نکات مهم در ارتباط با شمش طلا

نکات مهم در ارتباط با شمش طلا

حتماً شما هم در بسیاری از فیلم ها و سریال های پلیسی با شمش طلا و ارزش بالای آن آشنا شده اید. شاید شما هم زیورآلات طلا داشته باشید اما از آنجایی که شمش‌ طلا حجم زیادی از طلای خالص را شامل می شود ذهن افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند و یک وسیله ی بسیار با ارزش و گران بها به شمار می آید. برای مشاهده و خرید راحت مدل های مختلف سرویس طلا رو لینک کلیک نمایید.

 

شمش طلا هیچ آلیاژ ترکیبی ندارد و کاملاً خالص است. طلای خام و خالص موجود در هر شمش طلا عیار بالایی دارد که حداکثر آن 999.999 می باشد. همین عیار طلا بالا باعث ارزش بیش از اندازه شمش طلا شده است. هرچه عیار شمش طلا بالاتر باشد ارزش آن نیز بالاتر خواهد بود.

 

برای آنکه بتوان به عیار بسیار بالایی از شمش طلا دست یافت باید از تکنولوژی های بسیار پیشرفته و دستگاه های مدرن استفاده کرد که این نوع دستگاه ها و تکنولوژی ها در اختیار شرکت های بسیار معتبر جهانی قرار دارند و همه کشورها به چنین تجهیزاتی دسترسی ندارند.

 

در ایران شرکت های معتبر و بخصوصی وجود دارند که زیر نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا کار می کنند. این شرکت‌ها شمش های طلایی با خلوص 995 عیار را تولید می کنند. افراد زیادی هستند که تمایل دارند دسترنج تلاش ها و کارهای خود را برای خرید شمش طلا صرف کنند چرا که امروزه این روش پس انداز بسیار با ارزش است و سرمایه گذاری در بورس طلا سود زیادی نسیب مخاطبانش می کند.

 

سوالات زیادی در رابطه با شمش طلا وجود دارد، خیلی از افراد دوست دارند بدانند که شمش طلا چیست؟ یا نکات مهم در ارتباط با شمش طلا چه می باشد؟ خیلی از افراد نیز در رابطه با وزن و عیار شمش طلا  سوال دارند که در این مقاله به مهمترین آن ها پاسخ پداخته ایم همراه ما باشید.

 

شمش طلا چیست؟

 

شمش طلا یا نقش اول بسیاری از فیلم‌های پلیسی و اَکشن! چرا که حتما شما هم مثل ما در مورد سرقت شمش‌های طلا یا پیدا کردن شمش‌های طلا فیلم زیاد دیده‌اید و یا داستان و ماجراجویی‌هایی در این مورد به گوشتان خورده است. بسیاری از آدم ربایی‌ها و دزدی‌ها و جنگ‌ها بر سر همین شمش‌های طلا می باشد!  چرا شمش‌های طلا تا این حد ذهن آدم‌ها را در گیر کرده است؟! شاید به این دلیل است که شمش‌های طلا در ذهن ما نمایانگر حجم زیادی از طلای خام یا طلای خالص است.

 

شمش طلا (به انگلیسی gold bar و gold ingot معروف است)، همان طلای خامی است که حداقل عیار آن 995 و حداکثر آن 999.99 می‌باشد. نکته‌ای که در شمش خیلی مهم است و از اهمّیت بالایی برخوردار می باشد، عیار آن است. هرچه عیارطلا بیش و بیشتر شود، ارزش آن دو چندان می‌شود. عیار شمش برای اینکه بیشتر شود، به دستگاه‌ و تکنولوژی پیشرفته‌تری نیاز می باشد.

 

درست است که دیگر امروزه کسی به سفرهای طولانی برای یافتن طلا نمی‌رود اما فقط کافیست سری به بازار طلا بزنید کسانی که هنوز به دنبال طلا هستند و می‌خواهند حاصل دسترنج ماه‌ها یا سال‌های خود را تبدیل به شمش‌های طلا کنند.

 

 شمش طلا چیست؟

 

شمش های طلا چه وزنی دارند؟

 

استانداردهای مشخصی برای ساخت شمش طلا وجود دارد که هر شرکت یا بازار با توجه به آن، رنج مشخصی را تولید نموده و عرضه می کند. مثلاً شمش های طلای صادراتی به کشورهای دیگر حدوداً 12 کیلوگرم وزن دارند اما به طور کلی وزن آن ها بستگی به کارایی آن ها دارد.برخی از افراد از شمش طلا برای هدیه استفاده می کنند که در این موارد شمش طلای یک گرمی مناسب است اما برخی از افراد برای سرمایه گذاری پول از شمش طلا استقبال می کنند که معمولاً شمش طلای یک کیلویی در این رابطه بیشتر مناسب می باشد.

 

در بانک مرکزی بیشتر شمش‌های طلا برای ضرب سکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از آن ها نیز برای ساخت مصنوعات طلا به سازندگان جواهرات و طلا واگذار می‌شوند. باید بدانید که به جز بانک مرکزی خیلی از بانک‌های خصوصی دیگر نیز می توانند شمش طلا وارد کنند که البته وزن آن ها کمتر است و بیشتر برای سرمایه‌گذاری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

برندهای مختلفی به تولید شمش طلا می پردازند که معروفترین آن ها شمش های اماراتی، انگلیسی، استرالیایی و سوئیسی هستند. شمش های سوئیسی شناخته شده تر می باشند و طرفداران بیشتری در بازار های خرید و فروش طلا دارند.

 

اگرچه قیمت آن ها بالاتر است اما اعتبار آن ها نیز به طور کامل اثبات شده و افراد بیشتری خواستار آن هستند.فقط کارخانه های خارجی نیستند که شمش طلا ساخته و وارد ایران می کنند، خیلی از کارخانه ها و کارگاه های ایرانی نیز به تولید شمش طلا پرداخته و آن ها را با برند مخصوص خود وارد بازار می کنند.

 

به اینگونه شمش ها که با گذشت زمان ارزش بیشتری پیدا کرده و به نوعی ابزار کلکسیون محسوب می شوند مدالیون یا همان شمش یاد بود گفته می شود. ایران شمش و پارسیس گلد، همچنین خانه سکه ایران کارخانه های محبوبی هستند که به ساخت شمش های طلا در ایران می پردازند و از اعتبار بالایی برخوردار می باشند.

 

شمش طلا| خرید شمش طلا

 

نکات مهم در ارتباط با شمش طلا

 

اگر مایل به کسب اطلاعاتی در رابطه با شمش طلا هستید باید به بررسی نکات شمش طلا پرداخته و هر آنچه که در این رابطه لازم است را بدانید پس با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

علائم حک شده روی شمش طلا :

 

همه شمش های طلا که توسط شرکت های معتبر تولید شده اند باید دارای علائمی باشد که بر روی آن حک شده است. به این ترتیب میتوان تشخیص داد که شرکت تقلبی نبوده و کارخانه های سازنده نیز شمش مورد نظر را تایید کرده اند.معمولاً برای ساخت شمش طلا از قالب هایی استفاده می شود که نام شرکت و کارخانه بر روی آن حک شده باشد. زمانی که طلای ذوب شده داخل این قالب ها ریخته می شود به طور همزمان علائم لازمه روی قالب درج می شوند.

 

علاوه بر نام شرکت و کارخانه باید عیار شمش، کد شناسایی و آرم مربوط به کارخانه بر روی آن درج شده باشد. معمولاً عیار شمش طلا 999 است. همچنین وزن دقیق شمش باید روی آن حک شده باشد که در این خصوص از ترازو های بسیار حساس به کار برده می شود.

 

کد شناسایی مرتبط با هر شمش طلا نیز همان شماره ای است که روی طلا و جواهرات مختلف نیز درج شده است. در واقع همه مصنوعات طلا کد شناسایی دارند و این بدان معناست که آزمایش‌های مرتبط با عیارسنجی آن، زیر نظر اصناف سازندگان و فروشندگان طلا به انجام رسیده است.

 

در رابطه با شمش طلا نیز همین قانون حاکم است، همان طور که گفته شد وجود آرم و نام کارخانه بر روی محصول مورد نظر نیز لازم و ضروری می باشد. بدین ترتیب می توان تشخیص داد که محصول اصل و اورجینال است. در این خصوص، متقلبان و سوء استفاده گران، دیگر شانسی برای برنده شدن نخواهند داشت، نکات مهم در ارتباط با شمش طلا به موارد زیادی تقسیم می‌شود که حک شدن علائم بر روی آن یک مورد مهم است.

 

 

 

آیا شمش 24 عیار در واقعیت وجود دارد؟

 

غالبا شمش‌های طلا 24 عیار هستند و بسیار نرم می باشند به این صورت که به راحتی جای انگشت شما روی آن باقی می‌ماند. به دلیل همین نرمی طلا، در واقعیت طلا با عیار 24 و خلوص 1000 وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد به صورت پلمپ یا وکیوم است و بیشتر برای هدیه دادن کاربرد دارد.

 

نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد این است، بسیاری از افراد انس طلا را با شمش طلا به اشتباه می‌گیرند؛ انس طلا بیشتر یک قرارداد بین معامله‌گران طلا می‌باشد و تعیین کننده قیمت طلا می باشد. مثلا وقتی در اخبار می‌نویسند که قیمت طلای جهانی افزایش یافت، به این معنی است که قیمت یک انس طلا نسبت به قبل افزایش داشته است.

 

در کشورهای مختلف عیار طلایی که استفاده می‌کنند بسیار متفاوت است، عیار کشورهای عربِ اطراف خلیج فارس معمولاً 21 ، هند 22، اروپایی و آمریکایی حدود 14 و در ایران 18 می‌باشد. قیمت طلا 18 عیار از روی قیمت مثقال طلا محاسبه می‌شود همچنین قیمت طلا، با عیارهای مختلف با همین فرمول‌ها به‌دست می‌آید.

 

آیا شمش 24 عیار در واقعیت وجود دارد؟

 

اصطلاح چهار نُه (9999) یعنی چه؟

 

برای آنکه مفهوم این اصطلاح را به راحتی متوجه شوید مجبور هستیم برخی از مطالب بالا را دوباره یادآوری کنیم. همانطور که گفتیم تاکنون طلای 100 درصد خالص در صنعت یافت نشده است. طلای ناب عناصر مولکولی دیگری را نیز برای مستحکم نگاه داشتن ساختار خود، هرچند ناچیز پذیرفته است؛ این عناصر ناچیز هستند و نمی‌توان آن‌ها را از بین برد.

 

طلاهای موجود در ذخایر بانک‌ها، همگی دارای درصدی خلوصی نزدیک به صد در صد می باشند. که این یعنی 99/9999 در صد آن‌ها از طلا و حدود چند ده هزارم آن عناصر دیگر است. در نتیجه منظور از اصطلاح چهار نُه همان طلا با در صد خلوص 99/9999 است، یعنی بعد از ممیز باید 4 تا 9 باشد. اگر بگوییم فلان برند کانادایی، شمشی برابر 6 تا 9 تولید می‌کند، یعنی عیار آن شمش معادل 99/999999 می‌باشد. به این نکته هم توجه کنید که هر چقدر هم عیار طلا بالاتر باشد، رنگ آن زردتر با هاله‌ای از رنگ نارنجی خواهد بود.

 

چگونه به خرید و فروش شمش طلا بپردازیم؟

 

افرادی که قصد خرید شمش طلا را داشته باشند حتماً باید به سراغ مغازه هایی بروند که به صورت قانونی زیر نظر اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان جواهر و طلا کار می کنند. نمی توان از هر مغازه بی نام و نشانی به خرید شمش پرداخت چرا که ممکن است دردسرهایی برایتان به وجود بیاید. پرداخت مبلغ بیشتر، خیال شما را راحت می کند که سرمایه گذاری درستی انجام داده اید. پس حتما به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

 

خیلی از سایت های اینترنتی هم به خرید و فروش طلا در قالب شمش طلا، با وزن و گرم مختلف می پردازند که می توانید پس از کسب اطمینان از میزان اعتبار آن ها به خرید گزینه دلخواه بپردازید. قبل از خرید و فروش بهتر است چند سایت مختلف را بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

مراجعه به بازار بزرگ تهران یا پاساژ خرداد نیز شما را به سمت مغازه های معتبری می‌کشاند که کار خرید و فروش شمش های طلا را به انجام می رسانند اما باز هم قابل ذکر می باشد که خرید از مغازه های معتبر دارای نماد عیار سنجی، عاقلانه ترین کار است و ریسک کردن در این زمینه به هیچ عنوان جایز نیست.

 

شمش طلا| خرید و فروش شمش طلا

 

تفاوت طلای آب شده با شمش طلا

 

شمش‌های طلا قطعاً تفاوت زیادی با طلای آب شده دارند و خب البته از هر نظری که حساب کنید شمش‌های طلا ارزشمندتر هستند. اولین تفاوت طلای آب شده با شمش، در عیار آن می باشد. طلای آب شده همان طلاجات مستعمل یا طلاهای از مد رفته و خاک گرفته ویترین طلافروشان است. که چون عیار این طلاجات 18 است در نتیجه عیار طلای آبشده 18 است یا کمی بیشتر یا کمتر از 18 عیار است. اما شمش‌های طلا، 24 عیار می باشند و کمترین ناخالصی را دارند به همین خاطر است که گاهی به شمش‌های 24 عیار نیز طلای خام هم گفته می‌شود.

 

دومین تفاوت این است که طلای آب شده فقط در ایران خرید و فروش می شود در حالی که شمش طلا بین‌المللی است. درست است که شکل هر دو یکی است ولی چون عیار آنها فرق دارد، گواهی استاندارد بین الملی به طلای آب شده تعلق نمی‌گیرد. برای اینکه طلای آب شده به عنوان شمش باشد باید عیار آن حداقل 950  باشد.

 

سومین تفاوت در ابعاد آن‌ها است. طلای آب شده در اشکال مختلف موجود می باشد و هیچ قاعده‌ای ندارد در حالی که شمش، بین الملی است و دارای وزن و ابعاد مشخصی می باشد. چون اکثرا کارگاه‌های طلاسازی از طلای آب شده برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می کنند، راحت تر هستند که طلای آب شده به صورت مفتول (منظور به صورت باریک و دراز می‌باشد.) باشد و هر اندازه که بخواهند ببرند و از آن برای کار خود استفاده کنند.

 

اما چهارمین تفاوت این است که درست برعکس طلای آب شده شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علائم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند. خب مسلماً محصولی که از اعتبار زیادی برخوردار است و ما با خیال راحتتری آن را خریداری می‌کنیم کمی گرانتر از محصولی فاقد اعتبار است.

 

پنجمین تفاوت را می‌توان در اجرت آن‌ها دانست. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می‌شود و در مقابل آن طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می‌شوند. که همین دلیلی است که مردم و سرمایه گذاران به خرید و فروش طلای آب شده بیشتر علاقه دارند تا شمش‌های 24 عیار شرکتی!

 

نکته: به دلیل اوضاع اقتصادی این روزهای ایران ،خیلی ها به دنبال خرید طلا هستند اما نمی دانند چه نوع طلایی خریداری کنند تا ضرر نکنند. همانطور که در بخش قبل گفتیم بهترین انتخاب خرید شمش طلا است اما در بخش بعدی به تفاوت بین سکه و طلای آب شده برای سرمایه گذاری پرداخته ایم همراه ما باشید.

 

طلای آبشده بخریم یا سکه؟

 

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوپا و مردم عادی که قصد دارند ماهیانه مبلغی از درآمد خود را پس‌انداز کنند، هنوز سردرگمند و نمی‌دانند در کدام یک از این بازارها سرمایه‌گذاری کنند؛ طلای آبشده یا سکه؟ خب مطمئناً اگر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار هم بپرسید، هر کدام از دیدگاه و با دلایل منطقی خود یکی از این دو بازار را پیشنهاد می‌دهند.

 

بسیاری عقیده دارند بازار طلا، جای هیچگونه ریسکی نیست و وارد شدن به بازار خرید و فروش طلای آب شده چه به صورت نقدی و چه به صورت کاغذی از بیخ و بُن اشتباه است چرا که دست متقلبان و سودجویان در خرید و فروش طلای آب شده باز است و تشخیص این تقلب‌ها کار رستم دستان است و بس! اگر اشتباه و تقلبی در خرید و فروش طلای آب شده صورت گیرد، دست فرد متضرر به هیچ جا بند نخواهد بود ، در مقابل، آن‌ها زیر چتر امن بازار سکه راه رفتن را توصیه می‌کنند و پرداخت مالیات و کارمزد سکه را تضمینی بر معاملات خود می‌دانند.

 

عده‌ای از بازاریان نیز درست مخالف این نظر را دارند و سرمایه‌گذاری روی طلا آب شده را پیشنهاد می‌کنند چراکه معتقدند با نپرداختن مالیات و کارمزد می‌توانند طلای بیشتری پس‌انداز کنند. همچنین اعتقاد دارند بازار سکه بیشتر دچار نوسانات قیمتی و اسیر بازی عرضه و تقاضا است و دست‌های پشت پرده روی قیمت سکه و ایجاد حباب سکه، نقش دارند از همین رو غالباً سرمایه‌گذاری در این بازار را توصیه نمی‌کنند.

 

نگهداری از شمش های طلا :

 

اگر علاقه به نگهداری شمش های طلا دارید و روش سرمایه‌گذاری خود را بدین شکل انتخاب کرده اید شاید به نظرتان انتخاب گاوصندوق های سنگین و بزرگی که قابل دستبرد نیستند، مناسب به نظر بیاید اما پیشنهاد ما به شما استفاده از صندوق امانات موجود در بانک های مختلف می باشد. خیلی از افراد نیز به بانک و صندوق امانات اطمینان نداشته و طلاهای خود را در مکان های دور از ذهنی مثل فریزر یخچال خانه خود نگهداری می کنند.

 

به خاطر داشته باشید که امروزه روش های سرقت بسیار فرق کرده و نگهداری سرمایه با ارزش شما در مکان های غیرقابل اعتماد چندان روش خوبی به نظر نمی رسد.حرف پایانی اینکه برای خرید شمش های طلا، احتیاط زیادی به خرج دهید و مقالاتی با موضوع نکات مهم در ارتباط با شمش طلا را چندین بار مطالعه کنید، سپس با مراجعه به مراکز معتبر به خرید شمش های معتبر برای سرمایه‌گذاری بپردازید.

 

نگهداری از شمش های طلا :

 

برندهای معروف شمش طلا را نام ببرید؟

همانطور که گفته شد شمش‌های طلا توسط کارخانه‌های مختلف ساخته می‌شوند که معروفترین آن‌ها شمش‌های سوئیسی، اماراتی، استرالیایی و انگلیسی هستند. که البته در بازار طلا شمش‌های سوئیسی معروف‌ترند و این صرفاً فقط به خاطر بازاریابی و تبلیغات این کارخانه است و هیچ مزیت دیگری نسبت به سایر کارخانه‌ها و برندها ندارند، چه بسا کشورهایی در این میان هستند که به شمش‌های با عیار ۹۹۹۹۹/۹۹۹ دسترسی پیدا کرده‌اند اما باز هم شمش‌های سوئیسی چون بین مردم شناخته شده‌تر هستند هنوز طرفداران بسیاری در بازارهای خرید و فروش شمش دارند. به همین خاطر شمش‌های سوئیسی از قیمیت بالاتری برخوردارند.

شمش‌ طلا برای سرمایه گذاری

با توجه به نوسانات زیاد در بازار ارز، ارزش ریال به صورت جهانی روز به روز در حال تغییر است. نگه داشتن سرمایه به صورت ریالی و پول نقد ریسک زیادی دارد، همچنین ممکن است به صورت ناگهانی دچار کاهش ارزش شدیدی شود. به دلایل ذکر شده خرید طلای کم اجرت برای سرمایه گذاری توصیه می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است خرید طلای آب شده گزینه مناسبی به نظر برسد.

طلای آب شده در واقع طلاهای دست دومی هستند که دوباره برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فروش طلای آب شده امکان تقلب و کلاه برداری بالاست؛ اگر مهارت کافی را نداشته ‌باشید ممکن است ضرر زیادی بکنید. به طور معمول روی طلاهای آب شده کدی مبنی بر بررسی اصالت آن حک می‌شود ولی پیگیری درستی آن پروسه‌ای زمانبر است. خرید طلای آب شده تنها در ایران وجود دارد و در بازارهای طلای جهانی این نوع معاملات جایگاهی ندارند.

 

4 علائمی که باید بر روی شمش طلا باشد

بر روی تمامی شمش ها علائمی وجود دارد که شرکت های سازنده موظفند به حک کردن آنها بر روی شمش های تولیدی خود. با این کار از ساخت شمش های تقلبی و فروش آنها تا حدودی جلوگیری می شود. حال این علائم را نام می بریم و توضیح می دهیم:

عیار شمش: معمولاً 999 است

وزن شمش: وزن باید دقیق حک شده باشد و با وزنی که ترازوی زرگری نشان می دهد یکی باشد.

کدشناسایی شمش: شمش ها نیز مانند دیگر مصنوعات طلا، دارای کد شناسایی هستند. این کد را کد ری گیری گویند. دقت داشته باشید بر روی دو واژه: ” Assay office bar” به معنای شمش انگ شده است و ” Assay master” به معنای عیارشناس است.

لوگو و نام کارخانه سازنده: مانند دیکر مصنوعات طلا و جواهر که لوگوی برند سازنده در داخل یا پشتشان حک شده، بر روی شمش ها هم لوگو یا نام شرکت را حک می کنند.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*