کاربرد فیروزه در ساخت جواهرات و اشیای زینتی

 کاربرد فیروزه در ساخت جواهرات و اشیای زینتی

 


سنگ فیروزه یکی از محبوب ترین و زیباترین سنگ های قیمتی است که در تولید انواع جواهرات از جمله گردنبند، انگشتر و سایر اقلام مورد استفاده قرار می گیرد. برای کار با نگین فیروزه و تولید زیور آلات مختلف به ابزار خاصی نیاز است تا فیروزه را به شکل دلخواه تراش دهیم.
به طور معمول، فیروزه در نوعی متفاوت از الماس تراشیده می شود.

در این راهنمای خرید انگشتر فیروزه، شما باید انواع برش های فیروزه را بشناسید تا شکل مناسب و متناسب با سلیقه خود را بیابید. اگر می خواهید اطلاعات کافی در مورد انواع فیروزه تراشی به دست آورید کافی است با ما همراه باشید و این مقاله را مطالعه کنید.

 

سنگ فیروزه


انتخاب فیروزه که یکی از قدیمی ترین سنگ های قیمتی جهان است و به دلیل رنگ مسحورکننده اش در بسیاری از فرهنگ های باستانی به عنوان یک طلسم خوش شانسی و حتی یک سنگ مقدس به حساب می آمد. به عنوان مثال، آزتک ها و ایرانی ها از آن برای درمان بیماری ها و به عنوان سنگ محافظ و حاکمان مصر باستان از آن برای تزئین جواهرات خود استفاده می کردند. همچنین  خواص معنوی فیروزه است که استفاده از آن هنوز در کشورهای مختلف جهان رایج است.

نام فیروزه از واژه فرانسوی turquoise به معنای سنگ فیروزه گرفته شده است، زیرا در گذشته سنگ فیروزه ایران از طریق ترکیه به اروپا حمل می شد و به همین دلیل به آن سنگ فیروزه می گفتند. فیروزه در رنگ های آبی و سبز موجود است و آبی آسمانی یا فیروزه ای خاص ترین رنگ این سنگ تزئینی زیبا است. فیروزه بسته به جایی که شکل گرفته است، ترکیبات مختلفی دارد که رنگ سنگ را تعیین می کند.

 

 

 کاربرد فیروزه در ساخت جواهرات و اشیای زینتی

 

 

به عنوان مثال فیروزه استخراج شده از معدن نیشابور آبی است که زیباترین رنگ فیروزه جهان است. از طرفی فیروزه حاصل از معادن به دلیل وجود سنگ آهک در محیطی که فیروزه در آن شکل گرفته است می تواند رنگ های سفید متفاوتی داشته باشد.
هنگام خرید فیروزه برای مشخص شدن ارزش فیروزه همرنگ را در نظر می گیرند. فیروزه با رنگ آبی اصلی خود بسیار گرانتر از سایر سنگ ‌های قیمتی فیروزه سبز یا سفید است.

فیروزه اغلب به دلیل وجود رگه‌های قهوه‌ای، خاکستری یا طلایی (از سایر کانی‌ها یا سنگ ‌های جواهر اطراف) طرح‌های خاصی را به نمایش می‌گذارد و این پایه‌ها به فیروزه جذابیت خاصی می‌بخشد. اگرچه این ماتریس ها ظاهر خاصی را به فیروزه می بخشند، اما به دلیل کمیاب بودن فیروزه آبی یکدست، نگین هایی که تا حد امکان بدون رگه هستند، ارزش بیشتری نسبت به فیروزه های دیگر دارند و با قیمت های بالاتری خرید و فروش می شوند.

 

 

روش های سنتی و مدرن در تراش و حکاکی فیروزه

 

هر سنگی که از زمین استخراج می شود باید قبل از استفاده تبدیل شود. در طی این فرآیند، ناخالصی های موجود در سنگ جدا شده و به شکل قابل استفاده تبدیل می شود. نوع برش فیروزه بسته به شکل ظاهری آن ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال، یک سنگ ظریف با رنگ آبی یکنواخت به شکل مخروطی بریده می شود تا نقاط رنگی آن برجسته تر شود، اما فیروزه نازک تر به شکل صاف تراشیده می شود. تا حد امکان صاف باشند. قسمت های ناقص سنگ را با طلا یا نوشته بپوشانید.


برش فیروزه در خود معدن انجام نمی شود، بلکه پس از استخراج فیروزه از معدن، به کارگاه فرستاده می شود تا فرآیند برش آغاز شود. هنگامی که فیروزه تراش خورد، بر اساس کیفیت طبقه بندی می شود و برای تمیز کردن فیروزه به مکان دیگری ارسال می شود. شستن فیروزه گرد و غبار را از آن می زداید و جلوه خاصی به آن می بخشد. پس از اتمام این مرحله، فیروزه انتخاب شده با چرخ صیقل داده می شود تا شکلی مناسب برای استفاده در جواهرات به آن بدهد. این سنگ های تراش خورده را برای استفاده در جواهرسازی در اختیار کارگاه ها قرار می دهند، اما سنگریزه های به دست آمده از تراش فیروزه بی استفاده نمی ماند.

 

 

روش های سنتی و مدرن در تراش و حکاکی فیروزه

 

 

تهیه جواهرات بعد از تراش فیروزه


استاد کاران سنگ های قیمتی را که پس از برش فیروزه به دست می آمد جمع آوری کردند و از آن برای تزئین محصولات نهایی تابلو های فیروزه ای و کاشی های فیروزه ای استفاده کردند. در فیروزه کوبی، سطح بشقاب یا تابلو را صیقل داده و فضاها را با سنگ های کوچک فیروزه پر می کنند و اشکال زیبایی را بر روی آن نقش می بندند. امروزه محصولات فیروز کوبی بسیار محبوب شده اند و بیشتر افراد دوست دارند حداقل یک محصول فیروز کوبی را در خانه خود داشته باشند و یا آن را به دیگران هدیه دهند.

 

معرفی انواع برش های فیروزه ای


در زیر بررسی جامعی از معروف ترین و پرکاربردترین دستگاه های برش فیروزه ارائه خواهیم داد.

• تراش فیروزه به شکل مسطح

یکی از رایج ترین برش های فیروزه ای که در انواع جواهرات استفاده می شود، به شکل تخت است. هنگامی که فیروزه استخراج شده نازک و اندازه نامناسب باشد، اغلب به صورت صاف بریده می شود. هنگامی که از طلا با فیروزه استفاده می شود، برش صاف فیروزه به طور گسترده ای استفاده می شود و برش و جلا دادن فیروزه به این روش زیبایی خیره کننده ای به این سنگ قیمتی می بخشد.
توجه به این نکته ضروری است که بیشتر فیروزه های عربی برش مسطح هستند چون رنگ با کیفیتی ندارد. فیروزه ای که رنگ خوبی دارد اغلب به اشکال دیگر بریده می شود.

• فیروزه تراش بیضی

اگر فیروزه موجود ضخامت مناسب و اندازه مناسبی داشت، آن را به شکل بیضی برش دهید. البته لازم به ذکر است که شکل این برش کاملاً بیضی نیست قسمت نمایان فیروزه به شکل بیرون زده تری بریده شده است که باعث زیبایی بیشتر فیروزه می شود.
محدب بودن فیروزه در این سبک حکاکی، کیفیت فیروزه استفاده شده را نشان می دهد. زیرا هر چه رنگ و بافت فیروزه بهتر باشد، محدب تر خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر از برطرف کردن رنگ سیاه فیروزه روی لینک کلیک نمایید.

• تراش پیکانی سنگ فیروزه

رایج ترین نوع تراش فیروزه فیروزه تراش پیکانی است که به ویژه در زیورآلات ساخت ایران استفاده می شود. این نوع برش اغلب برای برش فیروزه ای که رنگ آبی خوبی دارد استفاده می شود. فیروزه ایران یکی از زیباترین فیروزه هاست و به همین دلیل بیشتر به شکل های پیکانی تراشیده می شود.
در این نوع برش، فیروزه به شکل مخروطی بریده می شود. برش فیروزه ای به شکل پیکانی دارای دو قسمت بالا و قله است.

 

نحوه تراش سنگ ‌های فیروزه

 

فیروزه با استفاده از ابزار مخصوص برش داده می شود. ابزار چرخی است که روی آن سمباده مخصوص برای صیقل دادن سنگ فیروزه قرار داده شده است. توجه داشته باشید که استفاده از سمباده به تنهایی برای تراشیدن سنگ فیروزه کاری دشوار است و ممکن است باعث ایجاد خراش های زیادی روی سنگ شود. برای این منظور از چسب مخصوص روی کاغذ سنباده استفاده می شود تا فیروزه خراشیده نشود. سنگ فیروزه را با استفاده از یک تکه چرم در دستان خود بگیرید و روی سمباده قرار دهید تا صیقل داده شود.

فیروزه برش داده در صنایع مختلفی کاربرد دارد از جمله:


تولید زیورآلات تزیینی و معماری در واقع کاربرد اصلی این سنگ پرطرفدار در صنعت جواهرسازی است که از آن برای تولید محصولاتی مانند انگشتر فیروزه، دستبند فیروزه، گردنبند و گوشواره استفاده می شود. علاوه بر این، به دلیل شفافیت خوب، می توان از آن برای ساخت سنگ های قیمتی استفاده کرد.

 

 

نحوه تراش سنگ ‌های فیروزه

 

 فیروزه در ساخت اشیای زینتی و دکوراسیون داخلی

 

فیروزه تراش خورده علاوه بر جواهرات در صنعت ساختمان سازی نیز کاربرد فراوانی دارد. در واقع می توان از آن به عنوان یک مصالح ساختمانی بادوام و زیبا استفاده کرد. علاوه بر این، به دلیل رنگ آبی متنوع، می توان آن را به دلخواه حکاکی کرد و در طراحی های معماری استفاده کرد. از دیگر مصارف این سنگ در ساخت و ساز می توان به: کفپوش، دیوارپوش، نمای ساختمان، ترانشه ساختمان و ... اشاره کرد. سنگ فیروزه تراشیده شده نیز در صنایع تزئینی فیروزه بسیار کاربرد دارد. از این سنگ برای ایجاد دکوراسیون داخلی و خارجی مانند میز، چوب، قاب عکس، مهره های بازی و شیشه های تزئینی استفاده می شود.

 

از آنجایی که آبی زمردی رنگی خاص و جذاب است، می توان آن را با رنگ های مختلف دکوراسیون منزل هماهنگ کرد و از آنجایی که رنگی خاص و چشم نواز است، می تواند به خوبی با آنها هماهنگ شود. با وجود اینکه تضادی بین این رنگ و دکوراسیون منزل شما وجود دارد، می تواند شکوه و زیبایی را به هر قسمتی از خانه شما بیاورد و با هر رنگی ترکیب های زیبایی ایجاد کند.

 

کشکول یکی از زیباترین و شیک ترین انواع تزیینات مدرن ظروف فیروزه ای است. قرار دادن کشکول فیروزه کوبی روی میز مناسب می تواند دکوراسیون مدرن شما را زیباتر و جذاب تر کند. علاوه بر این رنگ زیبای آن آرامش و صمیمیت را به خانه شما می آورد. کشکول فیروزه کوبی می تواند هدیه ای خاص برای کسانی باشد که خانه ای با دکوراسیون مدرن دارند و می خواهید هدیه ای خاص و فراموش نشدنی برایشان بخرید.

 

شما می توانید از یک یا چند محصول فیروزه ای در قسمت های مختلف منزل خود استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید خلاقانه با ظروف فیروزه ای در دکوراسیون مدرن کار کنید. می توانید فضای تالار پذیرایی یا هر فضای دیگری را انتخاب کنید و ست دو یا چند محصول فیروزه ای را روی میز قرار دهید. چنین چیدمانی می تواند به منظره ای زیبا در دکوراسیون شما تبدیل شود و جلوه هنری آن را در فضا افزایش دهد.

 

 فیروزه در ساخت اشیای زینتی

 

 

کلام آخر


در این مطلب شما را با روش های مختلف برش فیروزه زیبا آشنا کردیم. روش و تکنیک برش فیروزه می تواند نشانه ای از کیفیت سنگ مرمر مورد استفاده در تولید جواهرات باشد. کیفیت فیروزه تراش خورده نیز به مهارت برش کار بستگی دارد.
با شناخت انواع سنگ های قیمتی فیروزه ای که در این مقاله به آنها اشاره شده است، می توانید زیورآلات فیروزه ای با کیفیت را انتخاب و خریداری کنید.

با این حال، جواهرات اغلب با استفاده از روش های مختلف برش فیروزه ساخته می شوند که هر کدام ارزش خاصی دارند. سنگاب فیروزه کوبی نیز یک ظرف تزیینی است که می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد. سنگاب فیروزه کوبی با انواع پایه ها به اشیایی از سنت و مدرنیته در خانه شما تبدیل می شوند. این ظرف که در ارتفاع ها و اندازه های مختلف عرضه می شود برای انواع سلیقه ها و چیدمان ها مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق سایت کافه طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع

 

ثبت نظرات
*