همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه

 همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه

انگشتر فیروزه یکی از زیباترین و خاص ترین انگشترها در جهان است که به دلیل زیبایی بی حد و مرزی که دارد در جهان بسیار مشهور و دوست داشتنی است. اما یکی از مشکلات بزرگی که انگشتر فیروزه دارد، این است که به مراقبت و نگهداری بسیاری نیاز داشته و در صورت عدم مراقبت، ممکن است سنگ فیروزه به اصطلاح بمیرد.

به همین دلیل است که دانستن نکات و روش های نگهداری از انگشتر فیروزه و در کل سنگ فیروزه برای کسانی که از این سنگ استفاده می کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است. شایان ذکر می باشد که فیروزه یکی از حساس‌ ترین و در عین حال جذاب ‌ترین سنگ های زینتی در دنیا به شمار می آید که از خواص بسیاری برخوردار است.

خواص انگشتر فیروزه به اندازه ای زیاد است که استفاده از آن می تواند مزیت های بسیاری برای شما دارد. اما نکته اصلی این می باشد که اگر می‌ خواهید از این خواص و ویژگی ها بهره مند شوید، باید به خوبی از انگشتر فیروزه مراقبت کرده و بدانید چگونه باید از انگشتر فیروزه استفاده کنید.

این مراقبت ها به زنده ماندن و شارژ بودن فیروزه کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با کافه طلا همراه باشید.

فیروزه چیست ؟

پیش از آن که به بررسی همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه  بپردازیم، لازم است که در ابتدا سنگ فیروزه را برای شما عزیزان شرح دهیم و آن را تعریف کنیم.

به صورت کلی فیروزه یک ماده معدنی محسوب می گردد که از فسفات آلومینیوم مس ساخته شده است. این سنگ گرانبها در دنیا از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و به عنوان یک سنگ زیبای پر خاصیت به شمار می آید. از جمله نکاتی که باید درباره فیروزه بدانید، به شرح زیر است:

  • سنگ فیروزه در سایه های مختلف به رنگ آبی و سبز در می آید.
  • در حال حاضر این نوع سنگ در بسیاری از جواهرات مورد استفاده قرار گرفته و انگشتر فیروزه یکی از جواهرات محبوب است.
  • سنگ فیروزه ای با سایه شدید آبی می تواند بسیار گران باشد.
  • ارزش این سنگ با توجه به کیفیت سنگ و رنگ آن متفاوت است.
  • تفاوت رنگ های مختلف در ستگ فیروزه به دلیل وجود مس است.
  • سنگ های فیروزه ای سبز مایل به آبی دارید که برای درمان بیماری های جسمی روحی مورد استفاده قرار می گیرد.  

چه عواملی به سنگ فیروزه آسیب می زند؟

حال که در خصوص سنگ فیروزه اطلاعاتی را کسب کردید، ممکن است این سوال برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید که چه عواملی به سنگ فیروزه آسیب می زند؟

به صورت کلی همان گونه که اشاره کرده ایم، سنگ فیروزه یکی از گوهرها در دنیاست که به مراقبت و نگهداری نیاز دارد! بدون مراقبت ممکن است سنگ فیروزه با مشکلاتی مواجه گردد و به نوعی از بین برود و در این صورت به شارژ نیاز دارد. بنا به عبارتی فیروزه سنگی است که همواره در معرض خطرهای گوناگون قرار داشته و به راحتی آسیب می بیند.

در این راستا باید اشاره داشت که آسیب های این سنگ می‌تواند به شکسته شدن، کدر شدن، تغییر رنگ و ایجاد لکه های سیاه منجر گردد. حال باید بدانید که یک سری عوامل خاص است که می تواند به سنگ فیروزه آسیب برساند و شما باید انگشتر فیروزه خود را از این موارد دور کنید. از جمله این عوامل به شرح زیر می باشد:

  • انواع مواد اسیدی
  • انواع مواد شوینده (از مواد شستشوی دست گرفته تا مواد پاک کننده دیگر)
  • چربی ها
  • تعریق بدن
  • ضربه خوردن
  • مواد شیمیایی مانند رنگ و چسب
  • گرما و سرمای شدید (حرارت زیاد)
  • نور زیاد
  • آب جوش
  • اشعه های مخرب مانند اشعه ایکس و فرابنفش
  • عطر و ادکلن
  • لوازم آرایشی و بهداشتی مانند کرم ها و ...

 

چه عواملی به سنگ فیروزه آسیب می زند؟

 

شما عزیزان برای آنکه بتوانید از سنگ فیروزه خود مراقبت نمایید، باید سنگ را از این مواد ذکر شده در فوق سنگ را دور نمایید به دلیل آن که هرکدام از این عوامل ذکر شده در بالا، به نوعی سبب تخریب و از بین رفتن فیروزه خواهند شد. به عنوان مثال مواد آرایشی به مرور زمان رنگ انگشتر فیروزه را تغییر می دهند و سطح آن را کدر خواهد کرد.  

اصول نگهداری از انگشتر فیروزه

نگهداری از انگشترفیروزه اصول خاص خود را دارا می باشد به صورتی که برای نگهداری درست و اصولی از این سنگ لازم است که در ابتدا انگشتر فیروزه را به خوبی بشناسید.

یکی از حساس ترین انواع سنگ فیروزه که در جهان وجود دارد، فیروزه عجمی است که این فیروزه به مراقبت بسیار زیادی نیاز داشته و اگر فیروزه شما از این نوع است، باید اصول و نکات مهم در مراقبت و نگهداری را به خوبی فرا بگیرید.

اگر چنین انگشتری دارید باید بدانید که لازم است مراقبت های خود را چند برابر کنید و به صورت کامل نکات نگهداری از سنگ فیروزه را رعایت فرمایید.

برخی از اقدامات و روش ها وجود دارد که می‌ توانید به وسیله آنها فیروزه خود را تمیز کرده و از آن نگهداری نمایید. از جمله مواردی که در خصوص اصول نگهداری از انگشتر فیروزه باید بدانید، به صورت زیر می باشد:

1) شستشو سنگ یا انگشترفیروزه با آب

یکی از بهترین موارد برای تمیز کردن و پاک کردن سنگ فیروزه، آب است! بله شاید تعجب کنید اما آب به تنهایی یکی از مهم ترین موادی است که می تواند سنگ فیروزه را بدون هیچ آسیبی پاک نماید.

به صورتی که بسیاری از کارشناسان و گوهرشناسان اذعان دارند که یکی از بهترین راه ها برای تمیز کردن انگشتر فیروزه و پاک کردن آن از آلودگی ها، شستشوی فیروزه با آب می باشد. از جمله موارد مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • آب جاری و یا آب بدون کلر و مواد غیر معدنی، یک گزینه عالی و مناسب برای شستشوی سنگ فیروزه است (اما آب تنها و بدون هیچ ماده شیمیایی و شونده).
  • باید توجه داشته باشید که برخلاف بسیاری از انگشترها، انگشتر فیروزه نباید مدت زیادی در آب بماند و باید تنها آن را شستشو داده و سپس از آب خارج کنید.
  • برای شستشوی سنگ فیروزه باید به خوبی آن را بشویید و سپس با یک حوله نرم، آن را خشک نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که اگر فیروزه مدت زیادی در آب بماند، حاشیه زرد رنگی در آن ایجاد خواهد شد.

2) استفاده از نور غیر مستقیم خورشید

یکی دیگر از راهکارهای بسیار مهم در خصوص نگهداری از انگشتر فیروزه ، استفاده از نور غیر مستقیم خورشید می باشد. در واقع نور خورشید یکی از بهترین پاک کننده ها برای سنگ فیروزه است که می تواند این سنگ را از آلودگی ها و کثیفی ها پاک نماید. البته موضوع بسیار مهم این است که برای نگهداری و مراقبت از سنگ فیروزه در برابر آفتاب، باید اصول نگهداری و اصول پاک کردن سنگ را بدانید زیرا نور مستقیم خورشید خود آسیب رسان است و برای پاک کردن سنگ باید از نور غیر مستقیم بهره ببرید! از جمله موارد بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • در صورتی که فیروزه را به صورت مستقیم در برابر نور خورشید و حرارت آن قرار دهید، ممکن است آسیب جدی به سنگ خود وارد کنید.
  • برای تمیز کردن فیروزه با نور خورشید، لازم است آن را در برابر نور غیرمستقیم، مانند شیشه مات و در یک جای خشک قرار دهید.
  • چند ساعت زمان لازم است تا آلودگی ها از بین بروند و فیروزه شما مجدد شارژ شود.

3) استفاده از نمک دریا برای نگهداری از سنگ فیروزه

همان گونه که می دانید، نمک دریا خواص بسیار زیادی دارد که بهره گیری از آن برای نگهداری از انگشتر فیروزه و سنگ فیروزه رایج است. در واقع شما عزیزان می توانید از نمک دریا برای پاک کردن سنگ خود بهره ببرید.

نکته بسیار مهمی که باید درباره این ماده خاص بدانید، این است که نمک دریا از خاصیت آنتی باکتریال برخوردار می باشد و به همین ترتیب می تواند مواد مضر و چربی ها را به سرعت دفع نماید!

در واقع نمک دریا گزینه ای بسیار مناسب برای دفع چربی از روش انگشتر فیروزه است و یکی از راهکارهای مناسب برای نگهداری از انگشتر فیروزه محسوب می گردد. برای پاک کردن انگشتر فیروزه با استفاده از نمک دریا می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • برای این کار ابتدا با یک پارچه نخی، آثار به جا مانده از آلودگی را از روی سنگ پاک کنید.
  • سپس انگشتر را در یک ظرف قرار دهید و روی آن را با نمک دریاییِ خشک بپوشانید.
  • فیروزه را چند ساعت در همین حالت نگه دارید تا به خوبی پاک و تمیز شود.

4) استفاده از پارچه نخی و نم دار

یکی دیگر از راهکارهای عالی برای نگهداری از سنگ فیروزه و پاک کردن این سنگ از آلودگی ها، استفاده از پارچه نخی و نم دار است. به صورت کلی می توان اذعان داشت که این روش برای پاک کردن انگشتر فیروزه از آلودگی ها بسیار ساده است!

به خصوص در زمانی که سنگ انگشتر شما به یک عامل مخرب مانند مواد اسیدی و قلیایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... برخورد می نماید، می توانید با استفاده از گام ها و موارد ذکر شده در زیر، انگشتر مورد نظر خود را تمیز کنید:

  • یک پارچه نخی تمیز را کمی نم دار کرده و چند مرتبه به خوبی روی انگشتر بکشید.
  • فیروزه دارای منافذی است که مواد از آن رد شده و به عمق سنگ نفوذ می‌کند. بنابراین باید دقت داشته باشید که پاک سازی سنگ را با استفاده از پارچه نخی نم دار، با دقت و حوصله و به صورت کمل انجام دهید.  

 

اصول نگهداری از انگشتر فیروزه

 

نحوه شارژ سنگ فیروزه به چه صورت است!؟

ممکن است این سوال نیز برای شما به وجود بیاید که نحوه شارژ سنگ فیروزه به چه صورت است!؟ در واقع باید بدانید که اگر فیروزه شما دچار مشکلی بشود و به اصطلاح بمیرد، باید آن را شارژ نمایید تا بتوان از سنگ فیروزه مجددا استفاده کرد.

در واقع شارژ کردن سنگ فیروزه، خاصیت اولیه آن را باز می گرداند و مزیت های بسیاری دارد.  نکته حائز اهمیت این است که شستن سنگ فیروزه و پاک کردن نا خالصی های آن برای شارژ سنگ فیروزه کافی می باشد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که سنگ فیروزه جاذب انرژی است و بر روی روح و روان شما تاثیر خاصی دارد، بنابراین اگر شما از یک سنگ فیروزه استفاده می کنید که قبلا متعلق به فرد دیگری بوده و به انرژی سنگ ها نیز اعتقاد دارید، پیش از استفاده از سنگ بهتر است که آن را پاکسازی و شارژ نمایید!

 به دلیل آن که ممکن است این سنگ قبل از شما مورد استفاده شخصی بیمار بوده و این موضوع بر روی سنگ تاثیر دارد. در واقع با اینکه از نظر فیزیکی آسیبی به شما وارد نمی گردد، اما امکان انتقال افکار پریشان و انرژی منفی شخص قبلی را دارا می باشد که می تواند باعث آزار دادن شما بشود. بنابراین بهتر است که مجددا شارژ گردد.  از جمله مواردی که در خصوص شارژ مجدد سنگ فیروزه باید بدانید، به شرح زیر است:

  • آب، خاک، آتش و نمک دریا از عوامل پاک کننده سنگ محسوب می شود.
  • شما می توانید سنگ فیروزه را در حدود 1 تا چند ساعت در آب، خاک و یا نمک دریا قرار دهید گاهی هم می شود سنگ را روی شعله شمع قرار داد تا دوباره شارژ گردد.
  • بهتر است برای نظافت آن و همچنین شارژ سنگ، هنگام شستن دستان خود  روی نگین فیروزه خود نیز آب ریخته و دست بکشید تا اگر احتمالا مواد مضر با سطح آن برخورد کرده، به طور کامل برطرف شود.  
  • توجه داشته باشید که مواد شوینده تماسی با سنگ فیروزه نداشته باشند.

نکات بسیار مهم در خصوص نگهداری سنگ فیروزه:

در خصوص نگهداری و مراقبت از سنگ فیروزه، نکات بسیار مهمی وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست و می تواند به شما علاقه مندان سنگ فیروزه کمک نماید تا به بهترین شکل ممکن است فیروزه را نگهداری کنید. این نکات بسیار مهم در خصوص نگهداری سنگ فیروزه به شرح زیر است :

  • اگر به مدت طولانی قصد استفاده از سنگ فیروزه را ندارید، بهتر است که فیروزه را داخل پنبه یا خاک اره قرار دهید و سپس در یک سلفون آن را بپیچانید. همچنین شما باید سعی کنید تا سلفون خالی از هوا باشد تا فیروزه در معرض هوا هم قرار نگیرد.
  • هرگز مواد شوینده و تمیز کننده قوی به فیروزه خود نزنید. از جمله مواد شوینده که می تواند آسیب جدی به سنگ فیروزه وارد نماید، موادی مانند وایتکس و آنزیم های پاک کننده می باشد.
  • از قرار دادن فیروزه در معرض حرارت زیاد خودداری کنید.
  • برخی از مواقع برای خشک کردن فیروزه آن را کنار کتری، سماور، بخاری و یا سشوار قرار می دهند که ممکن است به فیروزه آسیب جدی وارد نماید. برای اینکار تنها کافی است آن را در یک محل خشک و گرم قرار دهید.
  • هنگام شستن دست ها با صابون یا مایع شستشو، حتما انگشتر فیروره را از انگشت خارج نمایید و آن را خشک کنید.
  • همچنین مراقب باشید کف صابون در پشت فیروزه باقی نمانده باشد.
  • از تماس زیاد آب با فیروزه جلوگیری کنید.

 

v

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی همه چیز درباره نگهداری از انگشتر فیروزه بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

ثبت نظرات
*