عیارهای مختلف طلا چیستند؟

عیارهای مختلف طلا چیستند؟

امکان ندارد که اقدام به خرید طلا کرده باشید و با عبارت عیار طلا مواجه نشده باشید. طلا جواهری کمیاب و با ارزش است که در طول زمان های متمادی هم از ارزش آن کم نمی شود.این ویژگی طلا باعث می شود که شما با خرید زیور آلاتی که از جنس طلا هستند، علاوه بر استفاده های تزئینی، نوعی سرمایه گذاری هم کرده باشید.در واقع عیار طلا معیاری برای اندازه گیری میزان خلوص طلا است. طلایی که از معدن استخراج می شود، پس از طی کردن فرایند خالص سازی به صورت شمش در می آید. برای دریافت اطلاعات و مشاهده محصولات بیشتر نقره روی لینک کلیک نمایید.

 

شمش طلا بخاطر خلوص بسیار بالایی که دارد، بسیار نرم است و به راحتی خراش بر می دارد. این ویژگی آن باعث می شود برای قابل استفاده کردن آن در مصارفی مثل جواهرسازی، یا مجسمه سازی و... آن را با فلز دیگری ترکیب کنند.هنگامی که طلا را با فلز دیگری ترکیب می کنند از میزان خلوص آن کم می شود‌. و بنابراین میزان خلوص آن را با واحد عیار طلا مشخص می کنند. یعنی هر چه عیار طلا بیشتر و بالاتر باشد، طلای آن خالص تر و ارزش آن بیشتر است.

 

لازم به ذکر است که شمش طلا که طلای خالص و در واقع ۲۴ عیار است، مصرف تزئینی ندارد و تنها مصارف تجاری دارد. 

 

عیارهای مختلف طلا و درصد خلوص آن ها :

 

عیار طلا هم بر اساس بیشترین میزان ۲۴ و هم بر اساس ۱۰۰۰ سنجیده می شود. شمش های طلا ۲۴ عیار و ۹۹۹.۹ عیار هستند. چرا که همیشه ۰.۱ آن را به عنوان ناخالصی احتمالی در نظر می گیرند.عیار های مختلف طلا بر حسب ۲۴، عیار های ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۷، ۱۲ و ۹ هستند. و همچنین بر حسب ۱۰۰۰، عیار های ۹۹۹.۹، ۸۷۵، ۷۵۰، ۷۰۵، ۵۰۰ و ۳۷۵ هستند. که هر چه این اعداد کوچک تر می شوند، از خلوص و ارزش طلا کم می شود.

 

درصد خلوص طلای ۱۸ عیار که معادل ۷۵۰ عیار بر حسب هزار است، ۷۵ درصد و درصد خلوص طلای ۱۲ عیار که معادل ۵۰۰ عیار بر حسب هزار است، ۵۰ درصد است.بیشترین میزان خلوص طلا متعلق به طلای ۲۴ عیار و ۹۹۹.۹ عیار با خلوص ۹۹.۹ درصد است. کمترین میزان خلوص طلا ۳۷.۵ درصد و متعلق به طلای ۹ عیار و ۳۷۵ عیار بر حسب هزار است. دقت کنید که وقتی گفته می شود عیار طلا مثلا ۲۱ بر حسب ۲۴ است؛ یعنی ۲۱ قسمت آن طلای خالص و سه قسمت از آن از فلزهای دیگر است. خوب است که بدانید به عددهای عیار اصطلاحاً خط گفته می شود. به این صورت که مثلا طلای ۲۲ عیار، چهار خط از طلای ۱۸ عیار بیشتر و خالص تر است.

 

جدول عیار طلا

 

استفاده از عیارهای مختلف طلا در فرهنگ جهانی :

 

در هر کجای جهان وقتی قطعه ای از طلا را خریداری کنید، میزان خلوص آن را درج شده در آن می بینید. مثلا به پشت پلاک گردنبند خود یا داخل حلقه تان دقت کنید.اگر طلایی با عیار رایج داخل کشور را خریداری کرده باشید، احتمالا عدد ۷۵۰ را روی آن می بینید که نشانگر طلای ۱۸ عیار بر حسب ۲۴ است. ممکن است بعد از عدد حرف انگلیسی کا را مشاهده کنید که به حرف اول کرت یا همان قیراط است. مقیاس قیراط فرقی با عیار نمی کند.

 

در هر قسمت از جهان، میزان عیار طلا ی رواج یافته میان مردم متفاوت است. همانطور که ذکر شد عیار رایج در کشور ما ۱۸ است. همچنین در مصر و جنوب اروپا نیز از همین عیار استفاده می کنند.البته دقت کنید که این که عیار رایج یک کشور عیار خاصی باشد، به این معنا که سایر عیارها در آن کشور یافت نمی شوند نیست.در برخی از کشورهای عربی، چین، هنگ کنگ و تایوان، عیار طلا ی رایجی که استفاده می شود بیشترین میزان عیار یعنی ۲۴ است. این طلا مشتریان محدودی دارد که معمولا هم تجار و سرمایه داران هستند.

 

جالب است بدانید در کشورهای شمال اروپا مثل آلمان و اسکاندیناوی از عیارهای کمتری مثل ۸ تا ۱۸ استفاده می شود. علت این موضوع در فرهنگ آنان است که علاقه ی چندانی به استفاده از مصنوعات طلا ندارند. همچنین برخی از کشورهای عربی، هند، پاکستان، سریلانکا و بنگلادش از عیار ۲۲ که ۹۱.۶ درصد خلوص دارد استفاده می کنند. در حالی که طلای رایج در بریتانیا ۹ تا ۲۲ عیار و طلای رایج در ایالات متحده و کانادا ۱۰ تا ۱۸ عیار است. در ترکیه نیز عیار های ۱۴ تا ۲۱ بیشتر رایج هستند.

 

جالب است بدانید علت رواج عیار بالا در مناطق شرقی نگاه سرمایه ای مردم به آن است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی از عیارهای کمتر به علت قیمت ارزان تر آن استفاده می شود.علت دیگر آن نیز شرایط اقلیمی است. به این صورت که در کشورهایی که رطوبت و گرما بالا تر است به علت اینکه طلا هایی که عیار کمتری دارند در این دما تیره می شوند، طلا هایی با عیار بالاتر مورد استقبال بیشتری هستند.

 

عیار طلا

 

مقیاس عیار طلا در رنگ های مختلفی از طلا :

 

شاید بپرسید که آیا خلوص طلا سفید یا طلای رز گلد نیز که صورتی رنگ است با همین مقیاس اندازه گیری می شود؟ پاسخ شما مثبت است. طلا سفید یا طلای رز گلد نیز از فلز طلا ساخته شده اند با این تفاوت که آلیاژ های دیگری در آن ها به کار رفته است.

  

برای مثال در طلای رز گلد، آلیاژ مس زیادی به کار رفته است که موجب صورتی رنگ شدن آن می شود و در طلا سفید از آلیاژ های مختلفی مثل پالادیوم، نقره و... استفاده می کنند. لازم است بدانید که طلای ۲۴ عیار لزوما زرد رنگ است و به هیچ رنگ دیگری یافت نمی شود.

  

سنجش میزان عیارهای مختلف طلا :

 

راه های مختلفی برای سنجیدن میزان عیار طلا استقاده می شود. یکی از این راه ها استفاده از سنگ محک که معمولا از جنس کواترز و سلسیوم است، می باشد. استفاده از سنگ محک یکی از روش های سنتی سنجش عیار طلا است و ممکن است روش استفاده از آن را در طلا فروشی های قدیمی تر دیده باشید.

 

این روش به این صورت است که فلز را روی سنگ محک می کشند تا قسمتی از آن روی سنگ محک بماند. پس از این مرحله روی طلا هایی با عیار پایین تر، یک قطره از محلولی با غلظت های مختلف اسید نیتریک و روی طلا هایی با عیار بالاتر، یک قطره از محلولی به نام تیزاب که مخلوط سدیم کلرید و اسید نیتریک است را می ریزند.سپس دقت می کنند که اگر رنگ فلز کشیده شده روی سنگ ثابت ماند، یعنی خلوص طلا بالا می باشد؛ اما اگر کمرنگ شد به این معنا است که خلوص و عیار طلا ی فلز کم بوده است. در واقع با این روش میزان خورندگی فلز را در برابر اسیدها می سنجند.

  

این روش غالبا در طلا فروشی ها برای تعیین مقدار خلوص و اصالت طلا استفاده می شود و دقت زیادی ندارد.روش دیگر روش کوپلاسیون است که تنها مخصوص آزمایشگاه های تعیین عیار طلا می باشد. این روش پیچیده، حاصل از مراحل متعددی مثل ذوب طلا، ترکیب آن با نقره، قرار دادن آن در ورقه هایی از سرب و حرارت دادن به آن و جوشاندن آن است.

  

اساس تشخیص عیار طلا در این روش اختلاف وزن آن در قبل و بعد از انجام این مراحل است. نام دیگر این روش ری گیری است.آخرین روشی که می خواهیم به توضیح آن بپردازیم روش ایکس آر اف است. این روش نیز مانند روش قبلی در آزمایشگاه انجام می شود و از دقت بسیار بالایی برخوردار است. این روش بر اساس اشعه ی بازتابش شده ی ایکس از سطح اتم های برانگیخته ی طلا است. که این بازتابش بخاطر نشان دادن ترکیب شیمیایی دقیق فلز، عیار آن را مشخص می کند.

  

طلا و عیار های مختلف طلا در ایران :

  

طلا در کشور ما یکی از مهم ترین شاخص هایی است که هر روز می توانید قیمت آن را از تلویزیون بشنوید. هر روزه در اخبار قیمت سکه های بهار آزادی را به صورت های تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه اعلام می کنند.جالب است بدانید که سکه های بهار آزادی در تمام اندازه های آن، تنها توسط بانک مرکزی ضرب می شوند و عیار آن ها نیز ۹۰۰ بر حسب ۱۰۰۰ است.نکته ی دیگری که می توان در مورد عیار های طلا ذکر کرد؛ پاسخ این این پرسش است که چرا طلای ۱۸ عیار دست دوم با قیمت کمتری در بازار به فروش می رسد؟

 

اگر کنجکاوید پاسخ این سوال را بدانید باید بگویم علت آن این است که به علت نرمی نسبی طلای خریداری شده، طی استفاده از آن خش بر میدارد و ضربه می بیند و برای همین میزان خلوص آن کم شده و ارزشش نیز پایین می آید. بنابراین قیمت آن تقریبا ۱.۳ درصد کمتر از قیمت طلای ۱۸ عیار نو به فروش می رسد.

 

همانطور که پیشتر ذکر شد، در کشور ما عیار طلا ی ۱۸ بیشتر از سایرین استفاده می شود؛ اما عیار های ۲۰ و ۲۲ نیز شناخته شده هستند. با این حال جالب است بدانید که طلاهایی که در کشور با عیار پایین تر از ۱۸ تولید می شوند، اجازه ی عرضه در بازار داخلی را ندارند و فقط به هدف صادرات تولید می شوند.شمش طلایی که در اختیار حکومت ها قرار دارد نیز به عنوان پشتوانه ی پول ملی و ثروت ملی نگهداری می شود.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

ثبت نظرات
*