تسبیح فیروزه نیشابوری

 تسبیح فیروزه نیشابوری

در مقالات گذشته درباره سنگ فیروزه اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. به صورت کلی سنگ فیروزه یک سنگ معدنی بسیار زیبا و با ارزش است که در دنیا به دلیل خواص و رنگ خاصی که دارد به شهرت رسیده است.

به صورتی که رنگ آبی فیروزه ای را از این سنگ زیبا و دوست داشتنی برداشته اند. سنگ فیروزه به قدری زیبا و خاص است که از ان در ساخت انواع زیورآلات و جواهرات مختلف، اشیا و وسایل زینتی و تزئینی و ... استفاده می شود.

شاید تعجب کنید اما برخی از تسبیح های گران بها را از سنگ فیروزه نیز می سازند که البته خاصیت بسیار فوق العاده ای دارد. به صورت معمول فیروزه در رنگ ‌های آبی روشن تا آبی تیره در طبیعت وجود دارد و بیشتر در مناطق کوهستانی و خشک یافت می شود.

 این سنگ با ارزش، گران بها و بسیار زیبا در طیف رنگ های خاص و متفاوت و زنده ای از  آبی روشن، آبی تیره، سبز روشن و سبز تیره در طبیعت وجود دارد. اما خاص ترین رنگ فیروزه مربوط به سنگ فیروزه نیشابور است که تسبیح فیروزه نیشابوری نیز از این سنگ ساخته می شود.

البته شایات ذکر می باشد که از جمله مهم ترین منابع فیروزه جهان در کشورهای ایران، تبت، آمریکا و مصر قرار داشته که از میان تمامی آن ها فیروزه نیشابور شهرت بسیار بالایی دارد و با ارزش ترین فیروزه دنیا از نظر تجاری و خواص معدنی می باشد.

می توان اذعان داشت که تسبیح فیروزه انواع مختلفی از جمله تسبیح فیروزه نیشابوری و تسبیح فیروزه کرمانی دارد که ما در این مقاله از وب سایت کافه طلاقصد داریم تا به بررسی تسبیح فیروزه نیشابوری بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

فیروزه‌ چیست؟

پیش از آنکه به بررسی تسبیح فیروزه نیشابوری بپردازیم، لازم است که در ابتدا سنگ فیروزه را برای شما تعریف کنیم و شما را بیشتر با این سنگ زیبا و خاص آشنا نماییم. به صورت کلی فیروزه یک ماده معدنی می باشد که از فسفات آلومینیوم ساخته شده و در مکان نمناک حاصل می شود.

اگر به این ماده مقداری مس افزوده شود، رنگ آن به سمت آبی خواهد رفت که به دلیل رنگ و زیبایی که دارد، از آن به عنوان جواهر استفاده می شود.

نکته حائز اهمیت این است که این کانی معدنی بسیار کمیاب و نایاب بوده و از ارزش و قیمت بالایی برخوردار است. شایان ذکر است که معدن بسیار بزرگی از فیروزه در کشور ایران شهر نیشابور قرار دارد که فیروزه خام و تراش نخورده را به سرتاسر جهان ارسال می نماید.

تسبیح فیروزه نیشابوری:

به صورت کلی تسبیح نوعی وسیله مذهبی می باشد که مسلمانان از آن برای ذکر گفتن استفاده می کنند و ممکن است هرکس در وسایل خود یک یا چند عدد از آن را نگهداری کند.

داخل سجاده هر خانه‌ای محال ممکن است که تسبیح دیده نشود. ذکر گفتن در کشور ما تقریبا به یکی از کارهای روزمره تبدیل شده و فرقی نمی کند چه خانم و چه آقا ساعاتی از روز خود را به ذکر کردن اختصاص می دهند.

یکی از انواع زیباترین و خاص ترین تسبیح ها، تسبیح فیروزه نیشابوری است که از سنگ فیروزه نیشابور طراحی و ساخته شده است. همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اذعان داشتیم، باید اشاره کنیم که این سنگ زیبا و مرغوب و گران بها مناسب برای ساخت انواع زیور آلات و هم چنین انواع تسبیح ها و مواردی تزئینی دیگر می باشد.

به صورتی که این سنگ به دلیل خواص معنوی فراوانی که دارد، در کشورهای اسلامی از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است، به همین دلیل، سازندگان تسبیح، تسبیح هایی را از سنگ های معدنی متفاوتی مانند سنگ فیروزه می سازند و آن را در اختیار افراد قرار می دهند.

مشهور ترین و  زیباترین تسبیح فیروزه، تسبیح فیروزه نیشابوری است. به صورت کلی شهر نیشابور تولید کننده زیباترین و مرغوب ترین نوع فیروزه است در جهان است و سنگ فیروزه نیشابور نیز شهرتی جهانی دارد، به دلیل آنکه رنگ این نوع سنگ بسیار خاص و زیباست!

همه ساله تسبیح های فیروزه ای از شهر نیشابور به بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای اسلامی، صادر می شود.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که طراحی و ساخت تسبیح فیروزه از تراش سنگ گرفته تا نخ کردن دانه های تسبیح به زمان زیادی نیاز دارد و اصلا کار راحتی نیست، بعلاوه افرادی که اینکار را انجام می دهند، باید از تخصص و دانش بسیار بالایی برخوردار باشند.

بهترین رنگ سنگ ‌فیروزه چیست؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید که بهترین رنگ سنگ ‌فیروزه چیست؟ به صورت کلی باید اشاره داشت که سنگ زیبای فیروزه با توجه به موادی که سنگ از آن ساخته می شود، می تواند در طیف های رنگی متفاوتی وجود داشته باشد.

 

بهترین رنگ سنگ ‌فیروزه چیست؟

 

در واقع رنگ سنگ فیروزه به مواد تشکیل دهنده ان بستگی دارد. فیروزه آبی یا رنگ فیروزه نیشابور بهترین رنگ سنگ فیروزه است. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره رنگ سنگ فیروزه باید بدانید، به شرح زیر می باشد:

  • اگر مقدار مس موجود در سنگ بیشتر باشد، رنگ فیروزه بیشتر به سمت آبی متمایل خواهد شد.
  • دو عنصر کروم و وانادیوم اگر بیشتر از سایر عناصر معدنی درون آن باشد رنگ فیروزه بیشتر به سمت سبز  خواهد رفت.
  • اگر مقدار آهن در سنگ شما بیشتر از سایر عناصر باشد رنگ آن بیشتر به زردی می رود.
  • در کل فیروزه آبی از همه معروف ‌تر و با ارزش ‌تر می باشد.

روش تشخیص تسبیح ‌فیروزه اصل نیشابور:

در تمام کارها و صنایع دنیا، یک سری سود جویانی وجود دارند که ممکن است اجناس تقلبی را به جای اجناس اصلی به شما بفروشند. برای خرید تسبیح فیروزه نیشابور نیز این موضوع وجود دارد.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که برای خرید سنگ فیروزه نیشابوری و سایر زیور آلات و وسایل تزئینی آن، به فروشگاه ها و افراد معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید تا بتوانید اجناس اصلی را خریداری کنید.

از طرف دیگر یک سری راهکارها و روش هایی وجود دارد که شما بتوانید سنگ فیروزه اصلی را از سنگ فیروزه تقلبی تشخیص دهید! از جمله مواردی که در این خصوص وجود دارد و می توانید برای تشخیص فیروزه نیشابوری اصل در نظر بگیرید به شرح زیر است:

  • بهترین رنگ فیروزه آبی کم رنگ می باشد، این رنگ بیشتر در معدن فیروزه نیشابور یافت می ‌شود. بنابراین فیروزه نیشابور رنگ اصل فیروزه ای یا همان آبی کم رنگ را دارد. در ابتدا به رنگ سنگ دقت بسیاری نمایید.
  • اگر پشت فیروزه نیشابوری را با دقت نگاه کنید، متوجه رگه ها و نقاط سیاه رنگی در پشت آن خواهید شد.
  • به خاطر داشته باشید که  سنگ فیروزه اصل هرگز در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نخواهد داد به همین دلیل برای تشخیص سنگ فیروزه کافی است آن را برای مدتی مقابل نور خورشید قرار دهید اگر تغییر رنگ داد این موضوع بدان معناست که سنگ مورد نظر شما سنگ تقلبی می باشد و اگر رنگ آن ثابت ماند یعنی سنگ فیروزه مد نظر شما کاملا اصل است.
  • برای تشخیص اصل بودن تسبیح فیروزه، کافیست یک سنجاق یا سوزن را روی حرارت گرم کرده و سپس روی فیروزه قرار دهید. اگر بوی سوختگی بلند شد بدانید که سنگ تسبیح شما اصل نبوده و پلاستیک فشرده است.

البته نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که شناسایی فیروزه اصل نیاز به تشخیص کارشناسان و گوهرشناسان خبره که در این زمینه فعالیت داشته، دارد اما روش ها و راهکارهای بسیار ساده ای که در فوق نیز ذکر شد، می تواند در تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه به شما کمک زیادی نماید.

خواص تسبیح فیروزه نیشابوری چیست؟

حال که در خصوص تسبیح  فیروزه نیشابور اطلاعاتی را کسب کردید، لازم است که درباره خواص تسبیح فیروزه نیشابوری نیز با شما صحبت کنیم. به صورت کلی خواص تسبیح فیروزه نیشابوری به شرح زیر می باشد:

  • سنگ فیروزه برای آرامش اعصاب بسیار مفید است. به صورتی که اگر دارای وسواس فکری شدید هستید، سنگ فیروزه می تواند تا حد بسیار زیادی افکار منفی را از شما دور نماید و شما را به آرامش برساند و افکار شما را مثبت کند.  
  • این سنگ تاثیر بسزایی بر روی دید و بینایی و چشم های شما خواهد داشت. بنابراین اگر می‌ خواهید چشم شما ضعیف نشود، از تسبیح فیروزه نیشابوری استفاده کنید یا اینکه یک سنگ فیروزه به همراه خود داشته باشید.
  • به صورت کلی سنگ فیروزه حال و هوای شما را تغییر می دهد! اگر مانند گذشته خوشحال نیستید و روح شما شادابی ندارید بهتر است که از سنگ فیروزه استفاده کنید. به دلیل آن که، فیروزه می تواند به قلب شما شادی و آرامش هدیه نماید.
  • از قدیم الایام افراد بر این باور بودند که سنگ فیروزه یک سنگ معمولی نیست بلکه یک سنگ مشکل گشا است. اگر می خواهید گره بسته کار شما گشوده شود از آن غافل‌ نشوید.
  • این سنگ حتی برای درمان آلرژی و حساسیت نیز مفید خواهد بود. به صورتی که اگر به یک سری مواد آلرژی دارید، می توانید باید این سنگ زینتی جلوی حساسیت به خیلی از مواد را بگیرید.
  • تمام سنگ‌هایی که به عنوان چشم زخم در بازار می ‌بینید، همگی به رنگ آبی هستند، این رنگ آبی برگرفته از سنگ فیروزه است که شما را از چشم زخم محاظت خواهد کرد.   

نکات مهم هنگام خرید تسبیح‌ فیروزه:

در خصوص خرید تسبیح فیروزه نیشابوری یک سری نکات بسیار مهم وجود دارد که دانستن ان خالی از لطف نبوده و به شما کمک می کند که تسبیح مناسبی را برای خود خریداری نمایید. از جمله نکات خرید تسبیح فیروزه نیشابور به شرح زیر می باشد:

 

خرید تسبیح‌ فیروزه

 

قیمت تسبیح:

در نظر داشتن قیمت تسبیح یک آیتم بسیار مهم است. قیمت فیروزه نیشابور بالاتر از سایر فیروزه هاست بنابراین اگر قصد خرید فیروزه اصل نیشابور دارید، بهتر است دور تسبیح‌ های ارزان قیمت را خط بکشید، به دلیل آن که تسبیح های ارزان یا فیروزه نیستند و یا از کیفیت بالایی برخوردار نخواهند بود.

رنگ تسبیح:

فیروزه های نیشابوری دارای رنگ ابی کم رنگ یا آبی فیروزه ای هستند و به دلیل رنگ خود در دنیا شهرت دارند. حال باید اشاره شود که اگر فیروزه عجمی می خواهید باید به دنبال خرید تسبیح فیروزه ‌ای با دانه ‌های درشت و آبی پر رنگ بروید، این نوع از تسبیح مقدار زیادی مس دارد و گران قیمت هستند.

نوع تسبیح:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تسبیح فیروزه انواع و اقسام بسیار مختلفی داشته و هر کدام از ان ها ویژگی های خاص خود را دارند هر کدام از انواع تسبیح های فیروزه؛ تفاوت آن ‌ها در نوع سنگ می ‌باشد. شما عزیزان نیز می توانید بر اساس سلیقه خود هر کدام از انواع سنگ ها و تسبیح های فیروزه را تهیه کرده و آن ها را به همراه داشته باشید.

نوع تراش:

یکی دیگر از مواردی که باید به هنگام خرید سنگ فیروزه به آن دقت کنید، نوع تراش سنگ فیروزه می باشد. به خاطر داشته باشید که سنگ های فیروزه باید از نظر شکل و اندازه با یک دیگر برابر بوده هرچه ارگونومیک بین دانه ‌های تسبیح بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته تنها در خصوص سنگ فیروزه این موضوع صدق می کند.

سختی سنگ:

آخرین مورد، سختی سنگ فیروزه می باشد. به صورت معمول سنگ فیروزه سختی بالایی دارد چیزی در حدود ۵ تا ۶ ! از طرف دیگر سنگ فیروزه در مقابل گرما نیز از خود مقاومت بالایی نشان خواهد داد. این موضوع بدان معناست که اگر زیر دانه تسبیح فندک یا کبریت بگیریم اتفاقی برای آن نخواهد افتاد

طریقه نگهداری و شارژ تسبیح فیروزه چگونه است؟

همان گونه که می دانید، سنگ فیروزه سنگی بسیار حساس است و اگر در نگهداری آن دقت نکنید، ممکن است به اصطلاح بمیرد! به همین دلیل باید در نگهداری از تسبیح فیروزه بیشتر دقت کنید. اگر می‌خواهید که تسبیح ‌تان آسیب نبیند باید آن را از موارد ذکر شده در زیر دور کنید:

  • مواد شیمیایی و آرایشی
  • وایتکس و مواد شوینده
  • چربی و اسیدها
  • انواع عطر و ادکلن

به صورت کلی علاوه بر موارد ذکر شده در فوق، حرارت زیاد نیز باعث تغییر رنگ فیروزه می ‌شود.برای شارژ مجدد تسبیح فیروزه می‌ توانید آن را ماهی 2 الی 4 بار در آب جاری شسته، سپس حدود 20 دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. 

 

چاکرا شناسی تسبیح فیروزه نیشابوری:

سنگ فیروزه برای افرادی که در زمینه انرژی درمانی فعالیت دارند، سنگ فیروزه بسیار مهم است. به دلیل آنکه فیروزه بر همه چاکراها به خصوص چاکرای پنجم (چاکرای گلو) و چشم سوم تاثیر گذار می باشد و آن ‌ها را تنظیم و پاکسازی می نماید.

 

چاکرا شناسی تسبیح فیروزه نیشابوری

 

نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که سنگ فیروزه تحت تاثیر سیارات مشتری و زحل است. همچنین قابل ذکر است که معادن فیروزه در کشورهای ایران، آمریکا، افغانستان، استرالیا و مصر قرار دارد. بهترین نوع فیروزه، فیروزه نیشابوری است که فقط در ایران یافت می‌ شود.

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی تسبیح فیروزه نیشابوری بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.  اگر شما هم به تسبیح فیروزه علاقه‌مندید می‌توانید با مراجعه به سایت ما، این تسبیح را با بهترین کیفیت همراه با ضمانت خریداری نمایید. 

ثبت نظرات
*