شمش طلا بخریم یا سکه

 

امروزه سرمایه گذاری در بازار طلا به عنوان یکی از ایمن ترین و بهترین روش های سرمایه گذاری به شمار می آید. این سرمایه گذاری می تواند سود بسیاری را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد جامعه، به دنبال سرمایه گذاری و کسب سود در این بازار طلا  پر رونق هستند. از ان جا که مصنوعات بسیاری از فلز طلا ساخته شده است، شما عزیزان می توانید هر کدام را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده و خریداری فرمایید. برای بررسی انواع جواهرات قیمتی و تنوع زیبایی آن روی لینک کلیک نمایید.

اما باید بدانید که کدام یک از مصنوعات طلا شما را زودتر به سوددهی می رساند و یا به عبارتی دیگر، کدام یک از مصنوعات طلا برای سرمایه گذاری پر بازده تر است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، اگر از بازار طلا آشنایی چندانی ندارید و نمی دانید چه وقت زمان خرید و فروش طلا است، بهتر است که انواع طلا و یا گوشواره و دستنبند طلا و غیره را به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کنید! بدین صورت با ضرر مواجه نمی شوید و پس از گذشت مدت زمان خاصی (به عنوان مثال 6 ماه یا یک سال) حتما به سود خواهید رسید.

در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی شمش طلا بخریم یا سکه، بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

معرفی سکه طلا و  سرمایه گذاری بر روی سکه

 

 

معرفی سکه طلا و  سرمایه گذاری بر روی سکه

 

پیش از ان که به بررسی موضوع این مقاله یعنی شمش طلا بخریم یا سکه بپردازیم، در ابتدا لازم است که سکه طلا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید با این نوع از مصنوع طلا آشنایی بیشتری داشته باشید. به صورت کلی یکی از انواع راه های سرمایه گذاری در بازار طلا، خرید و فروش سکه است! شایان ذکر است سکه طلا، با طراحی و نقشه های خاصی تولید می شود.

در واقع نقوش روی سکه بسیار هنری است و نه تنها این نوع از مصنوع طلا دارای ارزش بسیار بالایی می باشد، بلکه دقیقا مانند یک اثر هنری، به لحاظ تاریخی و زیبایی نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.  سالیان سال است که سکه به عنوان مصنوعی برای سرمایه گذاری و کسب سود و ثروت محسوب می گردد. در واقع باید اشاره داشت که خرید و فروش سکه و سرمایه گذاری بر روی آن، از سال های بسیار دور تا کنون رایج بوده و حتی مردم در زمان های گذشته، آن را برای کسب سود جمع اوری می کردند.

به دلیل آن که سکه‌ ها نه تنها به دلیل مقدار طلا در آن ‌ها دارای ارزش هستند،  بلکه به خاطر ارزش تاریخی و فرهنگی خود نیز قیمتی بالاتر از ارزش واقعی طلا دارند. برای دریافت اطلاعات از نکات مهم خرید طلا و جواهرات روی لینک کلیک نمایید.

 

 

سرمایه گذاری بر روی سکه طلا چه مزیت هایی دارد؟

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، یکی از مهم ترین راهکارهای سرمایه گذاری در بازار طلا، خرید و فروش سکه است. سرمایه گذاری بر روی سکه طلا می تواند مزیت های خاص خود را داشته باشد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

 

  • دارای قابلیت نقد شوندگی بالا: به صورت کلی سکه های طلا از قابلیت نقد شوندگی بالایی برخوردار هستند. به گونه ای که هر نوع سکه ای (اگر اصل باشد) به راحتی توسط طلا فروشی ها به خرید و فروش می رسد و به نوعی سکه طلا را می توان به عنوان پول نقد در نظر گرفت.

 

  • برخورداری از مقبولیت جهانی: شاید برایتان تعجب آور باشد اما سکه در جهان دارای مقبولیت است. به صورت کلی از جمله سکه های رایج در دنیا، سکه طلای آمریکایی (ایگل)، کانادایی (میپل لیف) و ... می باشند. بنابراین شما عزیزان با سرمایه گذاری در بازار سکه، در بازار جهانی سرمایه گذاری کرده اید. برای کسب اطلاعات بیشتر از حباب سکه روی لینک کلیک نمایید.

 

  • حفاظت از ارزش پول در برابر تورم: طلا به طور سنتی به عنوان پشتوانه ‌ای در برابر تورم شناخته شده است. در واقع سرمایه گذاری در بازار طلا و خرید سکه، می تواند شما را از تورم نجات دهد و به نوعی ارزش پول شما را حفظ نماید.

 

  • جمع ‌آوری و میراث: بسیاری از سرمایه‌ گذاران از جنبه جمع ‌آوری سکه‌ه ا و انتقال آن‌ ها به نسل‌ های بعدی لذت می ‌برند. بنابراین یکی از مزیت های خرید سکه و جمع آوری آن ها، به جا گذاشتن سکه برای دیگر نسل هاست.

 

 

معایب سرمایه گذاری در بازار سکه

 

علاوه بر مزیت های بسیار زیادی که سرمایه گذاری در بازار سکه دارد، این روش سرمایه گذاری خالی از ایراد نبوده و دارای معایبی خاص است. در واقع شما عزیزان هر روش سرمایه گذاری را که انتخاب فرمایید، دارای مزیت ها و معایبی نیز می باشد و شما باید این مزایا و معایب را بررسی کرده و به این نتیجه برسید که کدام روش سرمایه گذاری برای شما مناسب است. در ادامه به بررسی معایب سرمایه گذاری در بازار سکه طلا می پردازیم:

 

  • دارای قیمت بالاتر نسبت به ارزش طلای خالص: معمولا سکه طلا نسبت به سایر مصنوعات طلا مانند طلای دست دوم و شمش و طلای آب شده و .... با قیمت بالاتری نسبت به قیمت واقعی خود به فروش می رسد. همین موضوع سبب می شود تا طول عمر سرمایه گذاری شما بیشتر از سایر روش های سرمایه گذاری در بازار طلا بشود.

 

  • نوسان قیمت بر اساس جمع ‌آوری: یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در بازار سکه این است که قیمت برخی سکه‌ ها ممکن است به دلیل عوامل جمع ‌آوری و تقاضای محدود نوسان کند. این نوسان قیمت می تواند دامنه سود و زیان شما را بر هم بریزد.

 

 

معرفی شمش طلا

 

حال که در خصوص سکه طلا اطلاعاتی را به دست آوردید، باید درباره شمش طلا نیز با شما صحبت کنیم تا به این نتیجه برسید که برای سرمایه گذاری شمش طلا بخریم یا سکه؟!

به صورت کلی در تمام دنیا شمش طلا، نماد خلوص بسیار بالای طلاست. در واقع این نوع از مصنوع طلا از خلوص بالایی برخوردار بوده و خرید و فروش آن در تمامی جهان رایج است. به خاطر داشته باشی که شمش های طلا با درجه خلوص بالا و در وزن های بسیار متفاوت ریخته ‌گری می‌ شوند و به عنوان یکی از محبوب ترین روش های سرمایه گذاری به شمار می آیند. به دلیل آن که قیمت این ساخت قطعات طلا، به ارزش واقعی طلا نزدیکی بسیاری دارد و در بازارهای جهانی نیز به فروش می رسد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، درباره خلوص و استانداردهای شمش طلاست. در واقع  شمش ‌های طلا  با درصد خلوص بسیار بالا یعنی خلوص ۹۹.۵٪ تا ۹۹.۹۹٪ به بازار عرضه می شوند.

خلوص این نوع از قطعات طلا با علائمی بر روی شمش حک خواهد شد که اطلاعاتی همچون وزن، خلوص، و نام ضرب ‌کننده را نشان می دهد. اگر شمش را از فروشگاه های معتبر تهیه فرمایید، می توانید به خلوص آن و همچنین وزن آن اطمینان حالص کنید.

 

 

مزیت های سرمایه‌ گذاری بر روی شمش طلا

 

 

 

مزیت های سرمایه‌ گذاری بر روی شمش طلا

 

به صورت کلی سرمایه گذاری بر روی بازار شمش طلا مانند سایر مصنوعات طلا، دارای مزیت های خاص خود می باشد و همین مزایا سبب شده است تا خرید و فروش شمش میان مردم جهان به عنوان یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری شناخته شود. از جمله مزیت های سرمایه گذاری بر روی شمش طلا می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

 

  • برخورداری از درصد خلوص بالا: شمش طلا به عنوان طلای خالص در جهان شناخته می شود و همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری به آن علاقه مند باشند.

 

  • برخورداری از ارزش نزدیک به بازار جهانی: نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که شمش ‌های طلا به دلیل درصد خلوص بالایی که دارند، نزدیک ‌ترین ارزش را به قیمت جهانی طلا خواهند داشت. همین موضوع باعث شده است تا شما به هنگام خرید این نوع از قطعات طلا، تقریبا قیمت واقعی طلا را پرداخت کنید.

 

  • دارای انعطاف پذیری مناسب در سرمایه گذاری: نکته حائز اهمیت این است که روش سرمایه گذاری شما باید دارای انعطاف باشد تا شما بتوانید به راحتی با مبالغ گوناگون به خرید و فروش بپردازید. در این راستا باید اشاره داشت که شمش ‌ها در وزن ها و اندازه‌ های مختلفی در بازار موجود هستند که این امکان را به سرمایه‌ گذار خواهند داد تا بر اساس بودجه و نیاز خود، بتوانند این قطعات طلا را خریداری فرمایند.

 

  • حفاظت از ارزش در برابر تورم و بحران ‌های اقتصادی: در واقع سرمایه گذاری در بازار طلا، به عنوان یک سرمایه گذاری امن شناخته می شود، زیرا در طی دراز مدت شما را به سوددهی می رساند. از سویی دیگر شمش های طلا به عنوان دارایی امن در زمان بحران‌ های اقتصادی و تورم شناخته خواهند شد.

 

  • عدم نیاز به پرداخت اجرت: همان گونه که می دانید، به منظور خرید مصنوعات طلا از نوع  طلاهای زینتی، یک هزینه‌ ای را برای اجرت ساخت طلا باید به طلاسازان یا طلا فروشان پرداخت نمایید که این مبلغ به هنگام فروش سکه کاسته خواهد شد. در واقع در هنگام فروش آن مبلغ اجرت ساخت کم می‌ شود. اما در خصوص سرمایه گذاری در شمش طلا و خرید و فروش آن دیگر نیازی به پرداخت اجرت ساخت نیست.  

 

  • نداشتن حباب قیمت: یکی دیگر از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در بازار شمش طلا، نداشتن حباب قیمت است. به صورت کلی شمش ‌های طلا قیمت پایدارتری نسبت به سکه های طلا دارند و مانند سکه حباب قیمت ندارند. در رابطه ‌با اینکه شمش طلا بخریم یا سکه، این تفاوت شمش و سکه می ‌تواند در انتخاب شما برای سرمایه‌ گذاری تأثیر زیادی داشته باشد.

 

 

   معایب سرمایه گذاری در شمش طلا

 

 

معایب سرمایه گذاری در شمش طلا

 

همان گونه که تمامی روش های سرمایه گذاری مانند سکه (که در بخش های پیش به ان اشاره کرده ایم) دارای معایبی هستند، سرمایه گذاری در شمش های طلا نیز معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

 

  • بالا بودن هزینه‌ های نگهداری و امنیت: به خاطر داشته باشید که امنیت در سرمایه گذاری از لحاظ گم نشدن یا دزدیده نشدن طلا، از اهمیت بسزایی برخوردار است. به صورت کلی نگهداری شمش‌ های طلا، به ویژه در مقادیر بزرگ، نیازمند تدابیر امنیتی و گاهی انبارداری خارج از منزل است که این موضوع ممکن است برای سرمایه گذار هزینه ای را بر جای بگذارد.

 

  • نقد شوندگی کمتر نسبت به سکه: شمش ‌ها ممکن است نسبت به سکه ‌های طلا که در بازارهای خرد قابلیت نقد شوندگی بیشتری دارند، کمی کندتر به پول نقد تبدیل شوند.  

 

  • حق بیمه شمش طلا: یکی دیگر از معایب بسیار مهم خرید شمش طلا، حق بیمه این قطعه طلا بسیار محبوب است. این حق بیمه مبلغی اضافه بر قیمت شمش طلا محسوب می شود.

 

 

شمش ‌های طلا در کجا تولید می شوند؟

 

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید، برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که بهترین شمش ‌های طلا بیش‌ تر در کارخانه ‌کشورهای ذکر شده در زیر تولید می شود:

 

  • کارخانه های سوئیسی
  • کارخانه های استرالیایی
  • کارخانه های انگلیسی
  • کارخانه های اماراتی

 

شایان ذکر است که به دلیل تبلیغات موجود، برخی از شمش ها دارای طرفداران بسیار بیشتری بوده و به همین دلیل است که قیمت بالاتری نیز دارند. از سوی دیگر بهترین و معروف ‌ترین شمش طلا در کشور سوئیس ساخته می ‌شود.

در ایران نیز شمش های طلا توسط ضراب‌ خانه ‌های دولتی تولید شده و برخی از بخش ‌های خصوصی اگر بتوانند از دولت اجازه و تأییدیه بگیرند، می ‌توانند اقدام به ساخت شمش طلا نمایند. اما در اصل این قطعات طلا در ضراب خانه های دولتی تولید و ساخته خواهند شد.  

 

 

مزیت های سرمایه‌ گذاری بر روی شمش طلا

 

 

آیا خرید و فروش شمش طلا در میان مردم رایج است؟

 

بیشتر کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در شمش طلا هستند، این سوال را از کارشناسان ما می پرسند. برای پاسخ به این سوال که شمش طلا بخریم یا سکه باید اشاره کنیم که معمولاً شمش ‌های طلایی که میان بیشتر مردم در ایران خرید و فروش می شوند، به شکل قطعات بیضوی، ورقه‌ های مکعب ‌مستطیل شکل و یا لوله ‌ای می باشند و مانند سکه ‌های طلا نیز در بسته ‌بندی مشخصی قرار گرفته اند.

 

از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید به صورت زیر است:

 

  • شمش های طلا را در اندازه‌ های مختلف از طلا فروشی‌ ها می‌ توان خریداری کرد. به شرط آن که طلا فروشی های مربوطه حتما تحت نظر اتحادیه طلا و جواهرات بوده و از اعتبار نیز برخوردار باشند.

 

  • در هنگام خرید شمش طلا باید دقت فرمایید که اطلاعات شمش طلا مانند وزن، عیار، کد شناسایی و نام کارخانه ای که شمش در آن تولید شده است، بر روی شمش نوشته شده باشد. کاربرد کد شناسایی برای بررسی اصالت شمش است.

 

سخن پایانی:

 

فارغ از اینکه قصد داشته باشید که شمش طلا بخرید یا سکه، اینکه در کل شمش برای سرمایه گذاری مناسب تر است یا سکه، باید هر دوی این موارد دارای شناسنامه معتبر و مشخص باشند. در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی شمش بخریم یا سکه بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کافه طلا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.

 

ثبت نظرات
*