فناوری slm در دنیای طلا و جواهرسازی چه تفاوتی با روش های سنتی دارد؟

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*