بررسی مراحل ساخت شمش طلا

 

یکی از متداول ترین روش‌های نگهداری یا سرمایه‌گذاری در طلا به صورت سکه‌های طلا و شمش‌های طلا است. سرمایه گذاری در شمش طلا یکی از عاقلانه ترین راهکار برای کسب سود بالا در آینده است به همین دلیل شناخت مراحل ساخت شمش طلا اهمیت زیادی دارد.البته ساخت شمش نقره و شمش طلا مراحل زیادی دارد که همه این مراحل باید مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود. با توجه به محبوبیت شمش طلا اکثر افراد مایل به خرید و سرمایه گذاری آن هستند. برای مشاهده و خرید جواهرات قیمتی و انواع سنگ قیمتی روی لینک کلیک نمایید.

با این حال تولید شمش طلا مدام در حال افزایش است تا بتواند نیاز بازار را برآورده کند.البته مراحل ساخت شمش طلا باید به شکل اصولی باشد تا در نهایت شمش طلا از دوام و کیفیت خوبی برخوردار باشد. ماده اولیه به کار رفته در شمش طلا از معادن طلا استخراج می شود و به دست هنرمندانی همچون استاد میثم فتحیان طی مراحل ساخت به شمش طلا تبدیل می شود. برای اطلاع یافتن از مراحل ساخت شمش طلا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

کاربردهای شمش طلا


قطعات ساخته شده از طلا را شمش طلا می گویند که به منظور فروش و معامله در بازار کاربرد دارد.قطعات طلا به طور معمول توسط شرکت های تجاری و کارخانجات معدن طلا ساخته می شوند. در صنعت طلا، تجارت و سرمایه گذاری شمش طلا اهمیت زیادی دارد که از طریق بورس های جهانی و بازارهای طلا منتقل می شود.

البته گاهی اوقات شمش طلا به عنوان یک هدیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی شمش طلا مواردی از جمله عیار طلا ، شماره سند، نشان تولید کننده، وزن و تاریخ ساخت حکاکی می شود.

این اطلاعات حکاکی شده بر روی شمش طلا به منظور اطمینان از ارزش و استاندارد شمش طلا بر روی آن درج می شود.شمش طلا کاربردهای زیادی دارد که از آن برای ساخت جواهرات نیز استفاده می شود.ساخت زیورآلات با ذوب و شکل دادن شمش طلا انجام می شود. در واقع شمش طلا یک نوع طلای خام به حساب می آید که می توان با ذوب کردن آن مدل های مختلفی از سکه و زیورآلات را با آن ساخت.

 

 

کاربردهای شمش طلا

 

 

ماده اولیه در ساخت شمش طلا چیست؟


در ساخت شمش طلا از ماده اولیه سنگ معدن طلا استفاده می شود که صورت ماده معدنی از معادن استخراج می شود.سنگ های معدن دارای اندازه و شکل های متنوعی است که هر کدام ارزش اقتصادی بالایی دارد. برای محاسبه اجرت ساخت طلا روی لینک کلیک نمایید.

البته فرآیندهای جداسازی طلا از سنگ و مواد فلزی قبل از استخراج طلا از سنگ معدن انجام می شود. معمولا یکی از روش های رایج در جداسازی، استخراج طلا با استفاده از مواد شیمیایی است که این فرایند به طور معمول به وسیله سیانید سدیم انجام می شود.

 

شمش با چه عیار‌هایی ساخته می‌شود؟


شمش طلا در فرآیند ساخت با عیارهای مختلفی ساخته می شود که شامل موارد زیر است:

 

شمش طلا 24 عیار

این نمونه از شمش از طلای خالص 24عیار ساخته می شود که به آن شمش خالص نیز گفته می شود. این مدل از شمش طلا به دلیل درجه خلوص بالایی که دارد بیشتر برای ذخیره کرن و سرمایه گذاری استفاده می شود.

 

شمش طلا 22 عیار

این نمونه از شمش با درجه 22 عیار از طلا  بسیار محبوب است و به طور معمول برای ساخت جواهرات استفاده می شود.

 

شمش طلا 18 عیار

این نمونه از شمش از طلای 18 عیار ساخته می شود که می توان بیان کرد که ترکیبی از فلزاتی همچون نقره و مس است.

 

شمش طلا 14 عیار

در این نمونه از شمش طلا، از طلای 18 عیار در آن بکار رفته است که بیشتر برای ساخت جواهرات به کار می رود.

 

شمش طلا 9عیار

عیار این مدل از شمش طلا 9 عیار است که البته با توجه به عیاری که دارد با قیمت پایینی نیز در بازار معامله می شود.

 

 

مراحل ساخت شمش طلا

 

 

مراحل ساخت شمش طلا

شمش طلا طی مراحل مختلف ساخته می شود که شامل موارد زیر است:

 

تجهیزات و اقدامات ایمنی

 

برای ذوب کردن شمش طلا به تجهیزات اساسی از جمله کوره، بوته، انبر، نوار همزن، دستکش و عینک نیاز است. علاوه بر ان نیز دیگی از جنس گرافیت و سرامیک مورد نیاز است. این دیگ باید تحمل دمای بالا را داشته باشد.کپسول های آتش نشانی و تهویه مناسب نیز به منظور کاهش خطرات مرتبط با فرایند ذوب بسیار ضروری است.

 

 

آماده سازی ساخت شمش طلا

 

آماده سازی صحیح شمش های طلا قبل از انجام شروع فرآیند ذوب واقعی اهمیت زیادی دارد. در واقع شمش های طلا باید تمیز و عاری از هر گونه ناخالصی مانند گرد و غبار و دیگر فلزات باشد.

از آنجا که تمام ناخالصی های موجود بر یکپارچگی طلا تاثیر زیادی می گذارد به همین دلیل باید همه ناخالصی ها با استفاده از یک محلول شیمایی به خوبی تمیز شوند و به طور کامل با آب شستشو داده شوند. در ادامه تمیز کردن، شمش ها خشک شده و برای ناخالصی های باقی مانده بررسی می شوند. آماده سازی مناسب تاین اطمینان را می دهد که طلای مایع با کیفیت و خلوص بالا به دست می آید.

 

ذوب کرن ساخت شمش طلا

 

این مرحله بعد از آماده شدن  تجهیزات و شمش های طلا شروع می شود. در این مرحله دیگ را در فری که از قبل با دمای مناسب گرم شده قرار می دهند. دمای مورد نیاز برای ذوب شدن  به طور معمول بین 1064 تا 1083 درجه سانتیگراد (1947 تا 1981 درجه فارنهایت) متغیر است. جالب است بدانید که طلا نسبت به سایر فلزات نقطه ذوب پایین تری دارد که موجب انعطاف پذیری بیشتر و پردازش راحت تر آن می شود.

در زمان ذوب شدن شمش طلا باید با دقت وارد عمل شد. با استفاده از انبر باید با دقت زیاد شمش های طلا را در بوته قرار دهید. در ادامه نیز بوته به کوره برگشت داده می شود و به تدریج شمش های طلا شروع به گرم شدن می کنند. در این زمان طلا انرژی گرمایی را جذب و سپس شروع به نرم شدن می کند و در نهایت نیز ذوب می شود. در این مرحله با ذوب شدن شمش های طلا حوضچه ای درخشان و مذاب از طلا در داخل بوته به وجود می آید. برای اطلاعات بیشتر سرمایه گذاری بین پول یا طلا مقاله ای در این زمینه تهیه شده را مطالعه نمایید.

 

مخلوط و صاف کردن

 

زمانی که شمش طلا به طور کامل ذوب شد نوبت به مخلوط کردن مواد مذاب است. برای توزیع یکنواخت گرما به کمک تجزیه ناخالصی های باقی مانده از یک شمش همزن ساخته شده از گرافیت استفاده می شود. همزدن یکنواخت موجب دستیابی به دمای ثابت در تمامی طلای مذاب می شود که از گرما و سرد شدن موضعی بیش از حد جلوگیری می کند.

 

 

 بررسی مراحل ساخت شمش طلا

 

 

ریختن و انجماد

 

پس از مرحله مخلوط و صاف کردن، نوبت به ریختن طلای مذاب است. در این مرحله باید بسیار مراقب باشید تا دچار صدمات احتمالی در مواجه با طلای ذب شده نشوید. بنابراین باید با احتیاط قابلمه را از کوره بلند کنید و به آرامی طلای مایع را در قالب های آن بریزید.

 

سخن پایانی


طلا نه تنها دارای زیبایی و درخشندگی بی نظیری است، بلکه به دلیل نادر بودن، مفید بودن و تطبیق پذیری آن بسیار ارزشمند است و تقریباً در همه حوزه های زندگی مدرن یافت می شود. خواص متعدد و متنوع طلامنحصر به فرد است  که آن را به یک جزء ضروری و حیاتی در زمینه های مختلف تبدیل می کند. به طور سنتی از طلا برای ساخت سکه، شمش و جواهرات استفاده می شود.

ساخت شمش طلا فرآیندی است که شامل بازیابی فلز طلا از سنگ معدن طلا و تبدیل آن به طلای خالص و عاری ازهرگونه ناخالصی است. شمش طلا دارای مراحل مختلفی است که با بکارگیری این روش ها می توان شمش طلا را ساخت. البته مراحل ساخت شمش طلا باید به شکل اصولی باشد تا در نهایت شمش طلا از دوام و کیفیت خوبی برخوردار باشد. برای مشاوره با کارشناسان متخصص کافه طلا روی لینک کلیک نمایید.

ثبت نظرات
*