بزرگ‌ترین و زیباترین سنگ فیروزه عجمی نیشابور در جهان

 بزرگ‌ترین و زیباترین سنگ فیروزه عجمی نیشابور در جهان

تاریخچه و قدرت جادویی سنگ فیروزه از گذشته برای همه روشن بوده است.  فیروزه را به علت رنگ  چشم نواز و آبی آن، سنگ بهشت ​​مینامند

سنگ فیروزه در ابتدا به واسطه فرمانده های مصرباستان در سالیانی قبل از میلاد مسیح مورد توجه بود در آن دوره اشراف زادگان از سنگ فیروزه برای تزئین خود بهره می بردند.

در ایران این سنگ کاربردی بیشتری داشت برای مثال برای زینت اماکن گوناگون استفاده می شد. بومیان آمریکا نیز اعتقاد داشتند سنگ فیروزه خواص معنوی و اخروی همچنین خواص درمانی دارد.

پس از ورود سنگ فیروزه به بازار اروپا، کشورهایی اروپایی هم به طور گسترده از این سنگ در جواهرات خود استفاده کردند. این سنگ نماد ارزشهایی مانند سخاوت، صداقت و فداکاری بوده و به شما کمک میکند تا اعتماد بنفس خود را افزایش دهید

همچنین می تواند باعث پیشرفت روز افزون شما در زندگی فردی و کاری شود و خلافیت شما را افزایش دهد. سنگ فیروزه علاوه برا خواص درمانی می تواند باعث بهبود برخی از بیماری نیز باشد.


برای مثال سنگ فیروزه میتواند تاثیر به سزایی در گلو درد، چشم درد، و دردهای مزمن سر داشته باشد. در گذشته اعتقاد داشتند هر زمان سنگ فیروزه تغییر رنگ داد، بدین معناست که صاحب آن در خطر است.

این تغییر را نشان دهنده این می دانستند که فرد باید بیشتر مراقب خود باشددر دنیای امروز می دانیم که عوض شدن رنگ سنگ فیروه در اثر قرار گرفتن زیر نور شدید یا حرارت اتفاق بیفتد.
 

انواع مختلف سنگ فیروزه اصل

       سنگ فیروزه را بر طبق طرح، رنگ و محل استخراج دسته بندی می کنند:

  • رنگ:  این سنگ هر چه رنگ آبی فیروزه ای بیشتری را دارا باشد از قیمت و ارزش بالا تری برخوردار خواهد بود. سنگ فیروزه طیفی رنگی فراوانی دارد که از سبز پر رنگ تا آبی کمرنگ را شامل می شود.
  • شکل ظاهری :بعضی از مدل های فیروزه رگه هایی دارند که نوعی ناخالصی به حساب میآید. این در حالی است که برخی دیگر بافتی کاملاً صاف و یکدست دارند. نوع هایی که که رگه و شکستگی ندارند، فیروزه عجمی نام دارند  وقیمت بیشتری نسبت به بقیه نوع های این سنگ دارند. به طور کلی، هر چه تراکم کریستالهای تشکیلدهنده سنگ فیروزه بیشتر باشد، قیمت و بهای آن نیز بالاتر میرود زیرا نفوذپذیری کمتری دارد و دیرتر تغییر رنگ میدهد.
  • محل استخراج:  از مهم تری معدن های سنگ فیروزه می توان از معادن کشور های آمریکا ، ایران و تبت همینطور مصر را نام برد. در ایران نیز مهمترین معادن فیروزه به شهرهای نیشابور، دامغان و کرمان تعلق دارد.
    بر اساس معیارهای بالا، انواع سنگ فیروزه شامل مواردی است که در زیر معرفی می کنیم.

فیروزه عجمى

فیروزه عجمى که با ارزشترین نوع فیروزه است، رنگ آبى پر رنگ دارد و به صورت گرد یا بادامى تراش داده مىشود. این سنگ هیچ رگه ای ندارد و کاملا صاف است. خوب است بدانید، فیروزه عجمی فقط در ایران یافت میشود در بین عربها محوبیت بسیار زیادی دارد.

فیروزه شجرى

این نوع سنگ فیروزه دارای شجر یا رگه های قهوه ای و سیاه برجسته است. این رگه ها امکان دارد مدل ها و طرح های  منظم و یا غیرمنظم داشته باشند. اگر طرح ها غیرمنظم باشند، در اصطلاح بازاری آن را شجری می گویند. این نوع فیروزه را به شکلهاى گرد، بیضوى، اشکى و چهارگوش مىتراشند.

هر چه طرحهای موجود در فیروزه منظمتر باشد و به شاخ و برگ شباهت بیشتری داشته باشد، قیمت آن گرانتر خواهد بود. انواع گوناگون سنگ فیروزه شجری که دارای رگه های سیاه نیز هستند به نام «فیروزه تارعنکبوتی» در میان مردم مشهور شده است.

 

فیروزه شجرى

 

در موارد خاص هم این امکان هست که  رگه های آن طلایی رنگ باشد که سبب زیاد شدن ارزش و قیمت آن می شود. به صورت کلی، رنگ های آبی کمرنگ، سبز ، سبز آبی از از قیمت و بهای کمتری برخور دار هستند.

خالی از لطف نیست که بگوییم  یک نوع  فیروزه شبیه مدل شجری هم موجود است که فیروزه عربی نام گرفته است. این سنگ قطر زیادی ندارد، جزو سنگ های نامرغوب است و به رنگ سبز کم رنگ یافت می شود.

انواع سنگ فیروزه مصنوعی

سنگ فیروزه های بازسازی شده و مصنوعی علاوه بر نوع های طبیعی در جهان معامله می شوند که هر کدام از آن ها مشخصات معین خود را دارا است. البته بیشتز  این مدلها فیروزههای طبیعی اما فاقد کیفیت هستند که با کمک انسان امروزی،  درجه سختی، رنگ و ظاهرشان بهبود یافته است.

فیروزه مقاوم سازی شده

یک نوع فیروزه مصنوعی ، سنگهایی است که به کمک آکریلیک و اپوکسی مقاوم می شوند تا جاهای خالی آن پر شود. این کار سبب می شود  تا سنگ فیروزه بدنهی بسیار مقاوم و مستحکم داشته باشد و در برابر اتفاقات مختلف مانند ضربه و پرت شدن آسیبی بسیار کمتر ببیند.

فیروزه رنگآمیزی شده

یکی از روشهای زیباسازی سنگ فیروزه، رنگآمیزی آن است. به هدف اینکه رنگ فیروزهای سنگ شفاف تر و زیبا تر به نظر آید از پودرهای آبی برای عوض کردن رنگ سنگ طبیعی بهره می برند. اگر چه مصنوعی بودن این رنگ در نگاه اول قابل تشخیص و کاملا مشخص است. به علاوه، این نوع فیروزه بسیار سریع خراش برمیدارد چون رنگی که با آن روکش شده، طبیعی نیست. همانطور که میتوانید حدس بزنید، قیمت این مدل از فیروزه ارزانتر از مدلهای اصل و طبیعی است.


فیروزه شبیه سازی شده

این مدل از فیروزه از پلاستیک ساخته می شود. حتی پودر فیروزه هم در ساختن آن استفاده تشده است ولی به گونه ای توسط افراد طراحی می شود که مانند سنگ طبیعی. لازم است اشاره کنیم که این مدل از نگین های فیروزه در جواهرسازی مصرف ندارد و قیمتشان هم بسیار پایین است.


راهنمای کلی تمیز کردن و نگهداری سنگ فیروزه


استفاده از صابون و آب ولرم برای تمیز کردن سنگ فیروزه از بهترین روش ها است.
پس از شستن، بلافاصله سنگ را با پارچه بدون پرز خشک کنید تا لکه ی آب روی آن باقی نماند.
به هیچ عنوان از بخار یا دستگاههای اولتراساند برای تمیز کردن فیروزه استفاده نکنید.
از تمیزکنندههای شیمیائی طلا و جواهر برای تمیز کردن سنگ فیروزه استفاده نکنید.
فیروزه را از چربی، گرما و مواد شیمیائی دور نگه دارید.
در هوایی که بسیار گرم یا بسیار سرد است عقلانی تر است که از سنگ فیروزه استفاده ننمایید.

 

راهنمای کلی تمیز کردن و نگهداری سنگ فیروزه

 

فیروزه نیشابور

این سنگ با ارزش به عنوان جواهر استفاده می شود و از آن در ساخت انگشتر، جواهرات گران قیمت و یا استفاده در ظروف مسی به عنوان جواهر نشان کردن این ظروف کاربرد دارد .

کشور عزیزمان ایران  یکی از قطب های بزرگ معادن سنگ فیروزه عجمی شناخته می شود و کشور های دیگر نیز همواره در تلاش هستند  به قصد واردات و صادرات این نوع سنگ فیروزه عجمی با کشورمان  در تبادل باشند.

سنگ فیروزه عجمی اصل نیشابور جزوه گرانترین کانی ها و سنگ ها به شمار می رود که دارای شکل های مختلف بوده و رنگ های متفاوتی دارند و کاربرد هر کدام از این اشکال و رنگ های مختلف است. به طور معمول از این سنگ گران بها در صنعت های جواهرات و زیبایی و زیور آلات استفاده می شود.

به علت اینکه از این سنگ با ارزش در انواع زیور آلات خانم ها مانند دستبند ، سرویس ها و انگشتر ها بهره مند می شوند و به فروش می گذارند.

در حین  خرید این محصول می بایستی به این نکته توجه کنید که هر چه سنگ از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و رنگ آن آبی تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

فیروزه عجمی اصل یکی از انواع سنگ های معدنی با ارزشی است که در کشور های مختلف از جمله ایران، هندوستان و آمریکا یافت می شود.

این سنگ با ارزش به عنوان جواهر استفاده می شود و از آن در ساخت انگشتر، جواهرات گران قیمت و یا استفاده در ظروف مسی به عنوان جواهر نشان کردن این ظروف کاربرد دارد.

قیمت سنگ فیروزه اصل بستگی به حجم عرضه و تقاضا، میزان خلوص سنگ و نوسانات بازار دارد. سنگ فیروزه نیشابور از نوع سنگ های بسیار مرغوب فیروزه است که از مهد این سنگ ها یعنی معادن نیشابور ابتدا به صورت خام استخراج می شوند، بعد از آن فرآیند هایی را برای فروش طی می کنند.

فروش فیروزه عجمی به طور معمول در شهرهای خراسان به ویژه نیشابور و مشهد صورت می گیرد ، به علت اینکه از این سنگ با ارزش در انواع زیور آلات خانم ها مانند دستبند ، سرویس ها و انگشتر ها بهره مند می شوند و به فروش می گذارند.

در حین  خرید این محصول می باستی به این نکته توجه کنید که هر چه سنگ از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و رنگ آن آبی تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

فیروزه عجمی قیمت های مختلفی دارد که کیفیت و وزن آن در این مورد بسیار حائز اهمیت است. سنگ فیروزه درجه یک، نوعی ماده معدنی بوده که از فسفات مس و آلومینیوم تشکیل می شود. همچنین نیروی موجود در سنگ فیروزه نیشابور باعث شده از حملات عصبی، وحشت زدگی و اضطراب نیز پیشگیری شود.

 کلام پایانی
دراین مطلب سعی شد راجع به سنگ فیروزه انواع آن به خصوص یکی از زیبا ترین و بزرگ ترین سنگ های فیروزه جهان یعنی سنگ فیروزه نیشابور صحبت شود امیدورایم برای شما مفید بوده باشد.

 

ثبت نظرات
*