خرید و فروش طلا و جواهرات

خرید و فروش طلا و جواهرات

از دیرباز طلا مورد استقبال تمام مردم دنیا قرار گرفته است و بسیاری از افراد از طلا استفاده های زیادی می کردند. برخی از طلا به عنوان منبع کسب درآمد استفاده می کردند و برخی برای تزیین وسایل از طلا بهره می بردند.به نوعی می توان گفت که طلا برای هر فردی یک کاربرد و یک مفهومی دارد. ‏طلا جزء فلزهای با ارزشی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد و همچنین از ارزش بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. طلا از گذشته تا به امروز ارزش خود را حفظ کرده است. می ‌توان گفت که طلا یک منبع اقتصادی ثابت و با ارزش از گذشته تا به امروزه است.

در گذشته ثروت هر کشوری را براساس مقدار طلای ان کشور محاسبه می کردند. طلا وسیله ی مبادله ی بین کشورها و مردم نیز بود.هر فرد براساس مفهومی که طلا برایش داشت، ممکن بود آن را بنابر دلایلی بخرد و یا بفروشد. یکی از گرانترین کالاهایی که امروزه مردم زیاد به دنبال آن هستند و آن را خرید و فروش می کنند طلا و جواهرات است.خریداران و فروشندگان هردو باید قبل از خرید و فروش طلا و جواهرات نکاتی را بدانند.ما در این مقاله این نکات را در اختیارشان قرار می دهیم. خرید و فروش جواهرات جزء خرید و فروش هایی می باشد که دارای نکات و رازهای مهم است.

فرق طلا و جواهرات در چیست؟

فرق طلا و جواهر در این است که طلا یک سنگ قیمتی را دارا نمی باشد اما جواهرات ممکن است دارای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی باشد. اگر جواهر شما از سنگ های اتمی ساخته شده باشد به آنها جواهرات اتمی می ‌گویند. اگر دارای سنگ اصل است باشد به آنها جواهرات اصل می ‌گویند. شما باید در هنگام خرید یا فروش طلا و جواهرات این نکات را در نظر بگیرید.

خرید و فروش طلا و جواهرات به چه گونه است؟

فروش طلا براساس قیمت روز هر گرم طلا به اضافه اجرت ساخت طلا به اضافه سود فروشنده که ۷یا ۸ درصد است محاسبه می شود. در فروش جواهرات قیمت روز هر گرم طلا به اضافه اجرت ساخت که شامل ارزش سنگ های به کار رفته، مخراجی و سایر هزینه ها است و سود فروشنده که ۱۵ الی ۲۰ می باشد، حساب می شود.همان طور که نحوه ی فروش طلا و جواهر با همدیگر فرق می کند. نحوه ی خرید آن نیز متفاوت است. خرید طلا به اینگونه است که اجرت ساخت و سود فروشنده کم می ‌شود و به نرخ روز خریداری می ‌شود. در خرید جواهر تاکید شده است که حتماً فاکتور خرید آن را به دقت مشاهده کنید و از روی فاکتور سود فروشنده کم می ‌شود و از قیمت روز تنزیل می ‌شود و و طبق محاسبه که انجام می ‌شود بهای ان به صاحب جواهر پرداخت می شود.  همانطور که می دانید خرید طلا و جواهرات یکی از مهمترین خریدها به حساب می ‌آید که شما در صورت انتخاب نامناسب و یا اشتباه می توانید متحمل ضرر های شوید.همانطور که خرید طلا و جواهرات به توجه زیادی نیاز دارد و فروش آنها نیز همانطور می باشد. شما در هنگام خرید طلا باید از اصل بودن طلا و بالا بودن عیار آن اطمینان حاصل کنید.

چگونه تشخیص دهید که یک طلا طلا نیست؟

تصور همه ی ما از طلا رنگ زرد یا سفید است اما باید بدانید ترکیب طلا با سایر فلزات و یا فرآیندهای شیمیایی می ‌تواند آن را به هر رنگی مانند زرد صورتی سبز قرمز و مشکی دربیاورد.در صورتی که طلا دارای رنگ قرمز باشد با مس ترکیب شده است و در صورتی که به رنگ سفید باشد ترکیبی از پلادیوم با نقره است. برخی از فروشندگان در هنگام فروش طلای سفید ان را از  طلای زرد گران‌تر می ‌فروشند در صورتی که آن را از طلایی زرد ارزانتر می خرند. باید بدانید که چنین قانونی وجود ندارد. طلای زرد در موقع آب کردن مرغوب تر است اما اختلاف چندانی بین طلای زرد و طلای سفید وجود ندارد.

طلا و جواهر

بهترین راه برای خرید جواهرات کدام است؟

به طور کلی چهار نوع سنگ قیمتی دارید الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز. سنگ های نیمه قیمتی که بر روی طلا و جواهر نصب می شوند آمیتیس، سیترین و توپاژ نام دارد.اکثر خریداران در هنگام خرید جواهر نگران این هستند که چه سنگی را در اولویت قرار دهند و چه سنگی از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

شما در هنگام خرید جواهر باید به سه نکته توجه بسیار اساسی کنید که عبارتند از:

زیبایی، درخشندگی، کمیابی و بادوام بودن. هر کدام از سنگ های قیمتی که بر روی جواهرات به کار می روند دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.سنگ برلیان که گونه ی بسیار معروف از الماس است از درخشش و زیبایی و دوام بالا تری نسبت به سنگ های دیگر برخوردار است و به همین دلیل در بازار طرفداران بسیار زیادی دارد اما سنگ زمرد و یاقوت کبود کمیاب تر است و کیفیت بالای آنها نیز ارزش بسیار زیادی دارد.این باعث می ‌شود که قیمت آنها روز به روز گران تر شود. اما باید اضافه کرد که تشخیص مرغوب بودن سنگ های قیمتی توسط افراد عادی غیر ممکن است. فرض کنید شما انگشتر برلیانی خریدید که بابت آن پول زیادی را داده اید اما هنگام فروش آن متوجه می شوید که برلیان بکار رفته شده به دلیل تراش بد و داشتن ناخالصی که دارد ارزش پولی را که بابت آن داده را نداشته است.در این صورت شما فقط باید از جواهر فروشی هایی خرید کنید که معتبر باشند و طلاهای خریداری شده خود را تضمین کنند.جواهر فروشی های معتبر هنگام خرید یا فروش طلا و جواهرات خود تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می کنند اما اگر فاکتور معتبری نداشته باشید متحمل ضررهای بسیاری می شوید.

شما باید در هنگام خرید و فروش طلا و جواهر به مزد ساخت آنها نیز توجه کنید.

مبنای مزد طلا و جواهرات براساس طرح آنها می باشد. طلاهایی که با ماشین و تیراژ بالا ساخته می‌ شوند مزد ساخت پایین‌ تری دارد و آنهایی که کار دست و محدود تر هستند مزد آنها بالاتر است. نباید فکر کنید که تمام طلا هایی که با ماشین ساخته می شوند باید اجرت ساخت کمتری داشته باشند. بلکه این کم و یا زیاد بودن به نوع طرح، پیچیدگی آن و حتی نوع سوار شدن سنگ ها بر روی طلا و جواهرات بستگی دارد.عیار طلا معمولا از واحد کامل ۲۴ بیان می ‌شود. طلای ۲۴ طلای خالص است که ۹۹ درصد آن طلا باشد اما طلای ۱۸ عیار ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد از فلزات دیگر تشکیل شده است. طلای خالص طلای بسیار نرمی است و شکل دادن آن بسیار سخت است. جواهرسازان برای اینکه بتوانند آن را به طلا و جواهر تبدیل کنند باید با فلزات دیگر مثل مس و نقره ترکیب شوند.در ایران بیشتر از طلای 18 عیار استفاده می شود. این در حالی است که در عربستان طلای مورد استفاده آنها بین ۲۰ تا ۲۴ عیار است. کشورهای اروپایی و ایالات متحده از طلای ۱۴ عیار استفاده می کنند.در هنگام خرید طلا هیچگاه گول اینکه طلای ۲۴ عیار را  می خرید نخورید. زیرا طلای ۲۴ عیار شمش طلاست و از آنجایی که بسیار نرم است نمی ‌شود آن را به تنهایی به عنوان زیورآلات استفاده کرد.

طلای دست دوم را از قفل آن شناسایی کنید.

امروزه بازار طلای دست دوم بسیار داغ است. تشخیص دادن طلای دسته اول از طلای دست دوم کار بسیار مشکل است. ساده ترین راهی که شما بتوانید طلای دست دوم را تشخیص دهید این است که به قفل آن توجه کنید.اگر طلایی که خریداری کرده اید طلای دست دوم باشد قفل آن نسبت به دیگر طلاها براقیت کمتری دارد و به خاطر استفاده هایی که از آن شده ممکن است بر روی قفل آن خش هایی ایجاد شده باشد.

سخن پایانی

خرید و فروش طلا و جواهر جزء خرید و فروش کالاهای به حساب می آید که بسیار مهم است و نیازمند رعایت نکاتی می باشد. توجه نکردن به برخی از موارد در هنگام خرید و فروش طلا و جواهر می تواند متحمل ضرر هایی برای شما شود، شما در هنگام خرید و فروش طلا و جواهر باید عیار طلا و نحوه خرید و فروش آنها را بدانید.شما باید بتوانید طلای اصل و بندل، دسته اول و دوم و جواهرات دارای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را از هم تشخیص دهید. توصیه می شود که از جواهر فروشی های معتبر طلا و جواهرات خود را بخرید زیرا جواهر فروشی های معتبر در هنگام فروش ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌ کند و فاکتور نامعتبر می تواند باعث ضررهایی برای شما شود.اگر جواهر شما از سنگ های اتمی ساخته شده باشد به آنها جواهرات اتمی می ‌گویند. اگر دارای سنگ اصل است باشد به آنها جواهرات اصل می ‌گویند. فروش طلا براساس قیمت روز هر گرم طلا به اضافه اجرت ساخت به اضافه سود فروشنده که ۷یا ۸ درصد است محاسبه می شود.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*