راهنمای انتخاب سنگ فیروزه

راهنمای انتخاب سنگ فیروزه

فیروزه یک سنگ‌ قیمتی می‌باشد که از عهد باستان جهان شناخته شده است. سنگ فیروزه بین مردم جهان به حال به عنوان سنگی با ارزش و سمبلی از خوش‌ شانسی و خوش یمنی شناخته می‌شود.

در ایتالیا، فیروزه به گوهر آبی معروف است و به عنوان گران‌ قیمت‌ترین گوهر در جواهرات شناخته می‌شود. طبق یک رسم قدیمی در کشور روسیه، زوج‌ها از انگشتر فیروزه به عنوان حلقه ازدواج استفاده می‌کنند چون بر این باورند که فیروزه، نماد عشق است. 3 نکته مهم در انتخاب سنگ فیروزه ای وجود دارد که باید به آن توجه کرد که عبارتند از :

رنگ فیروزه :


نگین فیروزه نیشابور طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دارد فیروزه از رنگ آبی تیره تا سبز پررنگ وجود دارد و هرچه رنگ این سنگ به سمت آبی تیره باشد، قیمت سنگ فیروزه افزایش پیدا می کند.


معدن فیروزه :


یکی از مواردی که نوع سنگ فیروزه را مشخص می‌کند و مهم است که در زمان انتخاب سنگ فیروزه بدانید، معدن یا محل استخراج سنگ فیروزه است.

معروف‌ترین معادن این سنگ در ایران، سنگ فیروزه نیشابور و سنگ فیروزه کرمان است. البته در نقاط مختلفی از جهان معدن این سنگ باارزش وجود دارد مثل مصر، تبت و آمریکا. اما کیفیت سنگ فیروزه ایران مخصوصا نیشابور بسیار بهتر از نقاط دیگر است.


همین کیفیت بالا است که باعث شده قیمت سنگ فیروزه نیشابور از قیمت سنگ فیروزه کرمان و دیگر معدن‌های آن بیشتر باشد و محبوبیت بیشتری هم میان مردم داشته باشد.

شکل ظاهری فیروزه :


موارد دیگری که در انتخاب سنگ فیروزه مهم است شکل ظاهری سنگ فیروزه است. که در تعیین قیمت سنگ فیروزه و انواع سنگ فیروزه نقش دارد. البته باید بدانید که از طریق شکل ظاهری سنگ، می‌توان تشخیص سنگ فیروزه اصل را هم داد.

این سنگ زیبا از حیث ظاهر به دو نوع سنگ سنگ فیروزه شجر و سنگ فیروزه عجمی دسته بندی می‌شود.شاید دیده باشید که بعضی از سنگ‌های فیروزه رگه‌هایی قهوه‌ای رنگ داخل خود دارند اما بعضی دیگر از آنها کاملا یکدست و صاف بوده و هیچ رگه‌ای ندارد. به نوع رگه دار آن شجر و به نوع صاف آن عجم گفته می‌شود.

انواع سنگ فیروزه

سنگ فیروزه جدا از رنگ که تفاوت در آن ایجاد می‌کند، رگه هایش نیز در ایجاد تفاوت درآن دخیل هستند. زمانی که فیروزه را از معدن خارج می‌کنند آن را به محل تراش می برند و آن را تراش می دهند. سپس به سنگ هایی قابل استفاده تبدیل می‌شوند. سنگ های فیروزه از نظر رگه‌هایش به سنگ فیروزه شجر و سنگ فیروزه عجمی تقسیم می‌شود.

فیروزه شجر:

در سنگ فیروزه‌ای که رگه در آن دیده شود و رگه در آن غالب باشد، سنگ فیروزه شجر گفته می‌شود. معمولا این سنگ ها قیمت ارزانی دارند. شایان ذکر است بدانید که رگه سنگ فیروزه، یکی از فاکتور های تاثیر گذار در قیمت فیروزه است. اما به طور کلی سنگ فیروزه شجر که دارای رگه است قیمت پایین تری دارد. و این رگه هر چه بیشتر باشد، سنگ قیمت ارزان‌تری خواهد داشت.

 

انواع سنگ فیروزه

 

فیروزه عجمی:

در مقابل سنگ فیروزه شجر که دارای رگه است، فیروزه عجمی رگه نداشته و رنگی یک‌دست خواهد داشت. سنگ های فیروزه عجمی بسیار کمیاب‌تر از فیروزه شجر می باشند همچنین قیمت بالاتری دارند. سنگ های فیروزه اغلب در ساخت انگشتر و جواهرآلات گران‌قیمت بکار برده می‌شود زیرا سنگ عجمی دارای قیمت نسبتا بالایی دارد و برای این سنگ، توصیه می‌شود محصول و کاری با کیفیت تهیه کرد.

بهترین نوع فیروزه کدام است؟

در واقع تفاوتی جز در ظاهر و قیمت این دو نیست و بسته به سلیقه و انتخاب‌ می توانید هر نوع را خرید کنید. اما به طور کلی خواهان سنگ های عجم بیشتر از شجری است و اغلب افراد این سنگ را بیشتر می‌پسندند. اما در برخی مواقع دیده می‌شود افراد فقط به دنبال تهیه سنگ های فیروزه شجر هستند.

تاریخچه و قدرت جادویی سنگ فیروزه

فیروزه را به دلیل رنگ آبی زیبا و چشم نواز آن،به سنگ بهشت نیز معروف است. سنگ فیروزه از سال‌ها پیش از میلاد مسیح توسط فرمانروایان مصر باستان مورد توجه قرار گرفت و در آن زمان اشراف زادگان از سنگ فیروزه برای جواهرات خود استفاده می‌کردند.

در ایران سنگ فیروزه کاربرد رایج تری داشت و از آن برای تزئین اماکن مختلف استفاده می‌شد. آمریکاییان بومی نیز عقیده زیادی به خواص درمانی و معنوی سنگ فیروزه داشتند. پس از ورود سنگ فیروزه به بازار اروپا، کشورهایی دیگر هم به طور گسترده از این سنگ در جواهرات خود استفاده کردند.

این سنگ نماد ارزش‌هایی مانند سخاوت، صداقت و فداکاری بوده و به شما کمک می‌کند تا اعتماد بنفس خود را افزایش دهید.همچنین  در کنار خواص معنوی سنگ فیروزه، برای درمان برخی از بیماری‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال سنگ فیروزه می‌تواند تاثیر خوبی بر دردهای ناشی از سر درد، دل درد، گلو درد و چشم درد داشته باشد. در گذشته بر این باور بودند که هر زمان سنگ فیروزه تغییر رنگ داد، به این معناست که صاحب آن در خطر است. اما امروزه می‌دانیم که تغییر رنگ فیروزه می‌تواند در اثر قرار گرفتن در معرض نور، مواد آرایشی یا مواد شوینده رخ می‌دهد.

کاربرد سنگ فیروزه

  1. کاربرد تزیینی


شاید کاربرد تزیینی رایج ترین و معروفترین کاربرد فیروزه باشد که همه با آن آشناییم. از این سنگ ارزشمند از گذشته تا حال برای تزیین اشیایی، چون تزیین انگشتر، دست‌بند، گردن‌بند، گوشواره، نیم‌تاج، خلخال، سنجاق سینه، کمربند، جقّه، پیش‌کلاه زرین، بازوبند، کوزه و سرقلیان، چپق، قاب قرآن، عصا، شمشیر، صندوقچه، مجسمه استفاده شده است.

۲کاربرد دارویی


جالب است بدانید این سنگ قیمتی به سلامتی و بهبود انسان هم کمک می‌کند. در گذشته در درمان برخی از بیماری‌ها، چون درد معده، زخم‌ها و ورمها، سردرد، چشم درد، درد‌های عضلانی و استخوانی، رفع یبوست و عملکرد‌های نادرست کبد و غدد به طرق خاص از فیروزه استفاده می‌کردند.

از جمله خواص دارویی که درتاریخچه این سنگ نوشته شده : سودۀ فیروزه را با سرمه ترکیب می کردند و در چشم می‌ریختند تا نیروی روشنایی به چشم ببخشد و تاریکی را از چشم ببرد.

همچنین سنگ فیروزه و ریزه‌خرده‌هایی از مس را با سرمه می‌آمیختند و در چشم می‌کشیدند تا به چشم زیبایی بخشد و آن را تیز گرداند. جالب است بدانید که فیروزه را به عنوان نوعی سنگ پادزهر می‌سابیدند و می‌خوردند یا برای دفع زیان سم‌ها، در معجون مخلوط می‌کردند و می‌خوردند.


۳کاربرد روان‌درمانی


در گذشته از سنگ فیروزه علاوه بر درمان جسم انسان، گاهی برای درمان روح هم از این سنگ استفاده می‌کردند، زیرا معتقد بوند انرژی‌هایی در فیروزه وجود دارد که می‌تواند باعث نشاط آوری، آرامش بخشی و ایجاد اعتماد به نفس در انسان شود چیزی که امروزه از آن با عنوان سنگ درمانی هم نام می‌برند.

 

کاربرد سنگ فیروزه


علاوه بر این، از فیروزه برای دفع چشم زخم هم مورد استفاده قرار می گرفته و این سنگ برای ایرانیان به اندازه‌ای خیر داشته که همیشه همراهشان داشتند و آن را به فال نیک می‌گرفتند.

اصول اساسی تعیین قیمت سنگ فیروزه

پس از تشخیص فیروزه اصل می توان گفت که قیمت سنگ فیروزه زنده ، علاوه بر رنگ، بسته به شیوه تراش سنگ، اندازه و صافی آن متفاوت می باشد.

قیمت هر گرم فیروزه اصل که به روش سنتی، با دست و ابزار از دل سنگ بیرون می آورند و همچنین صاف ‌تر و مرغوب‌‌ تر می باشند بیشتر است.

به طور کل در مورد قیمت فیروزه اصل باید گفت که هرچه این نگین دارای رنگ آبی پررنگ تری باشد، سطح صاف و بدون رگه ای داشته باشد و از لحاظ اندازه سطح و گوشت آن بیشتر باشد دارای قیمت بالاتری می باشد.

همچنین معدنی که این سنگ از آن استخراج می شود تاثیر مهمی بر قیمت فیروزه اصل دارد. در بین نگین های فیروزه، معادن کشورهای مختلف در دنیا فیروزه نیشابور اصل به عنوان بهترین و با کیفیت ترین و زیبا ترین و خوش رنگ ترین نوع شناخته می شود از این رو قیمت فیروزه اصل نیشابور از نمونه های دیگر بیشتر می باشد.

شایان ذکر است بدانید که کمیاب بودن انواع مختلف این سنگ در دیگر کشور ها نیز باعث افزایش قیمت فیروزه اصل می شود.

نحوه نگهداری سنگ فیروزه

زمانی که اقدام به خرید سنگ فیروزه می‌کنید و یا جواهرآلاتی می‌خرید که دارای نگین فیروزه است، باید بدانید نحوه نگهداری از سنگ فیروزه را نیز بدانید.

این سنگ به راحتی با مواد شیمیایی، آب داغ، شوینده‌های خانگی و خراشیدن و دچار آسیب می شود ، در نتیجه بهتر است بسیار مراقب آن باشید. شایان ذکر است که این سنگ درجه سختی کمی داشته و در صورت وارد شدن ضربه‌های شدید به آن، شکسته خواهد شد.

خرید انگشتر فیروزه

انگشتر فیروزه، یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است که اغلب در جواهرات استفاده می‌شود. این سنگ زیبا به دلیل رنگ آبی تیره و سبک‌شناسی خاص خود، مورد علاقه بسیاری از افراد است.

در این راهنما، به شما کمک می‌کنیم تا انتخاب بهترین انگشتر فیروزه برای شما از بین مجموعه‌ای از طرح‌ها و اندازه‌ها، با توجه به سلیقه شما و نیازهای خود، راحت‌تر شود.

 

 

ثبت نظرات
*